Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Volvo 244 '88
ziet er goed uit!

mijn ervaring met lijnolie: super spul!
Let alleen goed op:
-als het indroogt op de carosserie krijg je het er heel moeilijk af... (ik krijg het er niet af...)
-dun aanbrengen, meerdere keren, telkens afvegen
-niet laten drogen in de regen
-de lappen die vol zitten met lijnolie kunnen gaan broeien en in de fik vliegen! (is mij verteld....) let daar dus erg goed mee op....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
lijnolie op de carroserie is ook mijn ervaring dat je dat er zo snel mogelijk weer af moet vegen ja!

Waarom niet laten drogenin de regen? Spoelt het er dan weer af?

Hm, in de fik vliegende lappen is natuurlijk nooit grappig, maar of dit echt kan?
Antwoord
Niels244 schreef:lijnolie op de carroserie is ook mijn ervaring dat je dat er zo snel mogelijk weer af moet vegen ja!

Waarom niet laten drogenin de regen? Spoelt het er dan weer af?

Hm, in de fik vliegende lappen is natuurlijk nooit grappig, maar of dit echt kan?

Olie lost niet zo goed op in (regen)water, dus afspoelen zal mee vallen. Maar of het nog mooi egaal indroogt?

En in de fik vliegen zou op zich kunnen. Vraag is wel hoe waarschijnlijk dit is.
En dan vooral hopen dat het niet ontbrandt als je de auto in de zon parkeert! ;D
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Wikipedia:

Industrieel gebruik

Het product wordt als rauwe lijnolie, gekookte lijnolie of als flax oil (vlasolie) op de markt gebracht. Lijnzaadolie is een belangrijk onderdeel van linoleum. Verder wordt het gebruikt voor het maken van zeep en kunsthars. Ook wordt het gebruikt in brood.

Lijnolie is een van de oudst gebruikte oliën en wordt sinds eeuwen gebruikt in verven en vernissen, producten die nu weer populair worden. Tevens wordt lijnolie gebruikt voor de conservering van ongeverfd hout en van visnetten. Hiertoe moet de lijnolie dan wel gekookt of zelfs dubbel gekookt worden.

Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord
Even Mythbusters mailen?

of gewoon zelf proberen Smile
Antwoord
haha mythbusters vind ik een goeie ja Big Grin

Heb recentelijk een lap weggegooid die van een vorige keer poetsen zo hard was geworden dat ie praktisch recht op bleef staan. Ook maar weer mooi geluk mee gehad dan dat ie niet is gaan broeien.

Zelf proberen mag wat mij betreft ook, wie heeft er nog wat doeken over? Wink (en een flesje gekookte lijnolie natuurlijk)
Antwoord
En daar stond ik dan, aangekomen op bestemming, maar toen ik uitstapte rook ik het meteen. Dit is niet goed, verbrande koppelingsplaten schoot direct door mijn hoofd. Was het dan toch zover? De platen Ãcht op? Maar omdat ik al wat aan de late kant was niet al te veel aandacht aan besteed, ik kon er nu toch niets aan doen. Toen ik de volgende dag weer op bestemming kwam rook ik het weer. Toch maar even kijken onder de auto, wie weet is het wat anders.

En wat zag ik daar? drup.... drup.... Olie op de uitlaat? dat verklaarde de lucht in ieder geval al. Meteen de kap open en kijken. Wat zag ik daar?

[Afbeelding: DSC00334.jpg]

Een goed geolied blok zeg maar. Had meneertje zichzelf even verwent met een olie massage? Iig, had ook wel vrij snel door na het oliespoor te volgen dat het eigenlijk wel de pakking van de kleppendeksel moest zijn. Dus meteen de monteur gebeld die vorige keer daar een nieuwe pakking tussen gelegd heeft en dit viel allemaal wel netjes onder garantie..

Hij heeft meteen nog weer even verder gekeken naar mijn auto. Blijkt toch wel dat de bodem niet al te best meer is, ondertussen wel roestvorming en hij is onzeker over hoe zich dit verder ontwikkeld.

Daarnaast is de voorpijp nu echt lek aan het gaan (was ook wel te horen ondertussen Wink) En hij acht de kans vrij groot dat bij het verwijderen van de voorpijp de rest ook kapot gaat. Voorpijp zit in de achterpijp geschoven en dit is natuurlijk helemaal vast geroest.

Gelukkig zijn de remschijven eigenlijk ook wel versleten, en de wiellagers voor zijn ook op. Met name linksvoor, die hoor ik tikken als ik langzaam rij. Rechtsvoor dacht ie nog wel wat aan te kunnen doen.

Dus ja.. ik voel me nu een beetje alsof een familielid terminaal is, nou is dat wel wat overdreven maar ik kom wel even van een koude kermis thuis.. Met name toen ik hem vroeg wat ie zelf zou doen als het zijn auto is. "niet mee verder gaan" was de reactie..

Is er iemand op het forum die eens samen met mij naar het een en ander wil kijken? In ruil tegen een kratje pils Wink Met name die uitlaat en de bodem huiver ik een beetje voor.. Tectyleren?
Antwoord
balen dat je zoveel kosten eraan krijgt.
ik zou eerst een vakman naar de onderkant laten kijken en dan beslissen of je hem technisch wil laten opknappen.
want van `boven`ziet de wagen er toch mooi uit! aankoop van een andere daar moet altijd weer geld bij. :-\
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
Niet te snel het hoofd laten hangen Wink
Ik rij al anderhalf jaar rond met gaatjes in de bodem en ik denk dat ik dat nog wel een jaar of twee kan doen vooradt het terminaal word.
Een uitlaat, een paar remschijven en wat wiellagers zou ik een auto, die er zo mooi uitziet als de jouwe, niet voor wegdoen.
De uitlaat en de remschijven zijn voor een beetje handige doe het zelver prima zelf te doen en dan hoeft het echt niet de hoofdprijs te kosten Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Tsjaaa,

prima zelf te doen, maar 0 ervaring met dat soort dingen. Remschijven en dat soort dingen zie ik wel voor me, maar wiellagers :S

En ik heb er ook niet echt de plek voor, geen garage, geen brug.. Scheelt dat het mooie weer weer begint Wink

Meeste geld gaat ook in de onderdelen zitten, met name uitlaat is wel flinke kost.

Heb wel met een maat besproken en hij wil opzich wel helpen, hij heeft ook een put (die nu vol water staat Wink)

Wat voor vakman laat ik naar die onderkant kijken? Zijn daar bedrijven voor?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.796 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 393 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 676 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.208 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.338 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 17.365 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)