Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een 240... (nu met meer turbo)
#51
Omdat de bio-ethanol tank vlak over de grens is opengegaan ben ik vandaag in de weer geweest om mn 240 daarvoor aan te passen.

Ik heb de injectoren van de 940 schoongemaakt en samen met de voorweerstanden in de 240 gezet. Voorlopig de voorweerstanden met kroonsteentjes erin, ik ga van de zomer de hele bedrading verbeteren ivm met de turbo motor. Eerst eens kijken of het werkt en misschien heb ik dan wel andere injectoren die geen voorweerstand hoeven..
De originele (yellowtop) injectoren van de B230F zijn 176 cc/min bij 2,5 bar, de turbo injectoren hebben een capaciteit van 310 cc/min bij 3 bar. Bij 2.5 bar geven deze dan 280 cc/min. Dat is ruwweg 60% meer capaciteit.
Vanwege de andere dichtheid enzo moet er ongeveer 40-45% meer ethanol ingespoten worden, beetje overcapaciteit dus.

Omdat mn tank nog zon 30 liter benzine bevat heb ik ook geken of de 240 met 60% grotere injectoren ook loopt.
Eerste startpoging sloeg ie meteen weer af. 2e liep ie, maar heel erg ruw. Nog veel lucht in het systeem en de computer moest npg aanpassen. Na 30 seconde begon alles erg soepel te draaien en heb ik een rondje door het dorp gereden. Alles ging goed!

Daarna even versterking gehaald en met mn broer(tje) een 25 km lange rit gemaakt door het heuvelland. Toen ie warm was eens volgas geprobeerd, dat doet ie ook goed. De computer heeft zich dus goed aangepast aan de flinke injectoren, erg mooi.
(bij weinig gas/gewoon rijden helpt de lambdasonde om direct het mengsel aan te passen, maar bij flink gas gaat alles zo snel dat de computer uit zn opgeslagen mapping de gegevens haalt. Die worden wel wat geholpen door de gegevens die de computer tijdens deellast verzamelt)

Als ik er deze week E85 ingooi meer nieuws!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#52
owkee.... meer updates!

In de vakantie gestopt met Bio ethanol omdat ik het niet kon tanken omdat ik hoofdzakelijk in NL onder weg ben geweest. Het reed erg goed, trok echt beter dan op benzine en het verbruik op korte stukjes was van 10-10.5 gestegen naar 12.2 L/100 km dus das goed te behappen. Paar weken geleden is de prijs weer verlaagd naar 95 cent bij het tankstation waar ik het altijd haal ;D dus ik ga er misschien binnenkort weer op rijden.
Enige nadeel is dat het koud starten minder goed gaat en dat de Ethanol geur veel muggen aantrekt...


[Afbeelding: mainphpg2viewcoreji4.jpg]
Dis dus de motor+bak die ik voor de 240 heb. 1995 b230FK, 232.000 km oud, M90H versnellingsbak. De turbo die erop zit is pas 15.000 km oud. Nu ligt het blok grotendeels uitelkaar om schoon te maken en wat kleine tuning dingen.


Qua nieuwe goodies:

[Afbeelding: p8162682lu9.jpg]

Cometic MLS Koppakking, RSI stage 1 motorsteunen and JAW wideband controllers..

[Afbeelding: p8222632yg4.jpg]

Dat zijn de controllers inmekaar gezet, een is voor Ruben, de andere voor mij. makkelijk inmekaar te zetten.... Nu nog een mooi kastje+koelrib en wat stkkers en klaar! 70$ voor zon kitje!

[Afbeelding: mainphpg2viewcoretl0.jpg]

Das de sensor zelf, van de turbobricks group buy. 60$ verzonden met oplasmoer en dop!

[Afbeelding: p6112549zp5.jpg]

De IC... eerst gebruikt door Ruben!
Van een Iveco Eurocargo II truck. Kern: 44 cm hoog, (met endtanks 48 cm), 56 cm breed (met endtanks 84 cm) en 6 cm dik. inlaat/uitlaat is 76 mm...

meer pics [URL=http://"http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1518"]hier[/URL]!!

