Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b204GT in 2-serie 161v turbo uit 740
Het goede nieuws is dat deze motor echt een juweeltje is en dat ik die al heb!
Ik heb een complete 740 TI van 1990 op Italiaans kenteken gekocht om te slopen......
Hij zit nog in de auto omdat ik zeker wil zijn dat mijn plan gaat slagen voordat ik deze (veel te mooie en goede ) 740 estate ga slopen.
Laatste overweging van de 3.0 uit mijn 960 in de 260 zetten om het verhaal te omzeilen een vervolgens de 204 te tunen en in mijn 960 te zetten.
Dan zouden het extreem mooie auto`s zijn, de 260 met 204PK (3.0 24v) en de 960 (na tunen) minimaal 235PK !!!
Maar mijn 960 is prachtig en wil ik liever niet aankomen.
Vandaar dat ik erg blij ben met deze info.....
Waarschijnlijk moet ik het spul gewoon kopen.
Lpi daarna ook in eigen beheer te doen?
Dat zou me anders een bak geld kosten terwijl de 260 al op LPG kenteken staat.
Overigens dank voor de reactie bij voorbaad!
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
,.......ik moet zeggen dat ik niet weet of de auto daarmee is uitgerust, en hij staat 100 km verderop, dus even checken gaat niet.
Waar vind ik dat trigger wiel?
Dan kan ik kijken...wat voor een type het is..
Antwoord
Ben het neefje van Koningbertone. Heb zijn 242 2.1 turbo intercooler '75 op gas overgenomen. Ben er veel mee aan het sleutelen om hem nog beter en sneller te maken. Daarover meer in een ander topic als hij enigzins klaar is....

Maar goed, zoals Koningbertone al zei is hij niet echt van het technische. Ik ga het systeem voor Koningbertone inbouwen als het doorgaat. Heb het dradenschema en uitleg van Bozzma doorgestuurd gekregen. Ik zal de vragen aan Bozzma via het forum stellen zodat andere mensen er ook iets aan hebben en hij het niet tig keer hoeft uit te leggen. Wat doe je allemaal bij de MS? Ik zie allemaal relais staan maar kan ze niet verklaren. Zitten deze erbij? Voor wat betreft de inlaattemperatuursensor, deze zit standaard op de 16v. Wat ik niet snap is dat de injectoren worden aangestuurd op stroom. Bij mijn turbo zit er geen elektra op de injectoren. Hoe moet ik me dat voorstellen???

Als het systeem bevalt komt het ook op mijn turbo. Hij zal nooit zo snel worden als de 16v maar veel zal het niet schelen....
Antwoord
242-turbo schreef:Ben het neefje van Koningbertone. Heb zijn 242 2.1 turbo intercooler '75 op gas overgenomen. Ben er veel mee aan het sleutelen om hem nog beter en sneller te maken. Daarover meer in een ander topic als hij enigzins klaar is....

Maar goed, zoals Koningbertone al zei is hij niet echt van het technische. Ik ga het systeem voor Koningbertone inbouwen als het doorgaat. Heb het dradenschema en uitleg van Bozzma doorgestuurd gekregen. Ik zal de vragen aan Bozzma via het forum stellen zodat andere mensen er ook iets aan hebben en hij het niet tig keer hoeft uit te leggen. Wat doe je allemaal bij de MS? Ik zie allemaal relais staan maar kan ze niet verklaren. Zitten deze erbij? Voor wat betreft de inlaattemperatuursensor, deze zit standaard op de 16v. Wat ik niet snap is dat de injectoren worden aangestuurd op stroom. Bij mijn turbo zit er geen elektra op de injectoren. Hoe moet ik me dat voorstellen???

