Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
ok saint; adem in, adem uit. en laat het 16v idee eventjes links liggen.
ik lees het nu pas, want lag gister ook weer tot laat onder een auto te sleutelen. Wink

als je echt gek wilt gaan doen; pak je een injectie kop, en bouwen we het hele spul om naar injectie.
weg met de k-jet !

anders moet je lukas even mailen; die heeft nog een spik-splinternieuwe kop. die past ook op jouw B21ET.
tevens heeft hij nog een gebruikte 398 kop, waar volgens mij ook al k-jet gaten inzitten.
maar heb geen idee of hij al terug is van vakantie.

ook kan je auto-rima even een belletje geven; die geven zelfs garantie op spullen.
moet gek zijn willen die je niet kunnen helpen.
en ik moet er over niet al te lange tijd toch ook nog eens langs bij ze.

moet vanavond ff onderhoud plegen aan de 940, en daarna een verjaardag.
maar je kan me morgen wel even bellen, en anders bel k jou morgen eventjes.

Ik heb jou antwoord gelezen gisteravond. En er even rustig een nachtje over geslapen. De cilinderkop die ik gisteren opgehaald heb ligt nog achterin de Mazda en is een 1000398.

Er zitten nauwelijks nog tapeinden op en de kop heeft op LPG gedraaid. :-\ Dus om die te checken op scheuren, nieuwe tapeindjes en te vlakken ben ik ook zo €200 verder schat ik zo in. Daarom heb ik er geen goed gevoel bij. Meer iets voor iemand die zelf tapeinden er in kan zetten dit. Dan liever dag geld in een gegarandeerd goede kop steken denk ik zo.

En toen kwam jij met je idee om de k-jet eruit te mikken. ;D En ik dacht...tja...die k-jet speelt parten, vrijwel niemand weet er iets van, behalve Kaassie. En die woont helaas ver weg. Ik wil graag een betrouwbare auto en geen gezeik meer. (Sorry Kaassie!!) En nu ik toch een andere kop moet...dan wellicht zonder k-jet gaten. En by the way, ik heb nog een B230 inlaatspruitstuk liggen met brandstofrail. ;D ;D

Volgens het verhaal op Turbobricks zou de 1000531 kop de beste 8V kop zijn van Volvo die het minst snel scheurt. Deze is altijd zonder k-jet gaten en komt dus prima in aanmerking wanneer we afstappen van K-jet. De vraag is dan wat voor kleppen en zittingen zitten er in (eventueel later op LPG). Er past alleen de nieuwe kleppendeksel op en niet de oude.

Dus ik denk dat het wel die kant op MOET gaan wil ik er iets fatsoenlijks van maken. Maar dan zit ik weer met de kosten. Die wil ik wel even duidelijk hebben want ik weet nu nog niet wat er nodig is om om te bouwen vanaf k-jet naar ....dan maar meteen MS??? :o

Even inventariseren wat ik nodig heb eerst. Prijzen opvragen van koppen enz enz en dan de haalbaarheid op korte termijn ff checken qua poen. Wink

en ff deze lezen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
maar vooral deze lijkt me handig. Alhoewel ik wel moeite heb sommige dingen te begrijpen qua technisch engels.
Saint heeft mij gevraagd eens na te denken over een conversie naar MS.
dus bij deze mijn ideetjes op een rij.

Mechanische gedeelte:

- B21ET Shortblock.
- B21 koppakking.
- 1000530/1000531 (turbo) kop.
- B230 Inlaatspruitstuk
- Groene Injectoren uit een 740 Turbo.
- Intercooler piping.[/list]

Aansturing;

- Megasquirt
- Triggerwiel & VR sensor ??
- TPS sensor
- IAT sensor
- CLT sensor
- Lambda (narrowband voorlopig, budget technisch..)

Dat is even kortweg mijn idee.
Mechanisch gezien verwacht ik geen problemen, en zal het simpelweg schroeven worden zodra de juiste delen tegen juiste prijs gevonden zijn.

Bij mijn kennis kan je een 530/531 kop van een B200/B230 gewoon gebruiken als je maar de koppaking pakt naar de maten van de cilinderboring.
Maar als er uitzonderingen zijn hoor ik dat graag; ik weet ook niet alles.