Ook heb ik een 940 Efan geïnstalleerd, aangestuurd door de 940 turbo computer die ik nu erin heb zitten.


ook heb ik nog een Summit MSD box erin gezet. Die geeft een sterkere vonk door 520 Volt in de primaire kant van de bobine te pompen. Onder de 3000 rpm doet ie dat zelfs meerdere keren per verbrandingsslag. Zeer handig om de Ethanol goed te laten ontbranden bij het starten, geeft wat meer koppel, loopt wat lekkerder en zou wat minder verbruik moeten geven. Ik heb er pas even mee rondgereden dus ik wacht gespannen af wat het oplevert!
[Afbeelding: mainphpg2viewcorenh3.jpg]

Geïnstalleerd:
[Afbeelding: mainphpg2viewcoreiz7.jpg]

1 minuutje werk om aan te sluiten..... echt simpel. Wel nog ff goed isoleren want die 500 volt zijn niet bevorderlijk voor een gezonde toekomst als je het aanraakt...

En dan finally nog een setje spacers voor de achteras.. Een vriend in Zweden had ze op zn 940, moest zn remschijven vervangen en bleek dat ze na dik 2 jaar behoorlijk vastgeroest waren (de spacers op ed schijven). De spacers achter heeft ie met een drilboor/flex/brander eraf moeten halen, die waren in kleine stukjes... maar de voorste waren nog goed! Helaas voor hem waren de spacers alleen per 4 verkrijgbaar. geluk voor mij want zo kon ik deze hebben!
23 mm dik, hubcentric! Wel met 700/900 serie metrische schroefdraad dus ik moet ff nieuwe moeren ervoor gaan halen.

[Afbeelding: mainphpg2viewcorevi9.jpg]

Verder heb ik nog een 80 mm toerenteller geïnstalleerd en klein klokje. eens kijken of ik daar nog wat fotos van heb....

Weer genoeg goodies om even leuk te kunnen sleutelen ;D


240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#53
OK. spacers zitten er al lang op, met de 195 brede R15 winterbanden ging alles goed, maar met de virgo dit weekend kwam de band toch vaker tegen de wielkast. Rijd goed met spacers, maar misschien even de panhard stang bussen vernieuwen, die wil ik sowieso in poly. De torque rod bussen heb ik ook al in poly, werkt goed, stuk stugger dan standaard nieuwe (ook geprobeerd). alleen met terugschakelen soms wat meer trillingen (langzaam oplaten komen van de koppeling)


afgelopen week olie ververst (Valvoline 5W-40 Syntech). vooral vervangen omdat er zeker een liter of meer benzine in het carter was gekomen door de startpogingen met een kapotte injectiecomputer. daardoor bleven de injectoren open staan. gelukkig niet ver mee gereden (km ofzo). maar de olie die er uit kwam was echt smerig, merkte goed dat er nieuwe in gedaan is. Bedankt voor het halen (en helpen) van de olie etc Ruben!

verder ook de temperatuur sensor voor de ECU vervangen, omdat de oude sensor van het oude type (pre 1992) was en die reageren minder snel op temp veranderingen. ook gelijk de thermostaat vervangen voor een 87 graden versie ipv de 92 graden versie. nu loopt de motor duidelijk wat koeler maar de temp zwenkt wat, en bij stilstaan slaat de efan toch niet snel genoeg aan. toch nog eens de boel nalopen en een schakelaar er bij zetten zodat ik em met de hand aan kan zetten.....

Omdat die turbo ombouw toch nog even uitgesteld is heb ik ook de A nokkenas gemonteerd, werkt goed! koppel is wel ietsje minder, maar doordat het wat minder lomp begint is het bruikbaarder en trekt ie met minder gebrom de bergen op. nu klinkt de motor ook niet meer alsof ie uit elkaar valt boven de 3000 rpm! op de snelweg ook stukken beter! echt super, alleen nog niet snel genoeg dus ik ga toch later voor de turbo Smile
In ieder geval iets dat ik iedereen met een B230F kan aanraden, loopt echt nice.
Ook gelijk de dynamo bussen vervangen voor poly expemplaren, die had ik een stel gekocht. hangt die ook gelijk recht.

nog langer geleden ook de breedband lambdasonde ingebouwd. bleek dat de motor wat arm liep op hoge toeren, met wat modificaties aan de chip (niet zelf gedaan) is het een heel stuk beter!

Helaas nog niet netjes er in gezet, vooral gedaan om eens te testen hoe de wideband zich gedraagt met LH-jetronic en hoe de koeling en andere zaken zijn. binnenkort eens een netjes kastje bestellen....