Als het systeem bevalt komt het ook op mijn turbo. Hij zal nooit zo snel worden als de 16v maar veel zal het niet schelen....

bij de nieuwere motoren wordt jetronic injectie gebruikt, daar stuurt een computer stroompjes naar de injectoren om ze te laten openen. de injectoren zijn dus even open en even dicht, hoe langer ze open staan hoe meer benzine.
bij de oudere motoren wordt k-jetronic gebruikt, een mechanisch injectiesysteem. daarbij wordt de hoeveelheid brandstof geregeld door de druk die op de injectoren staat. hoe meer druk hoe meer brandstof.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik ga er even vanuit dat de 2 liter turbo al wel electronisch gestuurd is.

De vraag is: Wil je het standaard injectiesysteem wel vervangen door een zelf te mappen systeem ? Als je het verschil tussen een K-jettronic en een Motronic systeem niet kent dan heb je nog een lange weg te gaan.

Aan de andere kant vind ik het aanleggen van een goed gedocumenteerd eigen systeem makkelijker dan een bestaand systeem verhuizen naar een nieuwe auto.

MegaSquirt heeft feitelijk 2 circuits:

Een meetcircuit waar alle sensoren op binnenkomen. Dit is een erg gevoelig circuit en je dient zeer secuur te zijn met de bedrading. Veel zijn het er niet:

Koelvloeistof temeperatuur meting
Luchttemperatuurmeting
krukas hoekmeting (alle kunnnen gebruikt worden zo lang deze op de krukas zitten)
Onderdrukmeting (MAP) (buitenbeentje want deze zit in de MegaSquirt)
Gasklephoekmeting (TPS)
Lambdasensor (Wide / Narowband)

Dit zijn gevoelige sensoren waar vooral de aansluiting zeer nauw luisterd. Alle sensoren dienen een massa aansluiting te hebben en dienen te worden teruggevoerd naar de MS, behalve die van de NB Lambdasensor.

Verder hebben we het schakelcircuit. Alle circuits lopen van de + van de accu naar de verbruiker (bobine / injector enz.) naar de MegaSquirt waar ze aan massa gelegd worden. Op deze manier hoeft de MegaSquirt geen voeding te zijn voor de verbruikers zodat de stroom in de print van de computer beperkt blijft. Overigens werken alle motormanagement systemen zo.

Als je MegaSquirt gaat gebruiken heb je 3 keuze's.
Je gaat met de standaard verdeler werken.
Je gaat met een DIS ontstekingsmodule werken. (EDIS, HEI, Bosch)
Je stuurt zelf de DIS bobine aan met de highcurrent drivers in de MS.

Als je een module gebruikt (EDIS / HEI e.d.) zal je daar ook het geschikte triggerwiel voor moeten gebruiken zoals in mijn MegaSquirt topic gebruikt wordt. Volvo heeft meen ik ook een 6 tands triggerwiel gebruikt op de B234. MegaSquirt kan hier ook mee overweg, maar dan enkel als je een extra component in je MS plaatst. Een VB921 high current ingnition driver.

We komen nu al aan bij het schakel gedeelte. Welke onderdelen zou je willen gaan schakelen ? Het aansluiten van de geschakelde onderdelen kan eigenlijk maar op 1 manier, dus daar zal je geen problemen mee hebben. Je voert de massa terug naar de MS en deze schakelt ze aan op de massa. Dat is alles.

Welke componenten zou je willen gaan schakelen:

De brandstofpomp
De injectoren
De (DIS) Bobine's of COP (Coil on Plug / bobine per bougie)
De stationairloopregeling
De koelerfan
Een turbodrukregelaar
Shiftlight
Toerenteller

Wat moet je ruwweg instellen ?

Als je alles goed hebt aangesloten en je bent aan het spelen geweest met de simulator, dan kan je de auto de allereerste keer meteen aan de praat krijgen. Als het goed is heb je uitgezocht hoeveel weerstand je injectoren hebben en zorg je ervoor dat je computer en injectoren beschermd zijn tegen doorbranden. Je hebt je oplaadtijd van je bobine goed ingesteld als je de bobine rechtstreeks aanstuurt. Je hebt nu verschroeiende onderdelen voorkomen. Je dient je triggerwiel goed ingesteld te hebben, dan is de ontsteking enkel nog een cijfer dat je invoert.

