24 April 2008, 00:56
Zo, nu is de winterpauze weer achter de rug.. Ik heb de hele winter niets aan de auto's gedaan, op noodzakelijk onderhoud na dan. Maar nu ga ik er weer met volle kracht tegenaan!
Ik heb namelijk een nieuwe motor gekocht voor de 265 omdat de huidige motor toch een beetje moe lijkt te zijn. Ik ging dus op zoek naar een beter exemplaar.. En ik kwam bijna meteen wat tegen! Een B28E uit een ambulanse, de motor zou nog net geen 70000 km oud en in goede staat zijn. Ik kocht hem meteen en een paar dagen later stond de motor in de garage.
De ambulanse was uit 1984 dus ik vond 70000 km wel erg weinig voor zo'n oude motor, en hoopte dus de auto een keer een gloednieuwe motor had gekregen. En dat bleek inderdaad te kloppen! Ik weet niet of Volvo in Nederland dit ook gedaan heeft, maar hier zijn er door Volvo B28E ruilmotoren geleverd, ik gok dat deze voornamelijk voor ambulanses en politieauto's bedoeld waren. Deze motoren hebben de betere "wiparmen" (rocker arms) van de B280 en de kleppendeksels zijn daar voor aangepast. Ze zijn te herkennen door een plaatje waar op staat dat de deksels zijn aangepast.
Laat ik maar eens met de foto's beginnen
Hier is dus dat plaatje. De tekst luidt "Note, casing re-worked, new rockerarms".
![[Afbeelding: image007.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-02-14/image007.jpg)
De motor was wel erg vies, dus ik spoelde hem eerst even af.. Ja zo zag hij er dus uit!
![[Afbeelding: image009.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-02-14/image009.jpg)
De motor zag er dus niet uit, beter gezegd. Iets wat er zo uit ziet wil ik niet in m'n 265 stoppen. Dus hij moest opgeknapt worden! Ik haal hem niet helemaal uit elkaar, de koppen blijven op het blok zitten, maar alles wat aan de buitenkant zit gaat er af.
Begonnen met uit elkaar halen.
![[Afbeelding: img_0001.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-20/img_0001.jpg)
Alle vloeistoffen er uit (hij zat nog netjes vol met olie en koelvloeistof), en op z'n kop gehangen zodat alle prut ook van de motor af loopt ipv dat het een nieuw gat op zoekt om in te gaan zitten
![[Afbeelding: img_0001.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0001.jpg)
Nu begint het ergens op te lijken. Er zat een dikke laag prut op de hele motor, en alle gaten zaten helemaal vol!
![[Afbeelding: img_0002.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0002.jpg)
![[Afbeelding: img_0003.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0003.jpg)
![[Afbeelding: img_0004.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0004.jpg)
![[Afbeelding: img_0005.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0005.jpg)
Alles wat van ijzer is is ook roestig, o.a het olieding, hoe dat nu weer heet
![[Afbeelding: img_0008.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0008.jpg)
Toen hij van buiten eindelijk een beetje schoon begon te worden was ik wel erg nieuwschierig hoe het er uit zag onder de kleppendeksels. Ik verwachtte eerlijk gezegd niet veel goeds.... Maar daar stond me een bijzonder prettige verassing te wachten
Het ziet er uit als nieuw!
![[Afbeelding: img_0010.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0010.jpg)
En een aangepast kleppendeksel
![[Afbeelding: img_0013.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0013.jpg)
![[Afbeelding: img_0014.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0014.jpg)
Vandaag begon ik met schuren, met een beetje mazzel kan ik begin volgende week lakken.
![[Afbeelding: img_0016.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0016.jpg)
![[Afbeelding: img_0018.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0018.jpg)
![[Afbeelding: img_0024.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0024.jpg)
Het olieding heb ik gezandstraalt en gelijk gelakt. Met Hammerite zodat het hopelijk een tijdje blijft zitten
![[Afbeelding: img_0023.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0023.jpg)
En al laatste haalde ik de "voorkap" er ook af
Sorry, ik heb geen flauw idee hoe dat ding heet, mijn kennis van de Nederlandse vaktermen is nogal gebrekkig.. M'n Nederlands wordt er sowieso niet beter op
Maargoed, foto!
![[Afbeelding: img_0030.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0030.jpg)
Wordt vervolgd!
Ik heb namelijk een nieuwe motor gekocht voor de 265 omdat de huidige motor toch een beetje moe lijkt te zijn. Ik ging dus op zoek naar een beter exemplaar.. En ik kwam bijna meteen wat tegen! Een B28E uit een ambulanse, de motor zou nog net geen 70000 km oud en in goede staat zijn. Ik kocht hem meteen en een paar dagen later stond de motor in de garage.
De ambulanse was uit 1984 dus ik vond 70000 km wel erg weinig voor zo'n oude motor, en hoopte dus de auto een keer een gloednieuwe motor had gekregen. En dat bleek inderdaad te kloppen! Ik weet niet of Volvo in Nederland dit ook gedaan heeft, maar hier zijn er door Volvo B28E ruilmotoren geleverd, ik gok dat deze voornamelijk voor ambulanses en politieauto's bedoeld waren. Deze motoren hebben de betere "wiparmen" (rocker arms) van de B280 en de kleppendeksels zijn daar voor aangepast. Ze zijn te herkennen door een plaatje waar op staat dat de deksels zijn aangepast.
Laat ik maar eens met de foto's beginnen

