Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trekhaken en ogen
Ik heb een vraagje over het monteren van een trekhaak.

Op mijn 144 zou ik graag een trekhaak monteren. Een gedeelte van de bevestigingsbeugels en de bedrading plus stekkerdoos is reeds aanwezig, dus ik ga er vanuit dat er ooit een op gezeten heeft. Echter op het kentekenbewijs kan ik niets vinden.

Nu hoorde ik dat de regels omtrend de trekhaak versoepeld is en dat een trekhaak gewoon gemonteerd mag worden zonder keuring. Wel zo makkelijk dacht ik; haakje erop en gaan.

Echter klopt dit, mag dat?
En hoe weet ik dan hoeveel ik mag / kan trekken. Ik heb geen E rijbewijs dus als ik aangehouden wordt zullen ze daar zeker moeilijk over gaan doen, vandaar dat ik graag wil weten hoe het zit. (Ik heb een fototje van peter gezien (142 met 245 op de oplegger) dus er is het een en ander mogelijk Tongue)

Kenteken:
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming 144-394
Kleur(en) Groen
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
G3 Installatie Nee
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.195 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Antwoord
Volgens mij kan het gewoon. Er zitten een paar beperkingen aan.
De trekhaak moet een goedkeur hebben voor een bepaalde treklast (op 240s meestal 1500 kg, slechts enkele late met 1600kg).
De auto zelf moet ook een treklast hebben. Die kan hoger of lager zijn dan die van de trekhaak (duidelijk toch :Smile)
Indien de auto geen treklast heeft geldt een basisniveau (wat dat is weet ik zo niet, maar staat vast wel op de RDW site) en die is vrij laag. Ik vermoed die 750kg. De importeur / fabrikant van de auto zou een verklaring moeten afgeven rondom maximale treklast van de auto, bijvoorkeur in combinatie met de trekhaak. Dat zou zo maar in een origineel instructieboekje kunnen staan.

Overigens, als je geen E rijbewijs hebt, mag je maximaal 750 kg trekken, op basis van maximale laadcapaciteit van de aanhanger. Een lege autotransporter mag dus niet. Zoiets mag namelijk vaak 2000 laden + eigen massa = 2400 kg.

En wat een 240 allemaal probleemloos kan trekken:
[Afbeelding: 15708141940.jpg]
De volvo is van mijn schoonvader en op de aanhanger mijn nieuwe speeltje. Op de achtergrond het nieuwe speeltje van de vorige eigenaar.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Zonder E mag je 750 kg trekken, of tot een gewicht gelijk aan de auto die de last trekt. Dwz. Volvo is 1350 kg, dus je mag 1350 kg trekken (aanhangger en laadvermogen= max 1350 kg.) De complete combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Ik heb op mijn autopapieren ook geen toegestaan trekgewicht staan, maar wel een trekhaak. Zal zo de RDW eens bellen, ben wel benieuwd wat die er van maken.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Het probleem met trekhaken is dat de (roestgaten in de) kofferbakbodem en omgeving een grotere rol gaan spelen bij de APK. Als je trekhaak al is weggehaald vermoed ik dat dat om deze reden was. De kogel wordt er ook wel eens afgezaagd.

Een 240 kan ongetwijfeld meer trekken dan is toegestaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Indien je een gebruikte trekhaak koopt/monteert let er dan op dat het typeplaatje nog op de trekhaak aanwezig is,daar kan namelijk de auto op apk afgekeurd worden(iemand met een Peugeot eens overkomen) schijnt ergens in de APK regeltjes te staan.
Antwoord
Maar als op je kentekenpapieren geen trekhaak/ te trekken last vermeld staat? Dan kunnen ze je trekhaak niet afkeuren want die heb je niet??? ;D Of denk ik te simpel?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
michiel schreef:Maar als op je kentekenpapieren geen trekhaak/ te trekken last vermeld staat? Dan kunnen ze je trekhaak niet afkeuren want die heb je niet??? ;D Of denk ik te simpel?

Dat weet ik helaas niet...

overigens waar je zeker op moet letten, een ander apk-puntje is dat de kogel een minimale doorsnede van 49mm moet hebben.
Zeker als je zo'n oude trekhaak koopt (waar ook nog roest op zit),meet de kogel op!
Antwoord
michiel schreef:Maar als op je kentekenpapieren geen trekhaak/ te trekken last vermeld staat? Dan kunnen ze je trekhaak niet afkeuren want die heb je niet??? ;D Of denk ik te simpel?

Da's inderdaad te simpel gedacht ;D

Vroeger had je een aanvullingsblad bij je kentekenpapieren voor de trekhaak maar dat is vervallen nu tegenwoordig het trekgewicht op het deel 1 wordt vermeld.

Bij invoer van mijn auto kwam er 1200 kg. als trekgewicht op het kenteken te staan.
Toen ik zei dat alle Nederlandse 240 trekhaken 1500 kg. op het typeplaatje hebben staan werd mij gezegd door de RDW dat ik dan maar een aanvullende keuring voor de trekhaak moest aanvragen om toch 1500 kg. op het deel 1 vermeld te krijgen ??? >Sad :-[

Antwoord
michiel schreef:Volgens mij is dat niet helemaal waar. Zonder E mag je 750 kg trekken, of tot een gewicht gelijk aan de auto die de last trekt. Dwz. Volvo is 1350 kg, dus je mag 1350 kg trekken (aanhangger en laadvermogen= max 1350 kg.) De complete combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Ik heb op mijn autopapieren ook geen toegestaan trekgewicht staan, maar wel een trekhaak. Zal zo de RDW eens bellen, ben wel benieuwd wat die er van maken.
Dat klopt inderdaad. Als je zorgt voor een auto die zwaar genoeg is mag je dus al een heleboel trekken. Dat puntje van Scimitar moet je wel in de gaten houden; trailers etc hebben een max laadvermogen en dat moet je als aanhangergewicht nemen.

Ben benieuwd wat het RDW je kan vertellen.
Antwoord
Het lijkt zo langzamerhand wel of ik bij Scandcar op de loonlijst sta;
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...ts_id=1176
Bij je verhaal staat in de kentekengegevens toch ook 0 stoelen ???
Ik zou die trekhaak er gewoon onder zetten. :Smile

Uit de APK keuringseisen 2007:

Keuringseisen
§11. Verbinding tussen personenauto en aanhangwagen

Artikel 5.2.66 - koppelinrichting (algemeen)
Indien de personenauto is voorzien van een inrichting tot het koppelen van aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken of vervormd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.

Artikel 5.2.67 - koppelinrichting
1. Indien een personenauto is voorzien van een koppelingskogel met een kogel met een nominale diameter van 50 mm:
a. moet de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen;
b. moet de sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed functioneren en moet de bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)