Onder een ingesteld toerental gedraagd MS zich in de startmodus. Er is dus een vaste hoeveelheid in te stellen benzine dat zal worden gebruikt. Meestal zal dit tussen de 3 en de 8ms zijn om de motor gestart te krijgen maar dat is afhankelijk van de grootte van de injectoren.

Je zorgt ervoor dat de tabel die de injectie overneemt aansluit op de startpuls en zodra de auto start zal deze dan blijven lopen.

Vervolgens komt het leukste en lastigste en ook wel het redelijk gevaarlijkste. Het instellen van de rest van de tabel.

Goed en wel kan je dat niet zonder Wide-band lamda sensor. Het tunen kan je zelf met een chauffeur op de weg met een dergelijke sensor. Maar bouw het rustig op, want te arm mengsel en de gaten slaan in je zuigers, te vroege ontsteking en je motor sterft de pingeldood.

Fabrikanten stoppen maanden werk in het afstellen van een motor. Kun jij dat in een paar uur ?

Goede vraag: je hoeft minder rekening te houden met verbruik, millieu en fintuning in de bergen, als het bizar warm is en als het bizar koud is. Later ga je dat natuurlijk wel bijregelen. Als ie in de winter slecht wil starten bijvoorbeeld.

De andere vraag is: Als fabrikanten maanden besteden aan het mappen van een auto met benzineinjectie, hoe haal je het dan in je hoofd om er een LPG installatie zonder electronische sturing op de zetten die maar wat LPG in de auto sodemieterd ?

Maar goed. Het is een zeer lange weg die je ontzettend veel plezier gaat geven en je ontzettend veel gaat leren. Ik zou beginnen om er veel over te gaan lezen.

Bijvoorbeeld op http://www.BS-AutoTune.nl of http://www.megasquirt.info en http://www.msefi.com
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Nogmaals, ik vind het super interessant. Ben begonnen met een 340 1.4 en vind het erg leuk om van alles te leren en te doen. Het lijkt me na het lezen van Bozzma’s verhaal een uitdaging om dit te laten slagen op de 16v. Ik heb alle antwoorden even overzichtelijk geplaatst:

Bozzma schreef:Ik ga er even vanuit dat de 2 liter turbo al wel electronisch gestuurd is.
Dit klopt. De 16v is elektronisch gestuurd. De turbo van mij, B21ET is dat NIET.

Bozzma schreef:De vraag is: Wil je het standaard injectiesysteem wel vervangen door een zelf te mappen systeem?
Ja, daar valt het meeste rendement uit te behalen en alleen dit helpt als je serieus wilt gaan tunen. En serieus tunen is de bedoeling anders zou mijn oom (Koningbertone) er niet over doorvragen. Wel riskant zoals je zelf al verderop schrijft. Stel je hem niet goed en onverantwoord in is er weer een zeldzame 16v minder…

Bozzma schreef:Als je het verschil tussen een K-jettronic en een Motronic systeem niet kent dan heb je nog een lange weg te gaan.
Ik geef niet snel op. Ik ben erg leergierig. Klopt, op sommige oppervlakken weet ik niks maar op andere weer alles. Voor wat betreft auto’s wil ik alles weten en leren.

Bozzma schreef:Aan de andere kant vind ik het aanleggen van een goed gedocumenteerd eigen systeem makkelijker dan een bestaand systeem verhuizen naar een nieuwe auto.
Klopt als een bus. Ben ik het helemaal mee eens. Je weet hoe het uit de auto komt. Je kunt met het blok uit de auto alles opnieuw maken naar je eigen hand. Het is mijn bedoeling om met het “blok op de werkbank” de MS in te bouwen. Kun je meteen overal goed bij en met het blok gedemonteerd zie je ook veel meer. Lijkt dan een beetje erop alsof je zelf de motor gebouwd hebt…

Bozzma schreef:…en je dient zeer secuur te zijn met de bedrading…
Dat ligt aan de persoon zelf en zal ook echt nodig zijn. Je koelvloeistofmeter kabel moet niet langs de uitlaat gaan bijv…. Vrij logisch.

