Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw hier
#31
ik had gezien dat Tbricks eruit ligt, zodra het weer terug is hoop ik dat je het weer kunt vinden, ben namelijk echt heel erg nieuwsgierig :wink:

wat betreft die koppel/pk rekensom die ken ik al. maar bij drijfstangen word er vaker in NM aangegeven wat ze aankunnen ipv hoeveel PK ze kunnen hebben.
Dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen

Veel vermogen zegt ook niet zoveel, ga maar eens met 4 man in een Honda CRX VTEC (160PK)zitten, dan is dat ding gewoon niet meer vooruit te schijten.
koppel is gewoon echt heel laag (misschien wel, TE laag), en op toeren komen doe je dan ook haast niet meer.

en hoe meer koppel je hebt hoe eerder je je vermogen ter beschikking hebt, zo is het toch ?

Dus aan vermogen heb je volgens mij niks als je geen koppel hebt, maar ik ga nu wel een beetje offtopic..

bedankt iig voor de info over materiaal etc van zuigers!
Antwoord
#32
Voor het motormanagementsysteem wou ik eerst voor Autronic gaan, maar aangezien deze niet meer reageren op mijn mail ben ik verder gaan kijken; ik lonk nu naar KMS of VEMS. KMS is wel handig aangezien ik dan met vragen/problemen alleen maar even naar Geldrop hoef.
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
#33
Jw240 schreef:Prachtig project! ik ben echt blij dat meer mensen de tuning spirit te pakken hebben. Ik kan niet wachten om zelf te beginnen!


M a r c schreef:
Jelmar schreef:Welkom hier! top projectje als je het mij vraagt!
toevallig nog interesse in *nieuwe* -gesmede- wiseco zuigers? kan misschien wel een hele mooie deal maken. Big Grin

Daarom heb ik nu net een B204GT gekozen; die heeft áf-fabriek al gesmede zuigers en drijfstangen :lol:

lol, drijfstangen zijn altijd gesmeed bij volvo (iig vanaf 1980)

Nee hoor.
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
#34
hoe zijn ze dan gemaakt bij andere volvo motoren? ik heb altijd begrepen dat ze gesmeed zijn, geen verschil te zien tussen de drijfstangen behalve dan de afmetingen.

iig, prachtig project, het mooiste volvo redblock, en dan in een 240 8)

Trouwens, de krukas van de B204XT is ook gesmeed Tongue

@jelmar, klopt!
Vermogen zegt idd lang niet alles. Een turbo motor heeft vaak een groter oppervlak onder de vermogens of koppelgrafiek dan een niet-turbo motor. Als ze beide even veel vermogen hebben is de motor met het grotere oppervlak onder de grafiek prettiger te rijden (koppel) en sneller. (bij hetzelfde toerenbereik)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#35
gietijzer

Weet niet hoe het zit bij de B230/200 motoren maar bijvoorbeeld in de S90 en 850 zitten gietijzeren drijfstangen.
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
#36
//ff stukje offtopic / theorie

nog even wat meer info over die koppel/ pk rekensom; dit is de precieze formule:

Koppel = (PK's*7022)/RPM

PK = (Koppel*RPM)/7022

@ M a r c , persoonlijk zou ik voor de KMS gaan, ik heb zelf de software al eens in z'n werk gezien en het is echt prachtig.
Ik zou zeggen download de software eens van de site en kijk er eens naar, heel veel dingen zal je bekend voorkomen.
En nog iets, als ze het bij van Kronenburg druk hebben zijn er andere zaken die ook een KMS heel goed af kunnen stellen of je ermee kunnen helpen, bijv. SpeedCentre te Geldermalsen, of Beek Autoracing (en er zullen er vast meer zijn).
Ga je trouwens zelf de KMS mappen of ga je dat laten doen ?
Antwoord
#37
Jelmar schreef://ff stukje offtopic / theorie

nog even wat meer info over die koppel/ pk rekensom; dit is de precieze formule:

Koppel = (PK's*7022)/RPM

PK = (Koppel*RPM)/7022

@ M a r c , persoonlijk zou ik voor de KMS gaan, ik heb zelf de software al eens in z'n werk gezien en het is echt prachtig.
Ik zou zeggen download de software eens van de site en kijk er eens naar, heel veel dingen zal je bekend voorkomen.
En nog iets, als ze het bij van Kronenburg druk hebben zijn er andere zaken die ook een KMS heel goed af kunnen stellen of je ermee kunnen helpen, bijv. SpeedCentre te Geldermalsen, of Beek Autoracing (en er zullen er vast meer zijn).
Ga je trouwens zelf de KMS mappen of ga je dat laten doen ?

Uiteraard zelf mappen, weet inmiddels wel hoe de AFR, ontsteking en boostcontroll moet zijn. Het mooie van KMS is uiteraard dat ik bij problemen of vragen niet ver weg hoef.
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
#38
M a r c schreef:gietijzer

Weet niet hoe het zit bij de B230/200 motoren maar bijvoorbeeld in de S90 en 850 zitten gietijzeren drijfstangen.


Volgens dit artikel niet:
http://www.pukema.com/vitmotor.pdf

Pagina 7: "The connecting rods are forged from Vanadium alloy steel with a effctive length of 139.5 mm"
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#39
Mooi artikel. Ik trek morgen meteen even een drijfstang uit een B5234T die ik heb staan, was er toch echt van overtuigd dat die dingen gegoten zijn... Ze hebben zo'n ruwe buitenkant die je ook bij gietijzer hebt namelijk. Daarnaast zijn ze voor gesmede drijfstangen dan niet echt sterk aangezien ze toch nog wel eens krom gaan bij verkeerd of tàver doorgetunede 850 motoren...
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
#40
Mooi artikel. Gaat wel over de N/A GLT motor overigens. Ik trek morgen meteen even een drijfstang uit een geblazen B5234T die ik heb staan, was er toch echt van overtuigd dat die dingen gegoten zijn... Ze hebben zo'n ruwe buitenkant die je ook bij gietijzer hebt namelijk. Daarnaast zijn ze voor gesmede drijfstangen dan niet echt sterk aangezien ze toch nog wel eens krom gaan bij verkeerd of tàver doorgetunede 850 motoren...
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuw hier en hulp nodig broadspeed 1 615 9 August 2024, 23:11
Laatste bericht: skidje
  Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken! Jurriaan 9 4.869 6 March 2022, 20:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Nieuw met een volvo 244 Nivek 35 25.108 17 January 2017, 22:46
Laatste bericht: Nivek
  Even voorstellen, ben nieuw hier Wieland Zwemer 7 7.105 24 May 2016, 00:14
Laatste bericht: Automatic-freak
  Nieuw Hier samen met nieuwe aanwinst volvo 244 2.3gl Niggelll 40 29.307 8 May 2016, 11:32
Laatste bericht: Dopski
  Nieuw lid in de familie A_A 9 7.478 4 November 2014, 19:52
Laatste bericht: HSGHOR
  Volvo 264GL van 1976 krijgt nieuw leven sander264 42 22.117 12 December 2013, 20:18
Laatste bericht: sander264
  nieuw! snaporaz 0 1.592 22 April 2013, 15:43
Laatste bericht: snaporaz
  Nieuw forum lid uit Friesland, Gerard 740 GL Estate 1986 GerEve 0 1.690 17 March 2013, 18:03
Laatste bericht: GerEve
  Nieuw forumlid stelt zich en zijn nieuwe Volvo voor Roboer 11 7.204 12 October 2012, 19:31
Laatste bericht: Roboer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)