Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie pan B21E
Beste volvolvo.nl leden,

Mijn volvo 244 GLE uit 1979 heeft een b21E motor. Deze lekt nogal wat olie en heb de veroorzakers gelokaliseerd, de oliepanpakking en de keerringen. Met dit mooie weer ben ik ze u aan het vervangen.

Mijn vraag gaat over de olie pan. In de Haynes staat dat het een 'simpele' klus is, maar nu blijkt dat ik de oliepan wel los krijg, maar niet goed gedraaid om hem helemaal los te halen.

Mijn idee is dat dit komt door de stuurbekrachtiging die zorgt voor 3 tot 4 cm minder speling voorin. Moet ik deze nu ook weghalen of is er een simpel truukje voor? Ik zat nog te surfen en kwam deze site nog tegen, Klik hier voor die site, hij heeft nog veel meer weg moeten halen... daar heb ik toch weinig zin in.

Waarom de motor is gaan lekken? Er zit een jaar gas in en ik denk dat ik hetzelfde heb als Kay(? met z'n bruine 244gle) warmere motor + oude pakkingen = oliefestijn.

Alvast bedankt voor alle tips.

Bram

klik hier voor de hele fotoreportage

Hieronder enkele foto's

[Afbeelding: IMGP3824Large.jpg]
[Afbeelding: IMGP3822Large.jpg]
[Afbeelding: IMGP3836Large.jpg]
[Afbeelding: IMGP3815Large.jpg]

[Afbeelding: IMGP3833Large.jpg]
[Afbeelding: IMGP3812Large.jpg]
[Afbeelding: IMGP3814Large.jpg][/url]
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
Ik heb deze klus zelf nog nooit gedaan , maar als ik de foto's zo eens bekijk zou ik bijna denken dat je het blok iets moet lichten om de carterpan eronder uit te halen.
Antwoord
Nu heb ik de linker motorsteun kunnen verwijderen, maar kom nog tegen de slangen van de stuurbekrachtiging aan. Ga vanavond proberen om de "motorlift" hoger te krijgen zodat ik de motor nog een of twee centimeter hoger kan krijgen. Dan is het mogelijk om de pan te draaien en eruit te halen. hopelijk.

Tot straks, maar tips blijven welkom natuurlijk!
Antwoord
Kijk je hier ook nog even naar?

[Afbeelding: IMGP3814Large.jpg]
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Verder heb ik de motor nu goed op kunnen tillen. Ik kom nu wel langs de slangen van de stuurbekrachtiging, maar de pan valt nog steeds niet naar beneden. Wat de verdere draai van de pan naar links stopt is de stuurstang.

iemand nog tips om deze stuurstang los te maken?

het begint namelijk erg frusterend te worden, elke keer moet er weer meer van de auto af om die pan maar te kunnen draaien.

Dit is trouwens mijn derde klus aan de auto, na een trekhaak montage en een "interieurventilator", het bekende kachelmotortje. Natuurlijk niet te vergeten de bekende backfire reparaties aan luchtslag/huis etc. Zal ik later wel meer over melden in een ander topic.
Antwoord
heeft het geen zin de stabilisatorstang los te maken?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als die anti-roll bar inderdaad in de weg zit is het volgens mij een makkelijk klusje om deze weg te halen. En tja, stuurbekrachtinging kun je wel weghalen, maar volgens mij moet je'm dan opnieuw uitlijnen oid.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
De anti Roll bar zit niet in de weg. Wat wel in de weg zit is de onderbalk waar de motorsteunen op zitten. Ga deze dus maar losmaken en een stukje laten zakken, dan kan ik die k*t pan eindelijk onder de auto vandaan halen, daarna zal ik ook de distributieriem verwijderen en de keerringen voor vervangen. meteen ook maar de "front seal housing" eraf.

Het kabeltje wat geknikt is, is alleen de beschermhuls, maar goed gezien Mastertje! bedankt.
Antwoord
Bramvolvo schreef:De anti Roll bar zit niet in de weg. Wat wel in de weg zit is de onderbalk waar de motorsteunen op zitten. Ga deze dus maar losmaken en een stukje laten zakken, dan kan ik die k*t pan eindelijk onder de auto vandaan halen, daarna zal ik ook de distributieriem verwijderen en de keerringen voor vervangen. meteen ook maar de "front seal housing" eraf.

Het kabeltje wat geknikt is, is alleen de beschermhuls, maar goed gezien Mastertje! bedankt.

Oh het Chassis zelf? Tja daar kun je weinig aan doen behalve de motor liften, nietwaar?
Antwoord
Ja, ik zou zeggen, verder omhoog takelen...... Maar dat kan zeker niet ? Eventueel de achterste baksteun losmaken en de motor wat naar voren schuiven en zo omhoog krijgen ?

Met 4 ton denk ik eerder dat je zuigers wat versleten beginnen te raken en de carterdruk wat hoog wordt. Er bouwt zich dan druk op in de motor en dat perst de olie naar buiten. De zwakste pakking / keerring zal het dan het snelst begeven. Dus nu je carterpan pakking repareren, volgende week je krukaskeering ?

Probeer er achter te komen of je inderdaad veel lucht langs de zuigers blaast door de carterventilatie te bekijken. Zit deze niet verstopt ? Anders zal je een groter gat moeten maken. Ik heb daarvoor een busje in het gat van de verdeler gemaakt, maar ik vrees dat jij je verdeler nog gewoon nodig hebt.

Probeer dus niet enkel het probleem aan te pakken, maar ook de oorzaak ervan.

Succes !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.251 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 9.463 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 25.754 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.243 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.973 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.550 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.480 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 6.782 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 4.785 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.102 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)