Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dirk242 - "De bruine"
Dirk242 schreef:@ JW, ik heb hier ook over zitten denken. Heb jij een idee welke bussen veel slijtage zouden kunnen vertonen en waar ik deze snel en goedkoop kan bestellen?

Zojuist trouwens ook schokbrekers besteld. Geen Koni, wel iets vergelijkbaars zei de auto-onderdelenboer. Toch maar rondom schokbrekers gekozen.

Achteras:
ik zou gaan voor de torque rod (die 2 dunne armpjes hogerop de achteras naar de carossrie) in poly, heb ik ook, en geeft alleen een heel lichte trilling bij het terugschakelen op een bepaalde manier. die waren bij mijn 240 helemaal versleten, poly is wat duurzamer, alhoewel de nieuwere in rubber ook lang zat meegaan.

panhard stang kan versleten bussen hebben, ik heb nu dat mn wielen in de spatborden schuren (alleen passagiersant). komt doordat ik spacers heb maar die bussen maken ook een flink verschil voor de rij-ervaring.

de dikke bussen onder de achteras zijn bij mij vervangen voor originele, werk goed. poly is hier niet direct nodig denk ik, alhoewel ik het nooit geprobeerd heb.
de bussen aan de voorkant (carosseriekant) van de grote draagarmen slijten bijna nooit door... die kun je denk ik wel laten zitten.

let wel op, rubber bussen worden pas vastgezet met hun bout als de auto op zn wielen staat te rusten. als je dus verlagingsveren monteerd

blabla, nu heb ik lunch. morgen meer!

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
En Ticcie, nog bedankt dat je me zo aan een goedkoop setje Intrax hebt geholpen.

Geen dank Dirk, geen dank Wink
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
;D ;D ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Mooi zo! Is toch goed dat we elkaar zo kunnen helpen.

Voorkant is nog wel een serieus klusje en gevaarlijk als je geen veerspanners hebt (te koop op marktplaats voor iets van E25).
ja, ik begrijp wat je bedoelt:

de voorvering zit wat ingewikkelder in elkaar dan de achtervering (MacPherson heet de constructie): je koopt een schokdemper en dat noemen ze eigenlijk een 'patroon'. Als je nu tegen je voorpoot aankijkt boven je voorwiel, dan zie je de buitenkant die blijft bestaan. Bovenop dit metalen omhulsel zit een schroefdop (onder aan het einde van de glimmende schokdemperstang) die je los moet draaien en daarin zit je schokdemper. Maar om die te kunnen vervangen moet je die hele veerpoot demonteren en dan je veer losmaken (die staat onder grote spanning, dus daar heb je die veerspanners voor nodig). als je de veer los hebt gekregen, dan draai je de schroefdop los en kun je de schokdemper eruit halen. Voor 2 kanten kost je dat de eerste keer zeker een middag, zo niet een dag. De achterkant kost je max. een uur.
het kan evt met je remmen eraan, maar het is wel heel lastig sleutelen: ik steek meestal een stukkie draad in de remleidingen als ik ze loskoppel en daarna goed ontluchten. Is even meer werk, maar sleutelt echt veel relaxter.

Als je er eenmaal mee bezig gaat, dan zie je vanzelf hoe het zit: zo ingewikkeld is het niet namelijk. Wel een goeie tip is om die bovenste ring vantevoren even in te spuiten met kruipolie.
Ticcie schreef:ja, ik begrijp wat je bedoelt:

de voorvering zit wat ingewikkelder in elkaar dan de achtervering (MacPherson heet de constructie): je koopt een schokdemper en dat noemen ze eigenlijk een 'patroon'. Als je nu tegen je voorpoot aankijkt boven je voorwiel, dan zie je de buitenkant die blijft bestaan. Bovenop dit metalen omhulsel zit een schroefdop (onder aan het einde van de glimmende schokdemperstang) die je los moet draaien en daarin zit je schokdemper. Maar om die te kunnen vervangen moet je die hele veerpoot demonteren en dan je veer losmaken (die staat onder grote spanning, dus daar heb je die veerspanners voor nodig). als je de veer los hebt gekregen, dan draai je de schroefdop los en kun je de schokdemper eruit halen. Voor 2 kanten kost je dat de eerste keer zeker een middag, zo niet een dag. De achterkant kost je max. een uur.

knap uitgelegd.

tip: NOOIT met spanbandjes proberen de veer proberen samen te knijpen!!! Dat kan ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben als je begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast kosten die simpele, doch veilige veerspanners je maar iets van €20,- à €35. Daarvoor moet je zeker niet gaan lopen kloten met veiligheidsrisico's

Wat ook geinig is. De 40mm verlagingsveren aan de voorzijde hoef je niet eens in te spannen!! Die vallen er zo in. En liggen vast omdat het eigengewicht van de auto ze klemt. Dus je hoeft de veerspanner dan maar 1x per wiel te gebruiken.

Middagje ben je kwijt. Zeker als je t neit eerder hebt gedaan. Let goed op dat je je remleiding niet beschadigd en zorg dat je met 2 man bent. Dat is wel zo handig.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Dirk242 schreef:Haha.

Is het trouwens slim om de auto uit te laten lijnen naderhand? Of is dat overbodig?

Is bij een 240 niet perse nodig denk ik.
Eigenlijk is het heel simpel:

Heb je de voorwielpoten eruit gehad en veranderingen aangebracht dan altijd uitlijnen.
tie-wraps zijn echt wel sterk ;D

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het bruine bakbeest Paul Oud 11 6.736 5 December 2013, 16:51
Laatste bericht: Paul Oud
  Dirk242 - "De bruine 2.0" Drk 210 89.649 11 February 2012, 11:05
Laatste bericht: Dopski
  Dirk242 - "Den Blauwe" Dirk242 258 109.170 11 February 2012, 11:01
Laatste bericht: Dopski
  Dirk242 - "De witte" Dirk242 76 36.924 4 October 2008, 13:24
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)