Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HELP, stationair toerental op hol
Temperatuur sensor is ook nog goed? Als de ECU denkt dat de motor ijskoud is wil ie nog wel eens flink veel brandstof inserteren :roll:

Enige wat ik me kan bedenken is een vacuum lek... ook de PCV box helemaal gecontroleerd?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Mastertje schreef:Temperatuur sensor is ook nog goed? Als de ECU denkt dat de motor ijskoud is wil ie nog wel eens flink veel brandstof inserteren :roll:

Enige wat ik me kan bedenken is een vacuum lek... ook de PCV box helemaal gecontroleerd?

PVC box? Wat is dat en waar zit ie?
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
franky schreef:
Mastertje schreef:Temperatuur sensor is ook nog goed? Als de ECU denkt dat de motor ijskoud is wil ie nog wel eens flink veel brandstof inserteren :roll:

PVC box? Wat is dat en waar zit ie?

Het is PCV, misschien issie wel van Polyvynilchloride, maar PCV staat voor Positive Crankcase Ventilation, oftewel de overdruk die er in de motor kan ontstaan door lekkage van de cilinderwand. Deze wordt afgevoerd via de PCV box waar de olie en de lucht gescheiden wordt. De lucht is slecht voor het milieu en moet verbrand worden, dus word deze weer in de verbrandingskamer geleid waar hij gewoon met de rest van je lucht verbrandt word.

Het systeem bestaat uit 1 PCV box, 1 Flame Trap, 1 dun buisje naar je inlaatspruitstuk en 1 dikkere buis naar de luchtslang.

[Afbeelding: flametrapdiagram3%20copy.gif]

Hier zie je een goede illustratie Smile

Het doosje bevind zich achter onder je inlaat spruitstuk, maar je moet de slangen en de flametrap goed kunnen vinden van de bovenkant. Als je toch even bezig bent alle slangen goed controleren of ze verstopt zitten, immers als de motor niet kan ontluchten, doen de pakkingen dat op ten duur wel voor je Wink

[Afbeelding: p4081440small1el.jpg]

Hier zie je de plek waar een (olie-lekkende) PCV box zat Smile (copyright Jw240 :+)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Mooi verhaal master! Ik zag trouwens dat bij mij op de turbo geen flametrap zit. Hoezo heb ik dat niet? Ik zag het slangetje naar voor de turbo lopen geloof ik, dus misschien omdat daar nog geen benzine bij zit ivm explosie gevaar ofzo? :?:
Antwoord
lj_dekker schreef:Mooi verhaal master! Ik zag trouwens dat bij mij op de turbo geen flametrap zit. Hoezo heb ik dat niet? Ik zag het slangetje naar voor de turbo lopen geloof ik, dus misschien omdat daar nog geen benzine bij zit ivm explosie gevaar ofzo? :?:

Flame Trap zit er om als je een backfire krijgt (dus vanuit een van de cilinders, gaat de vlam in het inlaat spruitstuk, wat vervolgens via de PCV box in de motor kan belanden (immers is het olie-gas mengsel wat uit de PCV box komt vlambaar) en dan is het kaboom motor Tongue

Ik denk dat bij een backfire op een turbo de vlam niet helemaal door het systeem en de turbo heen komt vanwege de tegendruk. En misschien moet er wel veel meer gas door het PCV systeem vanwege de druk en is het juist gevaarlijker om er een flametrap tussen te zetten die verstopt kan raken :wink:
Antwoord
Off-topic, maar ik heb de verdeler "weggemaakt" en op die plek zit nu een vriesdop met een 25 mm pijpje met daarop een filter. Dat is pas carterventilatie !

Als je veel paarden wilt hebben moet je paardjes zoeken.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Probleem is opgelost! Na wat logisch nadenken en testen blijkt toch de CIS-klep de boosdoener te zijn. Hij is wel brandschoon en kleppert soepel, maar waarschijnlijk is ie gewoon stuk.

Ik heb de slang die naar de CIS-klep loopt afgesloten en vervolgens het toerental en gasklepschakelaar goed afgesteld. Motor loopt nu heel netjes 800 toeren stationair zonder heen en weer te pendelen.

Voor nu laat ik de CIS-klep dus buiten gebruik. Hoe het gaat als het weer kouder wordt moeten we maar even kijken. Een nieuwe CIS-klep kost 175 euro. Deze oplossing kost voorlopig niets.

Mocht iemand nog een goede CIS-klep hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen.

Bedankt voor het meedenken en alle tips!
t's a real Estate when it's Volvo made!<br />245 GLT 1989<br />471.000 km and counting<br />www.sweden-parts.nl
Antwoord
gelukkig, heb er zelf nooit iets van gemerkt :oops: :oops: ,en hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat deze nu net de geest geeft( of had je er al een tijd last van??)
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Hij pendelen van het toerental deed ie sinds circa twee weken. Maar ja, dat krijg je met dat oude spul. Het heeft wat aandacht nodig.
Antwoord
franky schreef:Probleem is opgelost! Na wat logisch nadenken en testen blijkt toch de CIS-klep de boosdoener te zijn. Hij is wel brandschoon en kleppert soepel, maar waarschijnlijk is ie gewoon stuk.

Ik heb de slang die naar de CIS-klep loopt afgesloten en vervolgens het toerental en gasklepschakelaar goed afgesteld. Motor loopt nu heel netjes 800 toeren stationair zonder heen en weer te pendelen.

Voor nu laat ik de CIS-klep dus buiten gebruik. Hoe het gaat als het weer kouder wordt moeten we maar even kijken. Een nieuwe CIS-klep kost 175 euro. Deze oplossing kost voorlopig niets.

Mocht iemand nog een goede CIS-klep hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen.

Bedankt voor het meedenken en alle tips!

Voor de 850 heb ik nog 2 van die dingen liggen, ze zijn helaas niet het meest betrouwbare onderdeel op onze auto's (ja ja, die van de 850 is hetzelfde als van de 240 maar dan in een nieuw jasje).

Gezien je symptomen moest ik meteen aan die klep denken. Je zou nog kunnen proberen het ding nogmaals een paar keer schoon te maken, wil ook nog wel eens helpen. Maar soms blijft er niets over dan vervanging van het prul :roll:

Wel fijn dat je het euvel hebt gevonden!

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.476 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 801 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.360 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Stationair Nicolaas H 3 2.161 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.904 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.433 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.416 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.395 14 February 2021, 17:30
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.899 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.551 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)