Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Vandaag Pricipessa bij Kallen opgehaald. De eerste beurt na het vervangen van de motor wilde ik voor de Zweden tocht (VROM) netjes uitgevoerd hebben. Omdat mijn ervaring is dat er rond de vakantie steeds moeilijker afspraken te maken zijn heb ik deze ruimschoots op tijd laten uitvoeren.
Ook moesten er nieuwe banden op. De vaste bandenboer had voor mij banden (Michelin 185/80 14) voor 170 euro per stuk, een vriendenprijsje ...mompelde hij nog toen hij het bedrag noemde.... Kallen kon ze geeneens meer krijgen! Wel de 175/80 14 ! Deze had maar een minimaal minder contactvlak en dezelfde diameter (klopt volgens mij, maar is toch geen gezicht op een 6J brede velg ??? ) Nu heb ik er Michelin Energy onder met de maar 185/70 14
Hiernaast ook mijn probleem met de temperatuurmeter aangegeven. Zij constateerden inderdaad dat deze op de lichtschakelaar reageert, maar een aarde probleem was het niet hadden ze gecontroleerd, bekabeling leek hun sterk en een nieuwe lichtschakelaar is niet meer verkrijgbaar via Volvo. Kan dit kloppen ??????????
Voor mij betekend dit dat ik met problemen niet meer bij Volvo hoef te komen !. Er gaat een brief naar Beesd. Ze maken verdikkeme auto's die zomaar twintig dertig en veertig jaar meegaan en dat komt voor een groot gedeelte door figuren als u en ik, maar materiaal via hun ho maar!
Hebben jullie ook zo'n ervaringen?
groetjes Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Ruud,
Je hebt nu de 185/70/14 onder je auto zitten, zie ik. Ik moet je wel ervoor waarschuwen dat als je snelheidsmeter 120 km/u aangeeft, dus 110 km/u in werkelijkheid rijdt. Die banden hebben een kleinere
afrolmaat. Ik heb zulke banden onder beide auto's gehad, en begon mij er groen en geel eraan te ergeren.
De afwijking vond ik te groot worden. En dat bleek ook wel te kloppen, na een kleine berekening: de kilometerteller week dus zo'n 400 km af, bij de oldtimer. Zoals je weet rij ik altijd op Vredestein banden.
Vredestein levert de 185/80/14 wel. Voor de â¬170,- heb ik dus al 2 banden in mijn bezit. Tja de banden die ik heb, zijn misschien wat goedkoper, maar toch kan ik met wat goedkopere banden toch heel wat kilometers eruit halen.
Wat betreft je temperatuurmeter: weet je zeker dat het de lichtschakelaar is? Je kan deze dingen ook zelf achterhalen, door het een en ander door te meten. Volgens mij zijn lichtschakelaars nog wel te koop. Je kan het proberen bij een andere dealer, of zij een lichtschakelaar voor je kunnen bestellen; en anders eens proberen via Scandcar, Nordicar of Estateservices.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Michelin is niet altijd de beste band. Soms is een Toyo of Fulda ook prima, maar dan moet je goed de testen lezen!
Merk Model Bandenmaat Prijs
Falken SN807 185/80 R14 91T ⬠50,29
Fulda Diadem Dirigo 185/80 R14 91T ⬠64,74
Toyo 330 185/80 R14 91T ⬠70,58
Vredestein SPRINT+ 185/80 R14 90S ⬠75,36
Vredestein SPRINT CLASS 185/80 R14 90H ⬠117,07
Die laatste is een classic band, niet echt mooi voor jouw 240 denk ik.
Deze mannen ( http://www.bandengids.nl) komen ze thuis monteren als je wilt!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Hey, Gideon
ik rij inderdaad een stuk sneller nu ja ! Maar goed ik wilde perse Michelin.
Ben meer bezig of in de war met die temperatuurmeter. Ga eens kijken bij Thuur of die me kan helpen, moet alleen de tijd nog vinden. Voor mijn part ga je mee. Hoe kan ik het beste meten volgen jou?
groetjes Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Hey Ticcie,
Bedankt voor je reactie, zal er een volgende keer zeker op kijken, maar goed met de Michelin Energy saver zal ik wel een paar jaar vooruit kunnen. Overigens als ik die band bereken en deze ergens laat plaatsen zoals de bandengids aangeeft ben ik ook ca 350 euro kwijt. Nu betaalde ik 371,28 voor ze alle vier en heb ik geen gedoe gehad met banden ontvangen, naar een garage voor te installeren etc. Dat is dan ook weer geen slechte deal.
Ik zou hooguit de Vredestein hebben overwogen, maar heb jij tests over deze banden, zou ik wel eens willen lezen.
Ik vind van belang dat een band lang mee gaat, weinig geluid maakt en goede regen eigenschappen heeft
groetjes
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
ruuds70 schreef:Hey, Gideon
ik rij inderdaad een stuk sneller nu ja ! Maar goed ik wilde perse Michelin.
Ben meer bezig of in de war met die temperatuurmeter. Ga eens kijken bij Thuur of die me kan helpen, moet alleen de tijd nog vinden. Voor mijn part ga je mee. Hoe kan ik het beste meten volgen jou?
groetjes Ruud
Is goed ik wil wel eens mee, als Thuur dat ook goed vind  Ikzelf rij de Vredestein SPRINT+ 185/80 R14 90S
Ik ben er zelf wel tevreden mee. Die banden heb ik zowel onder de grijze als onder de oldtimer zitten.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
U zijt welkom 8)
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
ruud, als Kallen verder had gekeken dan de neus lang is, hadden ze je gewoon banden kunnen leveren... Heb net ook 4 nieuwe 155/80-13 Vredestein Sprint onder de 343 gelegd.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Vergat er nog bij te voegen: de Volvo-dealer hier in Apeldoorn levert ook gewoon de 185/80/14, Vredestein Sprint+ 90S.... Dusja precies zoals VolvoMafia zegt :
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Kallen wilde mij ook wel 185/60 leveren, maar dan weer van onbekende merken en ik wil perse michelin.
maar wat ik opmerkelijker vind is dat er geen lichtschakelaar meer geleverd wordt voor een Volvo 240 van 1993.
Volvo's gaan zowat gemiddeld twintig jaar mee, dus zouden ze op zijn minst een onderdelenlevering tot 2013 moeten verzorgen denk ik dan. Tja dat zal wel teveel gevraagd zijn.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
|