Bozzma schreef:Alle sensoren dienen een massa aansluiting te hebben…
Hebben ze standaard al. Anders zouden ze nu ook niet werken.

Bozzma schreef:Als je MegaSquirt gaat gebruiken heb je 3 keuze's.
Je gaat met de standaard verdeler werken.
Je gaat met een DIS ontstekingsmodule werken. (EDIS, HEI, Bosch)
Je stuurt zelf de DIS bobine aan met de highcurrent drivers in de MS.
De laatste was de bedoeling.

Bozzma schreef:Als je alles goed hebt aangesloten en je bent aan het spelen geweest met de simulator, dan kan je de auto de allereerste keer meteen aan de praat krijgen.
Wat zal dat een spannend moment zijn…

Bozzma schreef:Als het goed is heb je uitgezocht hoeveel weerstand je injectoren hebben…
Waar vond je dat dan??? Meetapparatuur???

Bozzma schreef:…en zorg je ervoor dat je computer en injectoren beschermd zijn tegen doorbranden.
Neem aan gewoon met goede zekeringen?

Bozzma schreef:Vervolgens komt het leukste en lastigste en ook wel het redelijk gevaarlijkste. Het instellen van de rest van de tabel. Goed en wel kan je dat niet zonder Wide-band lamda sensor. Het tunen kan je zelf met een chauffeur op de weg met een dergelijke sensor. Maar bouw het rustig op, want te arm mengsel en de gaten slaan in je zuigers, te vroege ontsteking en je motor sterft de pingeldood.
Welke kennis moet je hiervoor hebben? Zoals ik al in het begin van dit antwoord zei, het komt erin om te tunen. Om te leren tunen. Niet om het 1 keer in te stellen en vervolgens nooit meer. Het lijkt me leuk om een paar dingen te programmeren, bijv: Sportstand, sprintstand, econoomstand en lange afstandstand. Dit zijn slechts voorbeelden van samenstellingen die het onder controle houden van ongeveer 250 pk (16v) optimaal maken. Ik ben ervan overtuigd dat de levensduur van de motor langer word als je op een gegeven moment in de gaten hebt wat nou echt perfect is en hoe de auto zich bij welke omstandigheid fijn voelt.

Iedereen lacht wel als hij naar de film “The Fast And The Furious” kijkt maar daar gebeurt precies hetzelfde. Daar word namelijk ook met een laptop de ideale rijomstandigheid samengesteld.

Bozzma schreef:Fabrikanten stoppen maanden werk in het afstellen van een motor. Kun jij dat in een paar uur?
JA!!! Met genoeg voorkennis en verstand zeg jij dat het kan. Daarom verkoop jij je spullen aan ons particulieren. Toch??? Wat zou jij eraan hebben om een systeem te verkopen waar wij niet mee om kunnen gaan.

Bozzma schreef:De andere vraag is: Als fabrikanten maanden besteden aan het mappen van een auto met benzineinjectie, hoe haal je het dan in je hoofd om er een LPG installatie zonder electronische sturing op de zetten die maar wat LPG in de auto sodemieterd?
LPI gooit niet zomaar gas in de auto. Zoals je goed begrepen hebt komt dit ook tzt in de 262 16v.

Zo, lekker overzichtelijk en duidelijk stukje. Ik zit nu al met smart op je reactie te wachten Bozzma… Vertel eens wat je allemaal bij het setje doet, wat erin zit dus. Dat had ik al gevraagd maar heb je geen antwoord op gegeven.
Antwoord
de weerstand van de injectoren = 16ohm , maar, kan ik niet high flow injectoren erin zetten?
Ik heb er al eens over gelezen, weet iemand of er een volvo motor is die vergelijkbare injectoren met hogere capaciteit heeft?
b23ft?
Antwoord
Mag ik heel eerlijk zijn ?

