Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 DL
En weer wat geleerd! Thnx Scimitar!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
scimitar schreef:Een te grote accu zal hooguit leiden tot een groter brandstof verbruik. En een overbelaste dynamo.

Nee hoor. Een dynamo kan maar een maximaal aantal amperes leveren en iedere accu verliest dezelfde hoeveelheid spanning tijdens het starten (van dezelfde motor) dus hoeft er maar steeds dezelfde hoeveelheid worden bijgeladen.

De dynamo zal dus niet 'zwaarder' draaien (daar doel je op denk ik).

Citaat:Wat wel kan gebeuren is dat de startmotor altijd op dezelfde plek ingrijpt op de starterkrans. Dit is slijtage die erg lastig is. Het kan namelijk voorkomen dat daardoor het tandwiel blijft hangen op de starterkrans na het starten en voor het starten dat het tandwiel niet meer ingrijpen, behalve op die ene plek.
Dit probleem kan eigenlijk alleen goed worden opgelost door vervanging van de starterkrans. Persoonlijk zou ik dan ook de startmotor vervangen. (Ik spreek uit ervaring Sad maar niet met een Volvo ). Dat voorkomt dat de ellende opnieuw begint.

Maar dat heeft weer niets te maken met een zwaardere accu, toch?

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
thuur schreef:
scimitar schreef:Een te grote accu zal hooguit leiden tot een groter brandstof verbruik. En een overbelaste dynamo.

Nee hoor. Een dynamo kan maar een maximaal aantal amperes leveren en iedere accu verliest dezelfde hoeveelheid spanning tijdens het starten (van dezelfde motor) dus hoeft er maar steeds dezelfde hoeveelheid worden bijgeladen.

De dynamo zal dus niet 'zwaarder' draaien (daar doel je op denk ik).

Citaat:Wat wel kan gebeuren is dat de startmotor altijd op dezelfde plek ingrijpt op de starterkrans. Dit is slijtage die erg lastig is. Het kan namelijk voorkomen dat daardoor het tandwiel blijft hangen op de starterkrans na het starten en voor het starten dat het tandwiel niet meer ingrijpen, behalve op die ene plek.
Dit probleem kan eigenlijk alleen goed worden opgelost door vervanging van de starterkrans. Persoonlijk zou ik dan ook de startmotor vervangen. (Ik spreek uit ervaring Sad maar niet met een Volvo ). Dat voorkomt dat de ellende opnieuw begint.

Maar dat heeft weer niets te maken met een zwaardere accu, toch?

Gr Wink

1 - Ja en Nee. Ik bedoelde dat het laadvermogen van de dynamo en de accu capaciteit met elkaar in evenwicht moeten zijn. Als de dynamo te licht is, zal deze langer moeten werken om de accu volledig te laden: meer slijtage dus kortere levensduur.
Maar als je de overcapaciteit van de accu niet gebruikt, is er niets aan de hand. Dan heb je alleen maar een te dure accu gekocht.

2 - Inderdaad.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Funsdaf schreef:Ik ga er bij een 6cyl wel vanuit dat er 3 plaatsen zijn waar de motor tot stilstand komt, de krans vervangen is dan wellicht een beter idee.

Nee, toch slechts op twee plaatsen. Bij een V6 heb je voor beide cilinderbanken maar 1 optimale rustpositie. Dus twee voorkeurs-rustplekken. en nog 4 die minder voorkomen.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Dat idee heb je idd bij een 4-cyl ook, 1 hoofdstopplek, en 1 die af en toe gebeurt.

Maar dan werkt de starterkrans verplaatsen t.o.v. het vliegwiel bij een V6 dus ook goed.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)