Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
anders wellicht even bellen met Ronald van estateservices, kon daar een tijdje geleden een goede kop kopen voor € 300.-
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
o ja! Die had idd in zijn schuur ook nog een half gesloopte 245 staan. En daar zullen ook nog wel K-jet leidingen opzitten. Misschien dat je 'm kunt kopen MITS nog dikke klepstelplaatjes erop, alle tapeinden ok zijn en afpersen goed gaat?
OK, wel een idee om die dan ook even te bellen straks.

Wat was de minimale dikte van de klepstelplaatjes ook al weer? 2,9mm??

Net een telefoontje gehad van Jan de Boer Onderdelen, Noord-Scharwoude
op mijn advertentie op marktplaats waarin ik een B21ET kop zoek. Hij vraagt me naar het opgegoten nummer. Dat is een nummer dat er ongeveer zo uitziet: 1000xxx (aantal nullen weet ik niet maar t gaat om de laatste 3 cijfers) Dus ik vraag me nu af of dat echt zo belangrijk is dat nummer en of dat dus identiek moet zijn met het nummer op mijn kop.

Iemand enig idee?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
o en ik krijg nu juist een aanbieding doorgemaild op mn advertentie; complete motor voor €350,-

;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
kan je er geen 16V kop op knutselen?
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
VolvoMafia schreef:kan je er geen 16V kop op knutselen?

eh, alles kan. Zou wel mooi zijn, 16V. Maar dan prefereer ik toch direct een heel ander blok want ik denk dat dat niet op t onderblokje past. En trouwens daarvoor moet je;

- vertrouwen hebben in de auto om er mee verder te gaan. Sinds ik er mee bezig ben (4mnd)heb ik er nog weinig plezier in gehad. En er moeten nog veel meer dingen gebeuren. Remmen, ophanging, roest.
- geld
- tijd

En als laatste is het natuurlijk niet echt meer origineel te noemen als ik het blok vervang door een B234 (?) met turbo. Alhoewel dat het minst erge is denk ik.

Ik wil de auto gewoon goed rijdend hebben. Als de auto goed is kan ik later eventueel nog gaan tunen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
hehe, ff ge-googled. En volgens mij kan t wel.

Volvo Marin kop ID#1000532 met dito inlaatspruitstuk past volgens dit verhaaltje. Als ik t goed begrijp.

Citaat:The block is a Volvo B21ET which Alfredsson bored out 0.5mm to bring displacement up from 2.1 to 2.15 liters. The intercooler is off a Volvo FL6 diesel truck. The cylinder heads are from a Volvo-Penta 16-valve marine engine.

Maar ik weet niet of ik zo'n kop / inlaatspruitstuk makkelijk zou kunnen vinden. En moet die boring dan echt anders of is dat niet nodig? Zowieso ben je volgens mij dan wel je k-jet kwijt en zul je een ander injectiesysteem moeten aanleggen. Veel werk. maar wel een vet idee, 16V!!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
kan me goed voorstellen dat een VCC 16V niet past. Dat is immers op basis van een B200/230 en niet een B19/21/23 zoals jouw B21T.

Overgens hebben een B204FT/GT en de B234F een balansas, weet niet zoe het daarmee zit als je de kop overbouwd. Een B234FT is nooit officieel in serie gebouwd. Er zijn er wel een paar de fabriek uit gereden. Heb er 1 gezien in een 780, wit parelmoer. Motor zou 250 pk leveren :-)

Waarom is dat blok zo ver gehoond, naar 2150cc. Maar zo'n cilinderkop van Penta, moet je ook maar net weten te vinden...
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
VolvoMafia schreef:kan me goed voorstellen dat een VCC 16V niet past. Dat is immers op basis van een B200/230 en niet een B19/21/23 zoals jouw B21T.

Overgens hebben een B204FT/GT en de B234F een balansas, weet niet zoe het daarmee zit als je de kop overbouwd. Een B234FT is nooit officieel in serie gebouwd. Er zijn er wel een paar de fabriek uit gereden. Heb er 1 gezien in een 780, wit parelmoer. Motor zou 250 pk leveren :-)

Waarom is dat blok zo ver gehoond, naar 2150cc. Maar zo'n cilinderkop van Penta, moet je ook maar net weten te vinden...

Wat ik er van begreep maar ik weet niet of dat juist is:
- De pentakoppen hebben geen balansassen?
- Vanwege het feit dat de verbrandingsruimte anders is (diameter groter denk ik) bij de B21ET tov de penta-kop, is dat blok opgeboord. (0,5mm)

En inderdaad...ik zou echt niet weten waar je die Pentakopjes vandaan haalt. Kaassie is op vakantie, die weet dat.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
even op turbobricks gespoord. Daar kwam ik toch wat interessante info tegen wat betreft koppen voor een B21ET.

Citaat:Ok, there are 5 (well, 6 if you count the 1000631) different 8 valve heads for the volvo redblock engine. They are as follows:

1000160: the oldest head. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. So called "little" head. Used with early b21 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.

1000398: Very similar to 1000160. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. Also so called "little" head. Used with b19, b21 and b23 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.

1000530: Very similar exhaust and intake passages as on the -160 and -398 heads. Always with small coolant passages. This too is a so called "little" head. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on b200 and b230 engines.

1000405: This is a so called "big" head. Has usually big coolant passages, but some are made with small coolant passages. Usually comes with k-jet injector holes, but some are without. The older type of cam cover fits to this, the newer does not. Used with some b23 engines. In euro version the H cam was used with this head on the volvo 242 GT with the b23e engine.

1000531: This too is a so called "big" head. Always with small coolant passages. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on some b230 engines. This is considered to be the best std. 8v head. This head never has the k-jet holes as standard. They can be made to this head though.

The 405 and 531 flow pretty much the same. Both flow more than the 160, 398 or the 530. Small coolant passages are desirable, because with them the chance of blowing your head gasket is reduced signifanctly. Also the heads with small coolant passages are less prone to cracking.

The 160, 398 and 530 flow pretty much the same. They all can come with or without k-jet injector holes.

All heads, 1000160, 1000398, 1000530, 1000405 and 1000531, come with 44mm intake valve and a 35mm exhaust valve.

Then there is the heron head head, which i believe is 1000631. It is completeally different from any of the above. It has no combustion chamber.


Eens kijken wie er een 1000405 heeft MET k-jet injectorgaten! Deze is dus beter dan de 1000106 die er standaard op zit en nu kapot is. Vraag is wel welke kleppen en klepzetels daar standaard in zitten.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.411 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.467 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.232 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.055 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.857 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.521 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)