Ik denk dat je relatief weinig van motoren begrijpt. En in van brandstofinjectie op zich nog minder. Pas op dat je jezelf niet voorbij loopt.

Als je 16 ohm injectoren gebruikt en je gebruikt een ontstekingsmodule van EDIS heb je geen zorgen dat je eventueel je computer zal slopen. Dat is alvast 1. Direct-coildriver is wat lastiger, maar als je op de dwell let en de goede instellingen voor het triggerwheel pakt dan gaat dat ook wel goed.

Bedrading secuur aanleggen, dat behelst 2 zaken: 1 de stekkers netjes en deugdelijk bevestigen, 2 de draden de juiste kant op trekken. Als je zegt dat iedere sensor een massa heeft, dan heb je deels gelijk. Inderdaad, de massa kan voor de meters aangesloten zijn op het blok. Maar, zoals ik al opgemerkt heb: je massa's van je meetcircuit dienen teruggevoerd te worden naar de MS, niet naar de massa van de auto.

Verder zijn er een aantal manieren om, als je eenmaal de motor lopend hebt de boel kapot te maken. Te veel brandstof (carterexplosie, liquid-lock) te weinig brandstof (enorm hoge temperaturen) te vroege ontsteking (pingelen tot de gaten in de zuigers vallen) te late ontsteking (overhitting van uitlaatcircuit).

Ik kan je op dit moment eigenlijk maar 1 enkel advies geven:

Download MegaTune en ga daarmee spelen. Bekijk ieder menu en ga uitzoeken wat ermee bedoeld wordt.

Doe stapje voor stapje. Leer bijvoorbeeld eerst de bedrading snappen met alle sensoren. Ga vervolgens kijken hoe alle stuurapparaten werken.

Wat betreft de injectoren:

Kies je ze te klein, dan blaas je onder vollast je blok op omdat je met te weinig benzine komt te rijden.

Kies je ze te groot, dan zal je motor moeilijk stationair willen lopen.

Wat betreft LPi: Een enkele Vialle injector gaat tot 50pk. 4 injectoren gaan tot 200 pk. Dus als je daarboven wilt komen zul je of LPG in gasvorm moeten gebruiken, of meer dan 4 injectoren moeten gaan plaatsen. LPi en LPG injectie zijn twee dingen: LPi staat voor Liquid Propanegas injection. Ik gebruik VPi ofwel vapourized propanegas injection. Maar ik bedoelde te zeggen: fabrikanten besteden maanden werk aan het mappen van een auto en vervolgens bouwen LPG inbouwers de auto om naar een 1e generatie LPG systeem en dat werkt nog ook. Zo nauw komt het dus ook weer niet. Maar het zit hem een beetje in de eisen die je stelt.

De weerstand van de injectoren meet je inderdaad met een multimeter.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar probeer er achter te komen waarom een brandstofinjector een x hoeveelheid brandstof inspuit. Probeer het systeem te doorgronden voor je gaat proberen. Je hebt als eerste setup zeker niet de makkelijkste motor gekozen en nog wel eentje die bijzonder snel beschadigd als je met een foute instelling gaat rijden.

Ik heb nu helaas wat weinig tijd, maar ik zal proberen snel nog even inhoudelijk op je vragen in te gaan.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.218 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 4.015 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.580 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.883 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 3.618 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.502 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.360 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 46.155 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  In-tank brandstofpomp Volvo 240 Turbo Estoque 7 7.911 19 June 2014, 11:30
Laatste bericht: Estoque
  brandstofpomp diesel/turbo diesel RutgerK 2 2.782 5 June 2014, 17:29
Laatste bericht: RutgerK

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)