Topics: 23
Het gebeurde bij heel veel merken. Het lager van de rol gaat kapot en gaat langzaam maar zeker de riem opvreten. Uiteindelijk wordt het zaakje te zwaar belast en knapt de riem.
Bij modernere auto's zitten er meerder onderdelen op de riem zoals ook de waterpomp. Deze wordt dan ook bij iedere riemwissel vervangen.
Ik hou niet zo van tandriemen... Vervang ze op tijd en wees slim als het gaat om span en geleiderollen. let op dat er geen olielekkages bij de riem zijn. De olie kan de riem doen verharden en dan is deze eerder "op". De riem om die reden dus ook niet smeren.
Topics: 38
lj_dekker schreef:En mocht ie naar zôn grootje gaan, spanrol is in een kwartier gewisseld.
Als je met die instelling op pad gaat, zou ik ook niet de moeite nemen om de distributieriem te vervangen. Dat is nl evenveel werk. :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 74
Eh ja. Als je zo bezig gaat kun je bij een grote beurt net zo goed alles wat maar los en vast zit gaan lopen vervangen, want oh oh oh, mocht het toch eens kapot gaan.... Als die spanrol er beroerd uitziet, veel speling heeft en niet lekker rolt is het logisch dat je hem gaat vervangen ja. Pff, wat een gedoe om zoôn spanrolletje zeg :twisted:
Topics: 38
Het is jouw auto, jouw spanrol en jouw centen. Jij bent degene die bepaald wat je wel en niet vervangt. Mijn standpunt is dat ik om de twee keer riem vervangen de spanrol meeneem. Als ik niet weet wanneer de riem of de rol vervangen zijn dan neem ik geen risico en vervang ze beide. Uit voorzorg. Om dezelfde reden vervang ik ook de vloeistoffen van de motor.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 41
dito hier :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Topics: 14
Peter Timmer schreef:Mijn standpunt is dat ik om de twee keer riem vervangen de spanrol meeneem. Als ik niet weet wanneer de riem of de rol vervangen zijn dan neem ik geen risico en vervang ze beide. Uit voorzorg. Om dezelfde reden vervang ik ook de vloeistoffen van de motor.
Denk dat dat nog de beste methode is om de spanrol en vloeistoffen meteen te vervangen...
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992