11 October 2007, 13:22
@pp: m.a.w. als je gewoon ergens een plusdraad pakt en een massa ben je klaar met die meter?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
|
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
|
|
11 October 2007, 13:22
@pp: m.a.w. als je gewoon ergens een plusdraad pakt en een massa ben je klaar met die meter?
11 October 2007, 13:47
ja, dat dacht ik dus ook, en idd, het klopt/werkt, spanning via je boordnet is tussen de 12 & 14,7 volt
als ie lager komt is je dynamo niet pluis, omdat de stroom dan via je accu loopt, en en niets meer bij komt: 12 V van alleen de accu, 12+ met dynamo erbij om zowel de accu op te laden als auto van stroom te voorzien( radio, lampen, ruitewissers enz>)je ziet wel voltmeter bewegen als je alles aangooit: achterruitverwarming, lampen,stoelverwarming enz.; maar nooit onder de 12V maar van electra snap ik verder weinig en bovengenoemde is op persoonlijke titel, kan het ook zomaar fout hebben : :-*maar dan is er vast wel iemand die op/aanmerkingen heeft
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83 V70 t-5 ' 99
11 October 2007, 16:51
Een voltmeter doet niets anders dan de boordspanning meten. In principe is deze door de gehele auto gelijk. Uiteraard na verloop van tijd zullen hier en daar wat contactjes slecht worden. Beste plek zou daarom zijn direct op de accu, dan zitten er geen stekkers of schakelaars tussen.
Maar de voltmeter is niet geijkt en heeft bovendien geen duidelijke schaalverdeling. Kortom, het is een goede indicatie ![]() Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
12 October 2007, 09:52
Bedankt....ik ga eerst maar eens mn kabelboom maken en aansluiten. Ik heb nu een krimptang geleend dus dat moet gaan lukken.
Alleen de kabel van de dynamo naar de startmotor (dikke rode) is te dik. Ik heb me vergist bij het bestellen. Dus ik heb nu een 36mm2 kabel. Op zich geen punt. En best goed want lekker dik, dus goed voor de doorvoer. Maar nu weet ik niet hoe ik die oogjes eraan moet gaan krimpen. Deze tang kan zo dik niet krimpen. Waar zou ik er mee terecht kunnen zodat iemand die eindjes er ff goed aanzet voor mij? En kan misschien iemand mn stekkertekening ff checken bij zn 240 turbo, svp? "Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
12 October 2007, 10:52
36mm2 :o
rare maat ook... (normaal ist 35mm2) maargoed, zal ff in de schuur kijken of ik de krimptang in de schuur heb liggen of heb uitgeleend.. maar ik heb dus zo'n mega krimptang
12 October 2007, 12:19
kicke!! ;D Een echte electriesjèn heb dat dus gewoon hè!! ;D
12 October 2007, 12:30
hmm meestal doe ik een drupje soldeer bij kritische kabelverbindingen, wel opletten dat je de hele kabel niet vol met soldeer laat vloeien, maar zonder krimpen lukt het niet nee. goed gereedschap is het halve werk ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
12 October 2007, 15:28
ik heb ook een giga krimptang tot 90mm2 ;D
en er zijn nog grotere hoor, maar die gebruik ik amper.
12 October 2007, 16:34
bij mijn turbo zit er ook 1 draad wel in de kant ri interieur zit, maar niet ri motor - dat zal dus dezelfde draad zijn en hoort blijkbaar zo.
12 October 2007, 21:16
- Blauwe draad: ?? Geen idee waar die voor is, vandaar de vraag
- Rode draad: gaat naar de dynamo - Geel: gaat naar de koeltemp sensor voor je metertje (denk ik) - Zwart: oliedruk zender. Ook voor het dashboard vermoed ik. - Bruin: startmotor en vanaf daar naar de bobine 'min-zijde' - Blauw: K-jet koude start enz - geen stekker - Geel: Startmotor de bruine gaat naar de + van de bobine. deze geeft vanaf de startmotor een 12v naar de + van de 9 volts bobine waardoor je een sterkere start vonk krijgt met starten. |
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|