Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slecht lopen op benzine (nou ja niet echt meer)
Hallo,

In het begin dat ik de volvo had had ik het probleem dat de auto niet of bijzonder slecht op benzine liep.Ik heb een enkele keer injector reiniger gebruikt, af en toe de computer gereset maar de laatste tijd lijkt dat niet meer nodig te zijn. Het is al weer een tijd geleden dat de computer de laatste reset heeft gehad.

De symptomen waren redelijk duidelijk aar niet terug te voeren naar ÃÂÃÂn enkele oorzaak. De motor liep goed op benzine na een computer reset maar als ik dan weer een tijdje gereden had was dat weer over. Diverse garages wisten me alleen te vertellen dat dat aan de leeftijd van de auto lag (zonder verklaring) of sommige hadden het over het vergommen van de injectoren. (ook dan had ik verwacht dat een reset niet echt zou helpen).

Of het de oplossing is weet ik niet maar ik heb gedurende een paar weken regelamtig het vel accelereren gedaan op benzine (Met een G2 installatie is er toch minder vermogen op LPG) en nu lijkt het geen probleem meer te zijn om benzine te schakelen. Ik weet niet hoe hij het verder gaat houden maar dit gaat nu al een paar maanden goed.

Het is op zich de familie auto (en nog geen hobby auto, wat ook niet snel zal gebeuren met een wegenbelasting van 90 EURO per maand :x ) dus ook al klinkt het allemaal heel erg mooi voorlopig nog geen megasquirt voor mij. (maar wie weet .....)

Dacht dit toch gewoon eens even te vertellen.

Marc

PS: Het kan natuurlijk ook een beetje zo zijn dat de benzine toch wat verser is doordat ik nu een paar keer heb moeten tanken. Maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het gerbuik van benzine voor het af en toe vel accelereren ook een rol meespeelt.
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
af en toe moet je m eens goed warm laten draaien en inderdaad...effe gassen is dan toch wel goed voor een motor, mits je m goed langszaam warm laat worden eerst.

Uit welk bouwjaar is je Volvo? Wat voor model is het precies. Dat kan ik helaas niet afleiden uit je onderschrift.

Misschien is het een idee om een paar keer V-power te tanken. Ik wil in principe geen reclame maken maar hou het er op dat ik het als 'ervaringsdeskundige' kan aanraden. Deze brandstof suggereert een reinigend effect te hebben, plus wat meer vermogen. Ikzelf ree altijd op Shell Pura (de voorloper) met mijn Volvo amazon van 1966 en ik merkte dat deze na een poosje wat soepeler (pakt mooier op) en een tikkie zuiniger liep dan op normale RoN95 benzine.

Nu rij ik dagelijks op V-power diesel voor mn werk. Daaruit komt naar voren dat ik tussen de 35 en de 50km verder kom met een tank dan normaal. En dat kunnen meer collega's bevestigen. Daarnaast heeft de dieselvariant geen zwavel meer, maar dat is in principe bijzaak en merk je weinig van. Alhoewel het milieu ook niet onbelangrijk is natuurlijk

Maargoed, het schijnt dus ook een reinigend effect te hebben voor je motor.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Het gaat om een 245 GL uit 1992 met de B230F motor. Ik zal de volgende keer als ik de benzine tank weer een stuk leger heb eens investeren in V-power. Echt vrolijker wordt je er niet van met de huidige prijzen Sad .

Ik heb in ieder geval ook wel eens begrepen dat V-power (en een heleboel andere modernere, en misschien zuinigere) brandstoffen ook vooral zuiniger zijn in injectie motoren die gebruik kunnen maken van de hogere klopvastheid. Normaal tank ik vooral de goedkopere benzine (tango en consorten)...

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Als ik het zo lees dan gaat de auto veel te rijk of veel te arm lopen na verloop van tijd. Een computer-reset zet de computer weer op de standaard correctie. Daarna gaat deze weer het mengsel in de uitlaat meten en corrigeren.

Ik denk eerder dat je het moet zoeken in een deffecte lambda sensor maar het is ook heel goed mogelijk dat je ergens een klein lekje in de uitlaat hebt waaardoor er lucht mee naar binnen komt. De lambda sensor meet die lucht (zuurstof) dan in de uitlaat en denkt dat het mengsel te arm is geweest en zal meer benzine inspuiten.

Dat de auto op de G2 installatie wel goed loopt, G2 is ook lambda gestuurd. Maar LPG is nou eenmaal vergevingsgezinder dan benzine. Dus het kan zijn dat je dezelfde problemen hebt op gas als op benzine. Maar dat niet merkt.