Hier is dus dat plaatje. De tekst luidt "Note, casing re-worked, new rockerarms".
![[Afbeelding: image007.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-02-14/image007.jpg)
De motor was wel erg vies, dus ik spoelde hem eerst even af.. Ja zo zag hij er dus uit!
![[Afbeelding: image009.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-02-14/image009.jpg)
De motor zag er dus niet uit, beter gezegd. Iets wat er zo uit ziet wil ik niet in m'n 265 stoppen. Dus hij moest opgeknapt worden! Ik haal hem niet helemaal uit elkaar, de koppen blijven op het blok zitten, maar alles wat aan de buitenkant zit gaat er af.
Begonnen met uit elkaar halen.
![[Afbeelding: img_0001.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-20/img_0001.jpg)
Alle vloeistoffen er uit (hij zat nog netjes vol met olie en koelvloeistof), en op z'n kop gehangen zodat alle prut ook van de motor af loopt ipv dat het een nieuw gat op zoekt om in te gaan zitten

![[Afbeelding: img_0001.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0001.jpg)
Nu begint het ergens op te lijken. Er zat een dikke laag prut op de hele motor, en alle gaten zaten helemaal vol!
![[Afbeelding: img_0002.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0002.jpg)
![[Afbeelding: img_0003.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0003.jpg)
![[Afbeelding: img_0004.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0004.jpg)
![[Afbeelding: img_0005.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0005.jpg)
Alles wat van ijzer is is ook roestig, o.a het olieding, hoe dat nu weer heet

![[Afbeelding: img_0008.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0008.jpg)
Toen hij van buiten eindelijk een beetje schoon begon te worden was ik wel erg nieuwschierig hoe het er uit zag onder de kleppendeksels. Ik verwachtte eerlijk gezegd niet veel goeds.... Maar daar stond me een bijzonder prettige verassing te wachten

Het ziet er uit als nieuw!
![[Afbeelding: img_0010.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0010.jpg)
En een aangepast kleppendeksel
![[Afbeelding: img_0013.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0013.jpg)
![[Afbeelding: img_0014.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-22/img_0014.jpg)
Vandaag begon ik met schuren, met een beetje mazzel kan ik begin volgende week lakken.
![[Afbeelding: img_0016.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0016.jpg)
![[Afbeelding: img_0018.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0018.jpg)
![[Afbeelding: img_0024.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0024.jpg)
Het olieding heb ik gezandstraalt en gelijk gelakt. Met Hammerite zodat het hopelijk een tijdje blijft zitten

![[Afbeelding: img_0023.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0023.jpg)
En al laatste haalde ik de "voorkap" er ook af


![[Afbeelding: img_0030.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-23/img_0030.jpg)
Wordt vervolgd!
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98