Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 Super Polar (Principessa)
Net voor het uitvallen van dit forum had ik een post neergezet op deze plek waarin ik vertwijfeld mijn ervaringen op temperatuurgebied weer eens plaatste. Sad

De temperatuurmeter geeft weer ongekend rare temperaturen weer waardoor ik het vertrouwen in alles begin kwijt te raken.
Ik ben op 6 april naar Lelystad en op 12 april met haar naar Buren geweest en daarbij heeft de temperatuurmeter weer eens verrukte waardes aangegeven.

Op 6 april startte alles prima, de wijzer bleef lekker in het midden staan maar na een km of vijftig begon het ding te zwiepen, alsof de thermostaat open en dicht ging, dus na een stijging weer een daling. Na een poosje ( zo'n 80 km verder) bleef de wijzer vrij stabiel staan en vrij hoog (zo'n drie wijzer diktes van de rode zone af)

Op de terugweg ging het allemaal wat rapper met de wijzer na amper veertig km ging de wijzer weer richting rood en bleef eigenlijk ook daar constant staan. Meermaals gestopt en gevoeld op de temperatuur van het expansievat hoog was (niet dus, amper hogere temp.) het rammelen aan de kabel van de meter bracht ook geen verandering.

Gedurende de week ook twee dagen gereden met haar, kortere stukken en eigenlijk ook steeds weer na zo'n 25 a 30 km gaat de wijzer richting rood. Soms met de schommelingen soms direkt en constant richting rood.

Op 12 april moest ik naar Buren, zo'n 130 km enkele reis en weer na amper 40 km ging het ding richting rood. Eerst nog even via wat schommelingen en daarna weer constant op het rood aan. De terugweg idem alleen ging het ding toen echt in het rood. Een paar keer gestopt en temp. van de koelvloeistof in het expansievat gecontroleerd. Deze was iets warmer maar ( 35 a 40 graden). En aan de kabel gezwiept ook allemaal geen verschil.

Wat kan dit toch zijn?

Alles is nieuw!:
de motor,
thermostaat
waterpomp
radiator
voeler

er zit zelfs een temperatuurwijzer in die in een andere volvo geen problemen gaf (zo is mij verteld), bovendien heeft het ding het ook een hele poos (meerdere maanden prima gedaan)

als de bekabeling rot zou zijn zou deze moeten reageren op mijn gerammel zoals ik doe tijdens het stoppen bij hoge temperatuur aangave

Daarom beste mede forummers mijn vraag:

Wat moet ik nog doen om een stabiele verhouding met mijn Volvo te realiseren??

groet Ruud

In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Vervelend Ruud.

Wat gebeurt er als je de temp.meter met een by/pass direct op de sensor schakelt dus buiten de kabelboom om?
Dan kan je kijken of het niet toch daar aan ligt.
die van jou geeft tenminste nog iets aan..al is t niet betrouwbaar. Mijne daarentegen doet NIKS! Maar dat kan komen omdat ik de kabelboom heb vervangen en een draad ben vergeten. Ik vermoed massa probleem.

Ik zou bij jou ook eens goed checken of de massa van je dash goed is.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
heej Ruud

Ik heb ook heel wat problemen gehad met mijn meters, gedeeltelijk vervangen noem maar op.
we zijn er nu achter gekomen dat er een los contact in een van de conecters zat
(de conectors die je achter in de meters stopt van het dashboard)
mss dat je daar eens naar kunt kijken.

groet
Ik ga idd eens kijken of ik via een by pass meer te weten kom.
Losse connector of massa probleem heb ik ook al aan gedacht maar bij een losse connector moet de wijzer toch naar nul dwarrelen en moet er toch iets gebeuren waardoor de connectie verbreekt (hobbel in de weg, richting verandering) maar dat is niet het geval.
Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens de ohmse waarde kan vinden die de sensor naar de meter moet sturen bij de diverse temperaturen.
Blijft ook nog altijd open dat er wellicht toch iets niet klopt met een onderdeel van de koeling.

En weet je wat helemaal horror is? Heb er de afgelopen dagen gewoon mee gereden en gisteren blijft het gekke ding gewoon netjes staan zoals het hoort. Tijdens mijn ritje naar het werk, terwijl de dag ervoor de wijzer weer flink naar boven schoot toen ik de autosnelweg op reed.

Ergens hoop ik dat het ding weer om hoog schiet als ik in de buurt van kallen ben, kan die er ook nog eens naar kijken.

In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
ruuds70 schreef:Ik ga idd eens kijken of ik via een by pass meer te weten kom.
Losse connector of massa probleem heb ik ook al aan gedacht maar bij een losse connector moet de wijzer toch naar nul dwarrelen en moet er toch iets gebeuren waardoor de connectie verbreekt (hobbel in de weg, richting verandering) maar dat is niet het geval.
Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens de ohmse waarde kan vinden die de sensor naar de meter moet sturen bij de diverse temperaturen.
Blijft ook nog altijd open dat er wellicht toch iets niet klopt met een onderdeel van de koeling.

En weet je wat helemaal horror is? Heb er de afgelopen dagen gewoon mee gereden en gisteren blijft het gekke ding gewoon netjes staan zoals het hoort. Tijdens mijn ritje naar het werk, terwijl de dag ervoor de wijzer weer flink naar boven schoot toen ik de autosnelweg op reed.

Ergens hoop ik dat het ding weer om hoog schiet als ik in de buurt van kallen ben, kan die er ook nog eens naar kijken.

merk je verschil als je lichten aan of uit staan? dat heb ik namelijk al eens gezien. Dat dan de massa via de tempmeter gaat lopen waardoor die omhoog schiet.
Arie-Jan,
zou ik niet weten, mijn lampen zijn steeds aan (Volvo weet je Wink )
Zal het een proberen als ie weer omhoog schiet, tot nu toe nog niet, vandaag weer wat wat stukjes gereden en steeds hetzelfde, loopt op tot ruim boven de helft om daarna te zakken naar de helft en daar te blijven staan.

groet
Ruud
probeer de schakelaar van je lichten eens tussen 2 standen te zetten. Dan gaat je licht uit. Probeer het dan eens.
Gisteren liep de meter weer eens op en neer. Tijdens het opgaan heb ik de verlichting uitgezet en zakte de wijzer !
Na een poosje heb ik de verlichting weer aangedaan en op een totaal ander moment liep de wijzer weer omhoog, dus weer de verlichting uit maar toen gebeurde weer niks met de wijzer (bleef dus hoog)
Na volgende week heb ik weer eens tijd om wat te knutselen, ga ik toch eens een nieuw draadje aansluiten en eens wat metingen doen.

groetjes
Ruud
Ben benieuwd Ruud, wat de oorzaak is van je haperende meter. :-\
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.672 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.431 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.863 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.151 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.507 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)