Topics: 6
De motor nog een stukje hoger, lukte met veel moeite, daarna de koppelingskabel eraf. De draai kon net worden gemaakt en opeens had ik de pan in mijn handen! Toch een klein vreugdedansje gemaakt.
Klik hier voor meer foto's
Heb de pakkingsresten verwijdert en schoongemaakt met wasbenzine en nu gaat de pan er weer op. Daarna de keerringen voor. Luchtwegerplaatje en gasklep vervangen en nieuw luchtfilter erin. Dan ga ik verder zoeken naar de oorzaak van de olielekkage, compressietestje etc.?
Weet iemand trouwens wat dit is, vond ik in de olieresten in de pan, er waren nog meer kleine stukjes. Lijkt op een pakking? of een opgedroogt rubber ringetje?
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Jongens, het is gelukt, de oliebak zit weer op z'n plek. Wat ik dus allemaal los heb moeten maken;
Stuurstang
Koppelingskabel
Motorsteun onderste bouten alleen.
linker motorsteun compleet verwijderen
Motor zover als mogelijk liften.
Natuurlijk ook de beschermplaat voor de koppeling/vliegwiel en alle bouten van de oliepan.
Verder ook de fan en fankap , waarschijnlijk was het hierdoor mogelijk om de motor ver te kunnen liften.
En alles in elkaar zetten was natuurlijk een peuleschil. Veel geleerd zal ik maar zeggen.
Wat betreft de flametrap, volgens mij heb ik die niet op deze motor. Zal morgen nog eens goed zoeken maar weet het bijna zeker, op deze motor zit alleen een filter bovenop de kleppendeksel.
Bedankt voor alle hulp.
De overdruk komt waarschijlijk door iets wat lekt, als je de oliedop weghaalt sputtert er al veel olie uit en hoor je het goed suizen. Zal hopelijk een klepringetje zijn, of zoiets. Maar eerst de keerringen, gasklep en luchtwegerplaatje.
Topics: 11
Ah sorry, 244 :oops:
Als je de klep loshaalt en het spuit eruit is er duidelijk overdruk, en kan de motor niet luchten... dus zoek even hoe deze motor lucht en kijk het na! Zit hoogstwaarschijnlijk verstopt. In ieder geval gelijk doen, anders knapt de pakking net zo makkelijk opnieuw.
Als ik mijn oliedop loshaal komt er een beetje damp uit maar absoluut niks met enig teken van druk.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 28
de oude b** hebben geen ontluchting op het carter maar alleen via het klepdeksel.
die rubber deeltjes kunnen de ringetjes zijn die onder de nokvolgers zitten.
dit gaat het erge tikken tegen van de kleppen.
nix ernstig.
maar kan op de foto niet goed beoordelen of dit het rubbertje is hoor.
dit is het enige rubbertje die los kan raken in de motor en onderin het carter kan komen.
de flametrap zit in het dikke gedeelte van de carter ontluchtingsslang , dit is het gedeelte net uit de klepdeksel vandaan.
na de verdikking komt er een verloop, dan gaat er een kleine slang naar het spruitstuk en een dikke slang naar het luchtfilter.
net voor deze verdeler zit deze filter.
controleren of vervangen dat ding voordat je de keerringen er weer uit blaast.
Topics: 49
Sorry, maar ff off-topic.....
Bram, ik zag dat je in Groningen woont. Toevallig in de buurt van de Star Numanstraat (gewoond)? Daar stond altijd een mooie 244 in jouw kleur. En zoveel zijn er niet van in de stad......
Groeten!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Klopt, Mijn broer heeft daar een tijd een kamer gehad. Ik heb met hem samen de auto. Heb de mooie groene 264 ook vaak zien staan, wat een plaatje!
Een kleine update, de ontluchting was schoon, maar wel vettig, ga de slang vervangen vanaf carterontluchting naar luchtfilter. Deze was hard geworden en lichtelijk dichtgeknepen.
Verder heb ik de distributieriem eraf gehad, maar hierachter was zichtbaar dat daar de olielekkage niet vandaan kwam. Tevens lukte het niet de poelies los te krijgen, toch maar het speciale gereedschap aanschaffen. (Wel spannend werk, een distributieriem losmaken en ook dit viel reuze mee qua werk)
Ben nu weer alles in elkaar aan het zetten en hoop vanavond weer te kunnen rijden. Het gaat ook vanavond regenen en buiten in de regen klussen is niet leuk.
Topics: 49
Mooi dat het gelukt is, Bram!
En grappig dat het idd jouw auto is.
Groeten!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 135
Leuk Bram, dat alles weer in elkaar zit!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"