Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
van 6 aansluitingen, naar 7 aansluitingen weer terug naar 6 aansluitingen ???

beetje vreemd als je het mij vraagt ?
de auto loopt!! ;D Op vier pitjes, zijdezacht.

Maar er zijn altijd nog wel wat haken en ogen.... :-\

- het achterste relais gaat al 'aan' als ik de accupolen aansluit..dat is toch jammer Bozzma. En ik kan niet vinden waarom.
- het olielampje gaat (nog) niet aan. Misschien is de draad die ik gebruikt heb te lang. Of maakt de stekker niet goed contact.
- de temperatuurmeter moet toch echt iets omhoog gaan wanneer ik de auto een aantal minuten laat draaien. Daar zit ook nog geen fut in. Zelfde als bovenstaande. Wel belangrijk.
- Mn VR-triggerwheel moet ik even heel goed vast zetten. Ik merkte dat die wat losjes zat en verdraaid kan worden.
- De MS moet nog een keer aan de laptop want de auto slaat nog af bij stationair en de LC-1 lambda knippert nog een beetje gek. MAAR WAAR IK OOK VRAAG; GEEN LAPTOP!!! Dus ik denk dat ik er maar een via Marktplaats moet kopen. Ik dacht ik leen er eerst eentje..maarja.

Maar het is al best een 'kick' om de sleutel om te draaien en dat ie dan loopt!! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Ik heb wel een laptop Big Grin, die mag je lenen.
-het relais weet ik ook niet, volgens mij is dat het relais dat aangestuurd word door de bobine ? maar bij mij ratelen de standaard relais ook als ik een accupool loshaal en weer vastzet.

-de stekker van het olielampje gecheckt ?

-temp. meter gaat volgens mij niet aan om 1 hele simpele reden; volgens mij is die sensor gebruikt voor de ms ??
of was die andere sensor er nou bij geschroefd?

-ik heb wel een leuk laptopje; de zelfde als die ik gebruik; een Topshiba Sattellite Pro 2100.
zit alles op en aan & bij, mag voor 165,- weg.
je hebt mij trouwens niks gevraagd ?
en ik heb je nog gemailt??
Ik weet even niet meer welke het achterste relias is. Maar het moet haast het feul-pump relais zijn omdat je de auto wel gewoon in- en uit kan schakelen.

Je kan het volgende doen: Even het draadje losnemen dat naar de MS gaat vanaf dit relais (of het relais uit de houder nemen, dan kan je er ook bij) en even kijken of MS correct werkt:

Als je een multimeter hebt dan kan je deze op weerstandmeting zetten (Ohm). Je meet dan de weerstand tussen deze draad en de carrosorie. Als deze 0 is bij contact uit dan klopt er iets niet. Neem dan de stekker van MS los en meet nog een keer. Als de weerstand dan oneindig is dan zit het in de MS. Je kan ook even kijken of het relias enkel klikt, of dat deze werkelijk aan blijft staan. Bijvoorbeeld door de rode draad los te nemen van de accu en te luisteren of het relais dan "afvalt".

Feitelijk is dit relais om je te beschermen bij een ongeluk zodat je pomp niet doorblijft lopen (brandgevaar bij doordraaiende pomp en weglopende brandstof). Aangezien jouw pomp van zichzelf al draait en is aangesloten op je contact is de functie van dit relais eigenlijk niet aanwezig. Het was vervelender als ie het niet deed.. Dan zouden je injectoren en bobine geen spanning krijgen...

Heb je al een beetje kunnen tunen ? Heel simpel:

Download MegaLogViewer.
Zet de datalogger aan als je gaat rijden.(geen instellingen veranderen tijdens het rijden/dataloggen !)
Na het rijden de MSQ opslaan.
MSQ importeren in MLV.
En run Analisys.
MSQ opslaan en in MS zetten.
Opnieuw dataloggen en van voren af aan procedure volgen. Steeds langere ritten dataloggen en analyseren.
Na een uurtje zou je auto als een zonnetje moeten lopen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Hmmm....kom er dus achter dat de LC-1 (lambda ding) geen of niet genoeg spanning krijgt. Hij valt uit keer op keer. :o Dus datalogjes maken heeft geen zin omdat hij steeds weer calibreert terwijl ik rij. En das niks dus.

Navraag bij Funs leert me dat ik de voeding van de LC-1 apart moet aanleggen en niet mag delen met de MegaSquirt computer. En ook de massa moet weg van de gedeelde massa's waar ook de injectoren op zitten. LC-1tjes zijn blijkbaar nogal gevoelig. :Smile

Verder heb ik nog de slangenwinkel nodig om de PWM-valve aan te sluiten zodat het stationair toerental beter geregeld kan worden. Deze PWM wordt ook wel stappenmotor genoemd (wat het volgens Bosma niet is) Anyway dat ding heb ik wel (van de VKB, van een C/S/V70) maar ik mis nog de slangen van het spruitstuk naar dat ding en vanaf de pijp vanaf de intercooler naar de PWM. Dus als iemand die 2 slangetjes heeft....GEEF EEN GIL! ;D ;D

Dus nog een paar puntjes op de i zetten en dan moet dat verbruik ook normaal zijn. Oja, en een dumpvalve...maar ik heb niks geen geld van de sint gehad dus daar moet ik nog even mee wachten helaas... :-\ Sad
vanmorgen toch nieuwsgierig en geprobeerd de LC-1 te voeden via het andere relais. Welke alleen aangaat indien de auto loopt (bobine) als ik het goed heb begrepen. Dit werkt iets beter. Ik zie dat het lampje van de LC-1 nu aan blijft. Maar soms bij gas geven ook weer heel even uit. Dus helemaal strak is het nog niet. Uiteraard snel even gerecalibreerd voordat ik weer ging rijden. Maar of dat is blijven hangen....Jammer dat je dat niet kan uitschakelen. Zodat de LC-1 zn calibratiewaarden ten alle tijden bewaard en pas recalibreerd als je daar zelf opdracht toe geeft (knopje of via de software van de laptop)

Zoals de manual al zegt...even de blauwe en de witte draad samenvoegen op ÃÃn massa wil wellicht helpen. Ik moet toch ECHT nu goeie logs gaan maken want dit is niks zo.
TheSaint77 schreef:Dus nog een paar puntjes op de i zetten en dan moet dat verbruik ook normaal zijn. Oja, en een dumpvalve...maar ik heb niks geen geld van de sint gehad dus daar moet ik nog even mee wachten helaas... :-\ Sad

de jbr dumpvalve van europeantuning is aan te raden ik zelf heb hem ook en werkt perfect en is er een met zuiger

maar inderdaad mischien iets voor op je verlanglijstje voor kerst of voor je verjaardag ofzo ;D ;D
Volvo S70R B5234T4 M59 
[img width=800 height=600]http://i4.photobucket.com/albums/y136/Jelmar/DSC00295.jpg[/img]

even een simpel tekeningetje voor de duidelijkheid ?
dankje, ik ga er even naar kijken. Volgens mij is dit wel op te lossen. Spruitstuk dicht, lambda goed fiksen en aan de slag met tunen. Daarna moet dat verbruik ook goed zijn.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.411 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.467 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.232 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.055 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.856 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.521 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)