Verder is het ook mogelijk dat de ontsteking af en toe een steekje laat vallen. Er komt dan een scheut brandstof met onverbrande lucht de uitlaat in. De lambda sensor ziet dat als arm mengsel en zal de motor rijker zetten.

Het kan zijn dat de motor stationair prima loopt. De lambda sensor is namelijk niet aktief bij stationair toerental. Als de ontsteking 100% is dan zal de motor heel netjes stationair ronddraaien na de reset en na een poosje gereden te hebben stationair ook niet lekker meer willen lopen. Misfires zou je moeten kunnen opmerken.

De injectoren kunnen inderdaad ook vergomd zijn. Doordat de motor op LPG loopt worden de injectoren warm maar er is geen langsstromende benzine om te koelen. De benzine in de leiding verdampt en laat een residu achter in de injectoren. Dit is een van de redenen dat ze moderne G3 installaties op benzine starten (een tweede is dat hun computers te dom zijn om om te gaan met de warmloopregeling die voor LPG niet wenselijk is......)

De injectoren zijn vrij eenvoudig te testen voor een handige sleutelaar.

Je zult ze daarvoor moeten demonteren uit het spruitstuk en een testopstelling moeten maken. De injectoren mogen in de rail blijven zitten en moeten worden voorzien van een brandstofpomp en retourleiding. De injectoren mogen met 12 volt open getrokken worden en je meet dan de opbrengst per injector. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar en er mag geen afwijkend inspuitbeeld zijn. Je kunt injectoren ultrasoon laten reinigen. De gom komt dan los. Injectoren zijn niet goedkoop. Ze kosten zomaar 50 euro.

Shell V-power en BP ultimate zijn deels syntetische brandstoffen en deze reinigen de injectoren en de motor inderdaad. Beide zijn zwavelvrij en zwavel is behalve een schadepost voor het millieu (h2so4 ofwel... Zure regen..) ook schadelijk voor de motor. Het tast de motor aan. Of ze zo krachtig zijn dat ze een vergomde injector schoon krijgen, dat betwijfel ik. Maar je hoort goede verhalen over injectorcleaners en deze brandstoffen.

Megasquirt is ook niet heilig. Als je een L-jettronic systeem hebt met een goedwerkende LPG installatie, waarom zou je daar dan aan gaan denken ? Megasquirt kan ook niet omgaan met een lek in de uitlaat, vergomde injectoren of een kapotte lambda-sensor. Dat kan dan ook deel van de frustratie zijn tijdens de installatie. De machine moet 100% in orde zijn anders doet ie zijn werk niet zoals jij zou willen dat ie het doet. En dat blijft hetzelfde voor MS LH-jettronic of welke gasinstallatie dan ook.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Tango, Tinq enz zijn prima benzines hoor. Niets mis mee hoor. Alleen gewoon puur de benzine. Er is niet veel aan toegevoegd ofwel additieven ontbreken bijna.

Additieven zijn middelen om de benzine te verbeteren en extra eigenschappen mee te geven. Zoals bijvoorbeeld de reinigende werking die men claimt.

Maar jij rijdt toch voornamelijk op LPG dus af en toe wat V-power tanken kost je de kop niet denk ik of wel? Big Grin
Antwoord
TheSaint77 schreef:Tango, Tinq enz zijn prima benzines hoor. Niets mis mee hoor. Alleen gewoon puur de benzine. Er is niet veel aan toegevoegd ofwel additieven ontbreken bijna.

Additieven zijn middelen om de benzine te verbeteren en extra eigenschappen mee te geven. Zoals bijvoorbeeld de reinigende werking die men claimt.

Maar jij rijdt toch voornamelijk op LPG dus af en toe wat V-power tanken kost je de kop niet denk ik of wel? Big Grin

Tango en Tinq zijn de beste Tongue Ze kosten namelijk het minst. Maar inderdaad, als je toch meestal op LPG rijdt, gooi er eens V-power in met een beetje injector-cleaner. Hopelijk maakt het de injector dan mooi schoon en verdampt het minder makkelijk doordat het syntetisch is. En als het toch verdampt zal het wellicht minder gom achterlaten.

Als je toch gaat testen: Het brandstofsysteem moet onder druk staan ook al draait de pomp niet. Dit voorkomt het vergommen van de injectoren, brandstof onder druk wil immers niet verdampen. Je kan dit eenvoudig testen door de aanvoerleiding eens los te halen.

