Topics: 2
De motor van mijn 264 lijkt een beetje moe te worden. Het is een B27A gekoppeld aan een drietraps automaat met meer dan 350 dkm op de teller zowel op benzine als op gas gereden. Afgelopen weekend een paar honderd kilometer gereden en dan komt hij niet meer boven 125 km per uur uit. Daarnaast komt boven 3000 toeren per minuut ook een zorgwekkend geratel onder de motorkap vandaan.
Voor het rijgenot zou het wel fijn zijn om hier wat verbetering in aan te brengen, dus lijkt me het vervangen van de drietraps automaat door een 3+OD een goed begin.
Maar wat moet ik doen met de motor:
- (beperkt) reviseren
- vervangen door een andere B27
- vervangen door een B28(0)
Ik wil uiteraard graag op gas blijven rijden.
Wie heeft hier eerder mee te maken gehad?
Topics: 107
De B28 blokken met injectie schijnen een stuk beter te zijn en meer km. mee te gaan dan de B27 blokken.
De berichten over de B27 motoren die ik op fora lees zijn doorgaans niet zo positief.
Wat de automaatbak betreft: achter de B28 motoren hangt vaak al een AW-071 overdrivebak dus die zou je dan samen met het blok in een keer over kunnen bouwen in je eigen auto.
Topics: 5
B28 is al beter dan B27. B280 is wel het beste.
Ga je voor automaat? Of handbak?
760 | Groen | Snel
Maar bij de B280 is nogal wat aanpassing nodig?
Ik las bijvoorbeeld dat de motorsteunen niet 1 op 1 in een 264 zouden passen?
Het is de bedoeling dat het een automaat blijft, dus een AW71 lijkt mij wel logisch. Voor zover ik weet is een 264 nooit met AW71 geleverd, maar het schijnt wel te kunnen. Ik heb wel gelezen dat er verschillen zouden zijn tussen vroege en late versies, maar weet niet of dat tot grote aanpassingen gaat leiden.
Daarnaast vind ik op gas rijden prijstechnisch wel aangenaam, maar heb ik ook begrepen dat sommige types last hebben van backfires.
Hoe groot zijn de aanpassingen voor een B280?
Topics: 44
nee klopt de aw71 is alleen in een 240 gelevert vanaf 1982 en in de 260 alleen de bw55
Volvo S70R B5234T4 M59
Over het plaatsen van een AW-071 bak van een Volvo 760 in een 264 is al het een en ander geschreven op het forum: o.a. het topic van Funsdaf.
Een complete sloper kopen lijkt me de goedkoopste oplossing: motor en bak overlepelen en de carrosserie aan de autocrossers doorverkopen.
Deze bijvoorbeeld:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...-760.html?
Wat zijn de verschillen tussen een B28 en B280? Hoeveel meer werk is het om een B280 in te bouwen?
Topics: 31
Als ik het goed heb is het inlaatspruitstuk anders en is de injectie van een moderner type met de bijbehorende electronica die de motor weer zuiniger en betrouwbaarder maakt.
Volgens mij moet het ombouwen niet zo moeilijk zijn als je een beetje handig bent, het blok en versnellingsbak is er in een 3 tal uur wel uit te halen met het juiste gereedschap bij de hand.
Motor vrij maken van kabels ed
koelwater aftappen
motor aan de kraan hangen
cardanas van de versnellingsbak los halen
krik onder de versnellingsbak zetten en versnellingsbak loshalen van de steun
motor iets optillen en dan de motorsteunen losdraaien
en dan is het werk voor de kraan om de motor te tillen
dat gedeelte is echt een stukje cake zoals de engelsen dat zeggen...
het nieuwe blok erin gaat natuurlijk iets anders zijn, zeker als de motorsteunen niet hetzelfde zijn maar als je kan lassen...
Maar ik weet dus niet of ze verschillende ophang punten hebben...
Mvg Sander
245 GL => B230F aka De Rooie
simplicity schreef:het nieuwe blok erin gaat natuurlijk iets anders zijn, zeker als de motorsteunen niet hetzelfde zijn maar als je kan lassen...
Maar ik weet dus niet of ze verschillende ophang punten hebben...
Mvg Sander
Ik meen een keer gelezen te hebben dat je het onderste deel van je oude motorblok over kunt zetten op een B280 zodat je de oude motorsteunen kunt gebruiken en dus niks hoeft te lassen.
Ik weet echter niet of ze bedoelen dat de steunen bij de 2.7 en 2.8 aan het carterpangedeelte zitten ....
Ik dacht nl. dat de motorsteunen aan het onderblok gemonteerd zitten maar ik kan me vergissen.