22 April 2007, 22:51
Omdat de bio-ethanol tank vlak over de grens is opengegaan ben ik vandaag in de weer geweest om mn 240 daarvoor aan te passen.
Ik heb de injectoren van de 940 schoongemaakt en samen met de voorweerstanden in de 240 gezet. Voorlopig de voorweerstanden met kroonsteentjes erin, ik ga van de zomer de hele bedrading verbeteren ivm met de turbo motor. Eerst eens kijken of het werkt en misschien heb ik dan wel andere injectoren die geen voorweerstand hoeven..
De originele (yellowtop) injectoren van de B230F zijn 176 cc/min bij 2,5 bar, de turbo injectoren hebben een capaciteit van 310 cc/min bij 3 bar. Bij 2.5 bar geven deze dan 280 cc/min. Dat is ruwweg 60% meer capaciteit.
Vanwege de andere dichtheid enzo moet er ongeveer 40-45% meer ethanol ingespoten worden, beetje overcapaciteit dus.
Omdat mn tank nog zon 30 liter benzine bevat heb ik ook geken of de 240 met 60% grotere injectoren ook loopt.
Eerste startpoging sloeg ie meteen weer af. 2e liep ie, maar heel erg ruw. Nog veel lucht in het systeem en de computer moest npg aanpassen. Na 30 seconde begon alles erg soepel te draaien en heb ik een rondje door het dorp gereden. Alles ging goed!
Daarna even versterking gehaald en met mn broer(tje) een 25 km lange rit gemaakt door het heuvelland. Toen ie warm was eens volgas geprobeerd, dat doet ie ook goed. De computer heeft zich dus goed aangepast aan de flinke injectoren, erg mooi.
(bij weinig gas/gewoon rijden helpt de lambdasonde om direct het mengsel aan te passen, maar bij flink gas gaat alles zo snel dat de computer uit zn opgeslagen mapping de gegevens haalt. Die worden wel wat geholpen door de gegevens die de computer tijdens deellast verzamelt)
Als ik er deze week E85 ingooi meer nieuws!
Ik heb de injectoren van de 940 schoongemaakt en samen met de voorweerstanden in de 240 gezet. Voorlopig de voorweerstanden met kroonsteentjes erin, ik ga van de zomer de hele bedrading verbeteren ivm met de turbo motor. Eerst eens kijken of het werkt en misschien heb ik dan wel andere injectoren die geen voorweerstand hoeven..
De originele (yellowtop) injectoren van de B230F zijn 176 cc/min bij 2,5 bar, de turbo injectoren hebben een capaciteit van 310 cc/min bij 3 bar. Bij 2.5 bar geven deze dan 280 cc/min. Dat is ruwweg 60% meer capaciteit.
Vanwege de andere dichtheid enzo moet er ongeveer 40-45% meer ethanol ingespoten worden, beetje overcapaciteit dus.
Omdat mn tank nog zon 30 liter benzine bevat heb ik ook geken of de 240 met 60% grotere injectoren ook loopt.
Eerste startpoging sloeg ie meteen weer af. 2e liep ie, maar heel erg ruw. Nog veel lucht in het systeem en de computer moest npg aanpassen. Na 30 seconde begon alles erg soepel te draaien en heb ik een rondje door het dorp gereden. Alles ging goed!
Daarna even versterking gehaald en met mn broer(tje) een 25 km lange rit gemaakt door het heuvelland. Toen ie warm was eens volgas geprobeerd, dat doet ie ook goed. De computer heeft zich dus goed aangepast aan de flinke injectoren, erg mooi.
(bij weinig gas/gewoon rijden helpt de lambdasonde om direct het mengsel aan te passen, maar bij flink gas gaat alles zo snel dat de computer uit zn opgeslagen mapping de gegevens haalt. Die worden wel wat geholpen door de gegevens die de computer tijdens deellast verzamelt)
Als ik er deze week E85 ingooi meer nieuws!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni


![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreji4.jpg]](http://img108.imageshack.us/img108/3291/mainphpg2viewcoreji4.jpg)
![[Afbeelding: p8162682lu9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/6195/p8162682lu9.jpg)
![[Afbeelding: p8222632yg4.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5059/p8222632yg4.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoretl0.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/306/mainphpg2viewcoretl0.jpg)
![[Afbeelding: p6112549zp5.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5354/p6112549zp5.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorenh3.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/8544/mainphpg2viewcorenh3.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreiz7.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/3382/mainphpg2viewcoreiz7.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorevi9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/188/mainphpg2viewcorevi9.jpg)

![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreyn6.jpg]](http://img507.imageshack.us/img507/7426/mainphpg2viewcoreyn6.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorehd0.jpg]](http://img111.imageshack.us/img111/8333/mainphpg2viewcorehd0.jpg)
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorejc6.jpg]](http://img221.imageshack.us/img221/1352/mainphpg2viewcorejc6.jpg)