Wat betreft Megasquirt laat ik me graag nog wat helpen, want dat is op sommige punten voor mij ook nog een beetje een avontuur.
Ben momenteel druk aan het spelen met een Ms 1 v3 & m'n megastim.

Dus bij deze nog even vraag aan de megasquirt mannen;

Saint wil graag zoveel mogelijk de originele ontsteking behouden.
Dit niet omdat het het beste zou zijn, maar puur omdat het hele spul pas vernieuwd is en hij de boel eerst netjes aan het rijden wil hebben voor er meer aan getuned/ geld ingepropt word.
dus, hoe te handelen ??

dus enigszins on-a-budget conversie naar elektronische injectie !

Kijk dat is een helder lijstje. Daar kunnen we wat mee. Ik heb al ergens een kop op t oog. En nog ergens anders ook al een tweede. Nu ff kijken wat de beste optie is.

Ik heb me op het turbobricksforum laten wijsmaken dat een 1000530 cilinderkop net zo goed is als een 1000531 kop, MITS geflowd en geport. M.a.w. liever een 1000531 omdat daar minder werk aan zit en het gewoonweg de beste 8V kop is voor dit onderblok; qua ademhaling (veel grotere inlaat kanalen) als ook qua kans op scheuren (veel minder). Dus als je er een hebt liggen waarvan je weet dat t een goede is...hou ik me aanbevolen. Er zitten natuurlijk geen k-jet gaten meer in! ;D ;D

Verder ben ik natuurlijk ook naarstig op zoek naar de bovenstaande onderdelen zoals de sensoren en alles. Dus tips zijn welkom. Of als je wat heb liggen...MAIL ME! Tongue

Andere issues; Ik heb niet al te veel tijd. De auto staat op straat en dat sleutelt maar slecht. :-\ Daarnaast worden de avondjes steeds korter en korter. En het weer is natuurlijk ook vaak een beperkende factor. Zeker als het straks richting herfst gaat. Sad Sad Plus, misschien nog het belangrijkste...op dit moment moet ik OF met de fiets OF met de MAZDA naar mn werk...en zeg nou zelf...als je een Volvo forum hebt met 850 (!!) leden dan is dat geen gezicht of wel? :-\ Dus ALLE hulp op wat voor manier dan ook (garage in de buurt, technische hulp, vervangend vervoer (!), zelf langs komen om te sleutelen, Volvo-vrachtwagen vol geld... etc etc etc...you name it!) is welkom
  • En ik geef meteen aan wat ik al heb. (doorgestreept)

Jelmar schreef:Mechanische gedeelte:

- B21ET Shortblock.
    - B21 koppakking.
    - 1000530/1000531 (turbo) kop.
    - B230 Inlaatspruitstuk
    - Groene Injectoren uit een 740 Turbo.
    - Intercooler piping.

Aansturing;

- Megasquirt
- Triggerwiel & VR sensor ??
- TPS sensor
- IAT sensor
- CLT sensor
- Lambda (narrowband voorlopig, budget technisch..)
nogmaals aarzel niet om te posten of te mailen!
Tjonge jonge, het wordt al een heel avontuur!
Aan mij heb je helaas niet veel, sorry! Ik wou dat het anders was. Maar succes iig!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
no problem. Ik weet dat je met me mee leeft :-) En dat is ook belangrijk! Weer terug in t land?

@Jelmar; zit die TPS niet al gewoon op mn inlaatspruitstukje?

TheSaint77 schreef:no problem. Ik weet dat je met me mee leeft :-) En dat is ook belangrijk! Weer terug in t land?

@Jelmar; zit die TPS niet al gewoon op mn inlaatspruitstukje?

OK, snap m al. De TPS die er al op zit is een soort van AAN/UIT schakelaar. En die moeten we niet hebben. Dus toch eentje van een Volvo 850 zien te scoren.
[ Plus, misschien nog het belangrijkste...op dit moment moet ik OF met de fiets OF met de MAZDA naar mn werk...en zeg nou zelf...als je een Volvo forum hebt met 850 (!!) leden dan is dat geen gezicht of wel? ]

Hoezo met een Mazda naar je werk.
Je hebt toch ook nog die prachtige Ama.Combi??
Zag hem trouwens te koop staan in AMK, dat is toch die van jouw SAINT77?

Veel strekte met je Turbo
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.383 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.834 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.515 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)