Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer een V6 erbij!!!
Hey hallo

Ik ben een trotse bezitter van een van de eerste B27E. Mijn 264GL is uit 1975!

Volgens het originele boekje kan ik RON 91 tanken,..moet er nu wel of geen gelode benzine in???
264 RULES!!!!
Antwoord
RonnieDuck schreef:Hey hallo

Ik ben een trotse bezitter van een van de eerste B27E. Mijn 264GL is uit 1975!

Volgens het originele boekje kan ik RON 91 tanken,..moet er nu wel of geen gelode benzine in???

1975 is altijd gelood tanken...
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Ronnie,

In mijn 265 uit '78 kan gewoon loodvrij 95, dus dat mag bij jou ook geen probleem zijn.

bij mijn weten kan loodvrij pas een probleem geven in een blok zonder aparte klepzittingen. En onze alu-koppen hebben aparte zittingen, dus dat probleem kan niet optreden.....

En over toevoegingen bij loodvrij (octaan-boosters e.d.) is men het in de literatuur ook nog steeds niet eens. M.a.w. gewoon loodvrij tanken.

Veel plezier met je auto. Dat geluid alleen al......

Gr,
Kreukel
Antwoord
Het kan inderdaad wel op loodvrij rijden, maar of het voor de motor ook het beste is betwijfel ik.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Na enkele tonnen op loodhoudende benzine schijnt dat niet zo veel meer uit te maken. Er zit dan immers een laagje lood op alle onderdelen ingesleten. En van iemand anders op de vorige volvolvorit #2 hoorde ik dat de motoren harder worden naarmate ze meer km's gemaakt hebben. Dus dat zou betekenen dat de motor er wel tegen kan.

Trouwens, op LPG rij je ook op loodvrij en dat geeft ook geen problemen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Kreukel schreef:Ronnie,

In mijn 265 uit '78 kan gewoon loodvrij 95, dus dat mag bij jou ook geen probleem zijn.

bij mijn weten kan loodvrij pas een probleem geven in een blok zonder aparte klepzittingen. En onze alu-koppen hebben aparte zittingen, dus dat probleem kan niet optreden.....

En over toevoegingen bij loodvrij (octaan-boosters e.d.) is men het in de literatuur ook nog steeds niet eens. M.a.w. gewoon loodvrij tanken.

Veel plezier met je auto. Dat geluid alleen al......

Gr,
Kreukel

Waarom moest er vroeger dan wel gelode benzine in? Loodvrije benzine bestaat ook al een tijdje inmiddels..

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
schijnt met de pk's te maken te hebben... exact weet ik het ook niet.

Maareh, bij automaterialententen of peutstations (sommige) kan je kleine flesjes loodvervanger kopen. In de Buick (1937) gaat gewoon Euro 95 met een scheutje van die bende.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Antwoord
Dat loodvervanger spul.....ik weet 't niet hoor. Heb een Benz uit '69 naar Polen gereden. Heenweg braaf loodvervanger bijgemengd. Toen ik de auto ophaalde was de 'voorraad' voor de terugweg 'in the process' verdwenen....... :lol: :lol: .................gewoon op loodvrij terug gekacheld. Ding liep/werd er niet anders van. Maar ik ben geen expert.... :wink:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Benzine, er is altijd veel over te vertellen.

Er zijn twee zaken die je strikt moet scheiden:
1- octaan getal (= klopvastheid)
2- smering door additieven (= oa loodzouten)

Nummer 1 zegt alleen maar iets over wanneer benzine spontaan ontbrand (pingelen). Hoger octaangetal laat een hogere compressie toe. Alleen laag octaan voorhanden en wel hoog nodig: Dit is bij te mengen met octaanbooster.
Diesel is zeer klopvast, daarom kan een diesel ook een erg hoge compressie hebben.

Nummer 2 is er puur voor de smering van de kleppen en klepzetels. Alleen lood(-zouten) zijn schadelijk. En serieus ook, denk aan verminderd leervermogen bij kinderen, bloedafwijkingen. Het is dus terecht verboden.
Ook kan een katalysator niet tegen lood. Lood bedekt het actieve, dure, edelmetaal (platina) in de katalysator.
Wel lood nodig en alleen loodvrij beschikbaar: Dit is bij te mengen met loodvervanger.

Alleen, loodzouten hebben ook een effect op de klopvastheid. Die gaat er goed op vooruit. En dat is vaak verwarrend.

Je mag de aanname doen dat Volvo geen aparte koppen voor de Europese markt en de USA markt heeft gemaakt. Want sinds 1973 is het gebruik van loodhoudende benzine daar al verboden (da's wel wat anders dan 1995).

En dan het effect van geen lood meer nodig na veel km. Van een aantal motoren (oa Ford Essex 3ltr uit mijn Scimitar ervaring) is bekend dat deze na > 125.000 km imuun worden voor lood. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar er verandert iets in de klepzetels waardoor deze harder worden. En daardoor loodvrij worden.

En bij koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
scimitar schreef:Benzine, er is altijd veel over te vertellen.

Er zijn twee zaken die je strikt moet scheiden:
1- octaan getal (= klopvastheid)
2- smering door additieven (= oa loodzouten)

Nummer 1 zegt alleen maar iets over wanneer benzine spontaan ontbrand (pingelen). Hoger octaangetal laat een hogere compressie toe. Alleen laag octaan voorhanden en wel hoog nodig: Dit is bij te mengen met octaanbooster.
Diesel is zeer klopvast, daarom kan een diesel ook een erg hoge compressie hebben.

Nummer 2 is er puur voor de smering van de kleppen en klepzetels. Alleen lood(-zouten) zijn schadelijk. En serieus ook, denk aan verminderd leervermogen bij kinderen, bloedafwijkingen. Het is dus terecht verboden.
Ook kan een katalysator niet tegen lood. Lood bedekt het actieve, dure, edelmetaal (platina) in de katalysator.
Wel lood nodig en alleen loodvrij beschikbaar: Dit is bij te mengen met loodvervanger.

Alleen, loodzouten hebben ook een effect op de klopvastheid. Die gaat er goed op vooruit. En dat is vaak verwarrend.

Je mag de aanname doen dat Volvo geen aparte koppen voor de Europese markt en de USA markt heeft gemaakt. Want sinds 1973 is het gebruik van loodhoudende benzine daar al verboden (da's wel wat anders dan 1995).

En dan het effect van geen lood meer nodig na veel km. Van een aantal motoren (oa Ford Essex 3ltr uit mijn Scimitar ervaring) is bekend dat deze na > 125.000 km imuun worden voor lood. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar er verandert iets in de klepzetels waardoor deze harder worden. En daardoor loodvrij worden.

En bij koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij.

Erik, nu denk ik wat een mooi verhaal en dan sluit je af met 'koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij'. Wat is dan het verschil? (want dat is er dus wel!).

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)