Berichten: 298
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Ongeveer 2 jaar geleden verkocht ik na ruim 12 jaar mijn gele 245 L uit 1976. Spijt! Maar.. ik heb er weer eentje op de kop getikt. Een blauwe 245 GL, 1978. Voorzien van een B21e met vierbak met overdrive. Je zal m wel op MP hebben gezien. Gekocht van een liefhebbende eigenaar zonder enige jennis van autotechniek.
Ik ben het K-Jetronic systeem eigen aan her maken en concludeer dat alle afdichtingen/pakkingen etc leverbaar zijn. Revisie is zelf te doen (net nog wat uurtjes uitzoeken..
maar….
Wat is wijsheid?
Het blok heeft onbekend weinig) onderhoud gehad, heeft reeds enkele jaren op lpg gelopen. Loopt nu niet, ook niet op lpg. De koppakking is lek, al enige tijd..
… De vraag is..
Ik wil een betrouwbare auto waarvan de onderdelen voor onderhoud niet de spuigaten uitloopt.
Voldoet een B21E, icm vierbak met elektr overdrive?
Of…
Beem ik afscheid van deze combi en investeer ik dit geld in een b230Fb met een M90?
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
In 2009 reed mijn vrouw de drijfstang lagers uit de B21E. Die volvo hadden we net een paar maanden op de weg na import uit Zweden. Sindsdien een B230E erin zonder historie. Inlaat en ontsteking van de B21E overgezet en ondertussen vermoedelijk 150-200kKm erop gezet. Als je voor weinig aan een B230FB kan komen dan zou ik inlaat en ontsteking overzetten en verder alles houden zoals het is. Een M90 is voor 130pk de moeite niet waard tenzij je een hekel aan die OD knop heb. Oh ja.. dat beetje benzine wat erin zit is zeker 14 jr oud. Altijd op lpg gereden… Denk niet dat de KJet momenteel werkt..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je kan beginnen de injectors uit de kop en met de kop van het onderblok af te halen. Het onderblok bekijken op staat van cilinderwand, mooi verdeeld patroon van kriskrasjes is wat je wilt zien. Kijk hoe ver de uitlaatkleppen in de kop zitten vergeleken met inlaatkant. Kijk of de onderkant van de kop niet bezaaid is met corrosiegaten. ALs die drie dingen nog OK zijn kan de B21E met een nieuwe koppakking, olie, koelwater , evt distributieriem, snaren en waterpomp, etc weer verder snorren, op LPG ten minste.
Ik denk dat je Kjet ook wel kan testen met verse benzine, de injectors in jampotjes steken, het injectie relais omzeilen, starten en kijken of er een soort benzine verneveld word in de potjes. ALs dat zo is zou de Kjet ook nog ingezet kunnen worden, ooit misschien. Op LPG is prima te starten en rijden tot in de gloria.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 298
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Her is alweer bijna een jaar later. De Gl staat nog steeds braaf te wachten. Er kwam een citroen ak400 op mijn pad, kon t niet nalaten die in Frankrijk op te halen en eerst daar mee aan de hang te gaan. Dat gaat minder vlot dan gehoopt, want het leven wandelt rustig verder en lijkt steeds sneller te gaan.. De Gl blijft mij bezig houden. Een paar keer te koop gezet, maar er dan toch geen afscheid van kunnen nemen. Niet voor weinig altans.. Mocht iemand 3k ervoor over hebben, dan kom ik in de verleiding. De vraag over de motor. Het K jetronic systeem blijkt niet compleet. Daarbij heb ik mij hier en daar verdiept in de materie. Oei, wat heb ik zin om ermee aan de slag te gaan. De reacties van mijn vorige bericht geven een helder beeld; eerst eens kijken in wat voor conditie t blok is. Terecht. Maar.. maar.. ook als het blok in basis goed is, is t maar de vraag of het wijsheid is om dit blok tiptop te maken.
Ik denk dat ik tzt eerst het laswerk en ovrrige mechaniek ga doen. De motor als laatste. Behoud van zoveel mogelijk origineel is mijn voorkeur. De info online is tegenstrijdig. Kjetronic is een goed systeem. Maar.. kost relatief veel om van a-z weer tip top te hebben en is dan een veel kwetsbaarder susteem dan een modern H4(?) inspuitsysteem. “Het beste kun je een complete 240 ernaast hebben, om de boel makkelijk over te bouwen..
maar.. ik heb zowiezo geen kennis van de systemen..
wie heeft dit wel,,heeft geregeld de spullen en kan mij adviseren in hoe en wat, etc?