Ik zit zelf met hetzelfde probleem. Hoe voorkom ik dat de injectoren kapot gaan ? Ik zit er aan te denken om de brandstof pomp ieder kwartier een puls van een paar seconden te geven zodat de injectoren een scheut koele benzine krijgen. Eventueel zou ik ook de injectoren een puls kunnen geven. Nodig is het niet, maar het bevorderd wel de levensduur van het benzine-systeem (maar... Wie wil er nu nog op benzine rijden ?)
Antwoord
Bozzma schreef:Ik denk eerder dat je het moet zoeken in een deffecte lambda sensor maar het is ook heel goed mogelijk dat je ergens een klein lekje in de uitlaat hebt waaardoor er lucht mee naar binnen komt. De lambda sensor meet die lucht (zuurstof) dan in de uitlaat en denkt dat het mengsel te arm is geweest en zal meer benzine inspuiten.

Als je een lek in je uitlaat hebt, gaan daar echt wel de uitlaatgassen door naar buiten hoor :wink:

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Goedenmorgen,

Ik had op het 700 forum ook al eens iets gehoord over slecht lopen en een lekke uitlaat. Ik zou ook verwachten dat de lucht dan uit de uitlaat lekt maar misschien dat het toch anders is.

Ik hoorde laatst wel een plof in de uitlaat (is denk ik de misfire waarover gesproken is).

ik heb wel het vermoeden dat ik aan de beurt ben met de uitlaat (hoop het natuurlijk niet). Ik hoor een blikkerig gerammel als ik rij met vooral een lage snelheid. Op sommige toerentallen resoneerd er iets onder (en als ik het moet zeggen vooraan) de auto. Ook is er de zware extra brom als ik vol gas geef in een wat hoge versnelling (net alsof de uitlaat het allemaal niet meer kan verwerken en hij ergens gaat lekken door de hoge(re) druk, het geluid lijkt wat op een lekke uitlaat). Overigens ben ik al eens bij een uitlaten boer geweest ten tijde van de heftige problemen maar die wist me te vertellen dat de uitlaat gewoon dicht was (kan natuurlijk nu een paar maanden later anders zijn maar waarom lopopt hij dan nu beter ?).

Deze week moet ik toch naar de garage vanwege de banden (laat er maar eens Hancooks onder zetten) en zal ze eens een oordeel vragen (en een offerte) over de uitlaat. Zonder brug is het denk ik lastig te analyseren zo'n blikke resonantie....

Marc

PS: Ik zat me laatst wel af te vragen waarom de motor (heel soms) iets beter loopt op benzine dan op LPG (stationair).
Antwoord
voor een goede bandentest klik hier (ADAC.de)

en daarbij een overzicht met ook de Hankook Ventus Prime banden erbij...

[Afbeelding: 01hankook-ventus-prime_tcm8-75841.gif]

Met je uitlaat zou ik inderdaad eens naar de vakman stappen. Dan kun je ook op de brug even een goede inspectie houden.
Antwoord
mfellman schreef:Goedenmorgen,

Ik had op het 700 forum ook al eens iets gehoord over slecht lopen en een lekke uitlaat. Ik zou ook verwachten dat de lucht dan uit de uitlaat lekt maar misschien dat het toch anders is.

Ik hoorde laatst wel een plof in de uitlaat (is denk ik de misfire waarover gesproken is).

Overigens ben ik al eens bij een uitlaten boer geweest ten tijde van de heftige problemen maar die wist me te vertellen dat de uitlaat gewoon dicht was (kan natuurlijk nu een paar maanden later anders zijn maar waarom lopopt hij dan nu beter ?).

Marc

PS: Ik zat me laatst wel af te vragen waarom de motor (heel soms) iets beter loopt op benzine dan op LPG (stationair).

Er ontstaat in de uitlaat overdruk, maar ook onderdruk ! Aan het einde van de uitlaatslag loopt het gas door maar is de aanvoer van gassen gestopt. Bovendien werkt een gaatje als een venturi van carburateur.

Je lambda regeling gaat van slag en zal het mengser rijker zetten. Over het algemeen gaat een rijk-lopende motor soepeler lopen (binnen grenzen).

Ploffen en misfires verstoren ook de lamda meting. Er komt dan immers een lading onverbrande lucht voorbij waardoor de lambda regeling wederom het mengsel gaat bijregelen. Een slecht ontstekingscirbuit heeft dus invloed op hat brandstofcircuit.

Als je een nieuwe uitlaat gaat halen: Een sportuitlaat kost helemaal niet veel meer dan een standaard uitlaat bij Scandcar ! En dat is mooie kwaliteit.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 458 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 477 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 587 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 437 22 April 2024, 15:58
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 832 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.251 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.648 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.749 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.199 6 June 2023, 22:44

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)