Ook heb ik een setje RVS omvlochten remslangen gekocht van Goodridge. speciaal besteld met RVS koppelingen. komen er deze zomer op!


ook heb ik nu Ruvo veerpoot-schutbord braces gemonteerd, werkt goed. voelen zeker steviger dan die originele Volvo stokken ;D

toevallig ook nog een setje Decarbon voorschokdempers gevonden in erg goede staat. inverted design, echt stevig dus, eens kijken of ze fijn zijn.
In de upgrade/onderhoud/stage 0 keten passen ook nieuwe veerpootlagers. ook een setje nieuwe originele van kunnen scoren voor een redelijke prijs.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#54
A nokkenas is een stuk rijdbaarder ten opzichte van de M die je er eerst in had zitten. Geen mega verbetering in vermogen maar het asje heeft de auto wel een stuk aangenamer en plezieriger gemaakt, zo heb ik het net in ieder geval ervaren.
Antwoord
#55
ik merk dat LH wel wat heeft opgepakt, loopt weer stukje beter. verbruik was 1 op 11,5 over de laatste 430 km (in enkele dagen gereden). ene helft met M nokkenas, andere helft met A. met de A nokkenas nog flink wat uitgetest, 140 op de teller naar huis gereden (100 km), nog wat stadsverkeer, veel vol optrekken en nog even de getest wat ie op de snelweg in Duitsland doet. kwam bergop tot 180 op de teller, is een flinke berg. eerst had ie daar veel meer moeite mee en klonk het alsof er iets stuk ging op die hoge toeren.
verbruik ben ik dus zeeer tevreden mee, zeker gezien het stevige rijden en tal van dingen die nog beter kunnen (vooral uitlijning). binnenkort als er weer injectoren binnen zijn ga ik weer over op E85. Dan gelijk ook de nieuwe brandstofpomp en filter (ga een Bosch 044 bestellen (300-330 lph freeflow, 200 lph@5 bar, sterker dan de walbro 255), overkill is more fun!)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#56
even wat fotos om het up to date te houden...

[Afbeelding: mainphpg2viewcoreyn6.jpg]
remslangen, niet echt bijzonder.

[Afbeelding: mainphpg2viewcorehd0.jpg]
nokkenasje wisselen

[Afbeelding: mainphpg2viewcorejc6.jpg]
nieuwe injectoren.


de motor loopt nu echt heel goed op E85. loopt mooi door de toeren en is best rap voor de kleine modificaties.
verder heb ik net van FCP poly bussen binnnen gekregen, nieuw aandrijfaslager en nog een heel aantal kleine dingen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#57
Jw, Zijn dat die slangen van Biesheuvel? Hoe is het met je blok, hangt ie al wat stugger?
Antwoord
#58
Dirk242 schreef:Jw, Zijn dat die slangen van Biesheuvel? Hoe is het met je blok, hangt ie al wat stugger?

de slangen heb ik van ebay. biesheuvel heeft ze ook, alleen niet zeker of dan die koppelingen rvs zijn. prijzen ontlopen elkaar niet veel. deze set was 100-120 euro oid, ben het al weer vergeten hoeveel het precies was.

de poly motorsteunen zijn al iets minder hard. gewoon goed gebruiken. alles zit wel goed ingebouwd, zal wel zo horen dus. was vergeten om dat hier neer te zetten.

Ook ben ik nu bezig met het verbeteren van de breedband lambdasonde, beetje netter installeren...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#59
Goed bezig!
Als ik klaar ben met de verbouwing van m'n huis gaat er ook een turboblok in de 240 (B21ET). De Megasquirt 2 zit ook al in elkaar en werkt ook nog! ;D Binnenkort alsvast de Widebandcontroller uitproberen op de LH2.4.

Hoe ga je dat doen met die 740 verdeler..EDIS?

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je Ethanol bevindingen (foto's zijn natuurlijk altijd goed)
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#60
EDIS is van FORD en werkt alleen met een 36-1 triggerwiel Wink

Je kan een verdeler met Hallgever gebruiken als trigger voor megasquirt, maar heel erg nauwkeurig is het niet.

Sorry zal niet verder offtopic gaan :-[ :-[ :-X
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.119 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.494 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.183 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.991 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.578 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)