Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
K-Jet is een heel goed en betrouwbaar systeem hoor. Maar idd met je met de MS meer controle en mogelijkheden. En inderdaad zit ik ook op 1 op 8...

Wel leuk om te installeren lijkt me! Ben benieuwd!

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Gisteravond het 940 inlaatspruitstuk met injectoren en de 'nieuwe' kop opgehaald. ;D ;D Een 1000530. Ik moet nog even kijken uit welk jaar die is (zou aan de achterzijde te vinden zijn). En ik heb nog wat kleprubbertjes nodig. Ik heb al 4 nieuwe bruinige met het veertjes eromheen (voor de uitlaatkleppen?) Nu nog een paar van die toprubbertjes. Even de dealer bellen zometeen.

Vandaag of morgen even de nokkenas eruit. Dan kan ik de kop wegbrengen om te laten reinigen en vlakken. Even kijken hoe ik t spruitstukje schoon krijg. Maar dat is eigenlijk niet zo heel vies. Hangt een label aan dat het spruitstuk afkomstig is van een B230FK motor.

De injectoren zijn wel blauwig geworden door de tijd. Dus ik dacht eerst dat ik de foute had. Maar door het label (B230FK) moet het wel de goeie zijn. En ook aan de binnenzijde zie je duidelijk dat ze ooit groen zijn geweest. Het kunststof van de injectoren is gewoon verbleekt en verkleurt. Ach, ziet er leuk uit die baby-blauwe injectortjes. ;D

Foto's zijn wazig. Ik maakte ze bljikbaar te dichtbij met mn mobiel.

[Afbeelding: 03092007002pc9.th.jpg]

en de nozzlekant waar ze dus wel groen zijn:
[Afbeelding: 03092007004kg5.th.jpg]

Even opgezocht op turbobricks wat nou precies die B230FK inhoudt. Ik verwachtte namelijk een B230FT

Citaat:The last letter is not the cam designation. If this case "K" is "Komfort" :-), as was explained at a local Volvo dealer. A marketing effort to sell a car with a performance resembling a larger displacement NA engine. FK was stripped of all "Turbo" badges, had no boost gauge, even the air box cover didn't say "Turbo" on it. Mechanically, it the same as FT, except lower boost and a smaller Mitsu turbo with a non-adjustable wastegate rod.

En nog belangrijker m.b.t. de injectoren:
Citaat:As the owner of a komfort car (B230FK) i can say that it is the same as the Turbo FT engine of the same age. It has the same 13c turbo, the same injectors (804), ecu, 530 head with T cam, everything is the same engine wise. There no boost gauge on the dash (well ok, there is now ) 4psi stock, perfectly happy at 12psi

Oh and the M90 box is really sexy

Dat laatste zinnetje doet me denken aan JW ;D

Even kijken of mijn cilinderkop ook een T-cam / nokkenas heeft. Ik weet namelijk niet of die van dezelde B230FK komt. Even informeren!

[EDIT] nee, de kop komt van een B230F motor. Ff kijken wat daar in zit standaard. Anders leg ik mn eigen T-nokkenasje er wel in. 8) ;D [/EDIT]

Dus we kunnen beginnen met inbouwen. Nu nog even hopen op beter weer.... :Smile

O enne...deze TPS zit er op:

Citaat:0280120325 Throttle Switch Bosch

[Afbeelding: 0280120325.jpg]

Ff kijken of die te gebruiken valt. Ik vrees van niet.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Even een nieuw topic over het wisselen van kleppen tussen een 1000160 en een 1000530 kop. En hoe dat in zn werk is gegaan. (het kan dus wel)

Verder zag ik de foto's van de MS computer die ik heb aangeschaft elders toevallig staan. Dus nu ook nog maar even hier crossposten :-)

[Afbeelding: image00106kh3.th.jpg]

[Afbeelding: image00107pd0.th.jpg]

Volgens mij ben je nu in een gebied waar je niet aan gedacht had toen je aan de turbo begon enige tijd geleden , ben benieuwd verras ons met iets moois Smile
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
klopt, maar ondanks dat het soms pijn doet in de portemewallet voel ik me WEL als een vis in t water!! En ben ik blij dat het zo gaat. Ik heb er echt een goed gevoel over en zeker als ik al er aan denk hoe mooi hij straks loopt en rijdt dit blokje!!

Vandaag ook nog even overleg gehad met Dr. Turbo; we gaan de boostcontrol via MegaSquirt regelen! Jummie Jummie!! ALL THE WAY!! ;D ;D ;D ;D
foto's van t inlaatspruitstuk (B230FK)

Vandaag flink in de weer geweest. De koolaanslag weggehaald (voorzichtig) van de zuigers. Een heel karwei. Onderblok een beetje schoongemaakt met diesel. Daarna de waterpomp losjes gemonteerd en de cilinderkop gemonteerd. Ziet er gelijk mooi uit als die kop er zo mooi nieuw op staat. En toen ik nog wat tijd over had toch ook maar het oude spruitstuk verwijderd en de k-jet warmteregelaar die tegen het onderblok aan zit.

Kopboutgaten moesten wel schoon want daar zat meuk in. Dankzij de tips van Rob en Jelmar ging dat toch goed uiteindelijk.

- eerst de een tap erdoorheen gedraaid
- vervolgens met een dun slangetje de meuk (superzwart!) er zoveel mogelijk uit gezogen (smerig maar wat moet je zonder perslucht)
- toen de gaten vol met remmenreiniger gespoten (niet te zuinig gedaan) en tegelijk de cilindergaten met een doek afgedicht
- vervolgens de gaten uitgeblazen met het zelfde slangetje
- toen voorzichtig een kopbout erin gedraaid en alle gaten nagelopen. De remmenreiniger liep er uit en ik zag dat die schoon was.
- nieuwe (volvo)pakking erop gelegd
- kop erop gelegd
- kopbouten aangedraaid volgens de Haynes Manual

Gek gevoel trouwens dat je eerst met het moment de boel aandraait. En daarna ook nog eens alles 90 graden extra aan moet draaien. Maar dat komt denk ik omdat het ook rekbouten zijn.

Hier de foto's (de eerste tien zijn van vandaag)

Nu de downpipe nog losmaken. Het wordt mooi!!

TSJING TSJING!!! BLINKG BLING!!
[Afbeelding: img2011sr5.th.jpg]

O, trouwens; dit vond ik onder het spruitstuk. Een groene draad die naar de K-jet warmteregelaar gaat. De gehele isolatie was WEG!!

[Afbeelding: img2020vs1.th.jpg]
nog ff en dan ligt jou 245 net zo dwars als mijn 744, net na het vervangen van de radiateur, en het toevoegen van wat goodies heb ik even een afgelegen terrein opgezocht.....

maar later hierover meer, filmpjes komen binnenkort ook ! ;D

Lekker bezig saintmans !! Wink
O en die zwarte carterventilatiedoos zat dus vol mayo. Vandaag ook eraf gehaald en in een dieselbadje gelegd. Ik weet niet of er mensen zijn met tips om dat ding schoon te krijgen? Want ik weet t niet. Ik denk er over om zo'n nieuwe te bestellen als die niet te duur is. Bij FCP is ie maar $28

de 1306398:
[Afbeelding: Volvo-PCV-Oil-Trap-1306398.jpg]
Jelmar je woont toch ergens in de buurt? (Capelle)
Ben wel benieuwd naar die bakken van julie. Motortje ziet er weer erg mooi uit Saint

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.383 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.834 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.515 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)