inlaatspruitstuk ok , maar [size=18px]
uitlaatspruitstuk[/size] is misschien nog wel belangrijker.
vergeet niet de uitlaatspruitstuk van een b200/b230 et/ft van na 1992 erop te zetten.
deze uitlaatspruitstuk is veel beter geflowd dan de originele b21et spruitstuk.
zie maar op de foto's
het nieuwe spruitstuk heeft 4 mooiere buizen
en als je goed in de galerij kijkt
dat de 4 buizen in de galerij naar de turbo ingang staan gericht en
dat de eerste bocht vanaf de cil.kop ook mooi vloeiend is.
bij het oude type komen de 4 buizen (zeg maar vierkante afgeknotte buizen die recht toe recht aan zijn) in de vierkante galerij uit komen en botsen hier met elkaar voordat ze naar de turbo gaan.
dit geeft vermogen verlies en een hoop xtra warmte. waar je nix mee opschiet.
dit is het verschil tussen inlaatspruitstukken
je ziet dat het originele 2 buizen heeft en dan in het midden nog eens word gesplits.
nu hebben de middelste cilinders meestal adem gebrek.
dit om de luchtstroom moet afbuigen naar binnen , terwijl de lucht langs de buitenkant makkelijker stroomt.
de b21et heeft 155 pk
de b230ft heeft 165 pk met cat.
de b230et heeft 185 pk.
de b23/b230 motoren hebben een hoger koppel dan een b21et.
de pkaas zijn makklelijker uit een b21et te halen dan uit een b200/b230 ft/et.
dit omdat je met k-jetronic (mech.injectie) makkelijker (zelf) benzine hoeveelheden kunt regelen.
de b200/b230ft/et hebben elektronische injectie. wil je wat xtra doen ben je overgeleverd aan tuningsbedrijven die chippies in kunnen bouwen.
dan moet je maar afwachten wat je krijgt.
anders is je motor/computer zo van slag.
dit heb je met mech.injectie niet.
hier kun je veel aan sleutelen , mits je er verstand van heb.
dit wil dus zeggen makkelijk pkaas pakken.
[size=18px]
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/size]
wat wil nu het geval.
dat als je megasquirt neemt of dta elektronische injectie.
dit kan je zelf instellen net als de mech. injectie.
ook hier geld je moet er wel verstand van hebben.
het is niet zo dat je megas of dta monteerd dat je er bent.
hier moet je wel [size=18px]
kaas[/size] van gegeten hebben.
alleen de echte perfectionisten kunnen er wat mee.
dit moet je kunnen en zien anders heb je brokken.
want ???????????????????????????????????
met wat voor turbo drukken ga je rijden.
met welke toerentallen wil je rijden.
wat voor injectors neem je (de grote ervan / hoeveelheid benz.).
heb je een air/fuel ratio meter met wideband lambda-sonde (om je verbranding in de gaten te houden).
is er een klopsensor aanwezig.
heb je elektronische onsteking , die dan weer past op de megas of dta.
heb je een toerentalopnemer op je motor.
:? :? :?
nee , dat heb een b21et niet.
tis te maken allemaal.
maar is wel ff hobbyen voor de meesten
en als je het voor elkaar heb en het loopt goed ben je tussen de 1500 en 2000 pleuroos kwijt.
tis maar een tip.