Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotos van mijn zwarte 245
#61
Black Moose schreef:&*%^$$#@%^%^&* Waarschijnlijk de koppakking defekt, vandaag 1,5 liter olie en koelvloeistof bijgevuld :'( :'(
Wie kan me helpen, ik zoek nog een monteur om deze te repareren.

Koelvloeistof niveau is misschien gezakt omdat ze bij de lpg inbouw het systeem niet goed bijgevuld hebben c.q. dat er een luchtbel is achtergebleven.
Inderdaad wel vreemd dat dit juist na de lpg inbouw zich voordoet.
Is de auto misschien een oliegebruiker?
Antwoord
#62
Oliegebruiker weet ik niet zo, toen ik er mee begon te rijden heb ik het niveau aangevuld tot max op peilstok, daarna eigenlijk niet meer gecontroleerd tot eergisteren. Daarbij was het oliepeil zodanig gezakt dat er nog een drupje aan de stok hing en het expansietankje van de koelvloeistof was ook leeg. Tussentijds heb ik niet gecontrleerd. Temperatuur van de motor is ook nooit hoger geweest dan halverwege de schaal.
Maar dinsdag gaat er een ervaren Volvo-monteur naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#63
Dirk242 schreef:Ik vond het spannend om eraan te beginnen. Maar achteraf viel het allemaal reuze mee.
Mooie foto Dirk!!

Ik ga ook in het voorjaar mijn kop vervangen (die is echt verlopen joh!)... zal je dan nog wel om advies vragen.

In Zweden wordt er op dit moment eentje geprepereerd speciaal voor mij :-), gewoon een B23 kop hoor, wel met verharde kleppen voor het gas)

Ben benieuwd Jan!

Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#64
Black Moose schreef:Oliegebruiker weet ik niet zo, toen ik er mee begon te rijden heb ik het niveau aangevuld tot max op peilstok, daarna eigenlijk niet meer gecontroleerd tot eergisteren. Daarbij was het oliepeil zodanig gezakt dat er nog een drupje aan de stok hing en het expansietankje van de koelvloeistof was ook leeg. Tussentijds heb ik niet gecontrleerd. Temperatuur van de motor is ook nooit hoger geweest dan halverwege de schaal.
Maar dinsdag gaat er een ervaren Volvo-monteur naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.

Mijn (beperkte) ervaring met de 240 met lekke koppakking is dat de meter niet in het rood loopt,dit in tegenstelling to de meeste andere auto's. Wel typisch voor de 240 is dan het niet op 4 cilinders lopen bij de koude start. Na even gedraaid te hebben loopt de auto dan weer gewoon op 4 cilinders. Wel koelvloeistofverlies maar geen overkokend expansievat.

Ik denk en hoop nog steeds dat vanwege haastwerk het systeem niet goed is nagevuld en ontlucht.
Stevig olieverbruik vind ik eigenlijk verontrustender. Geeft de auto blauwe rook bij stevig doorrijden en plots het gas loslaten?
Antwoord
#65
Citaat:Mijn (beperkte) ervaring met de 240 met lekke koppakking is dat de meter niet in het rood loopt,dit in tegenstelling to de meeste andere auto's. Wel typisch voor de 240 is dan het niet op 4 cilinders lopen bij de koude start. Na even gedraaid te hebben loopt de auto dan weer gewoon op 4 cilinders. Wel koelvloeistofverlies maar geen overkokend expansievat.
Precies, duidelijk verhaal. Erg herkenbaar.
Antwoord
#66
Volkswagens vertonen precies dezelfde symptomen. Zegt alleen maar op een goed moment KRRRAAAAKK en dan heb je net nog genoeg tijd om de uitbollende wagen richting pechstrook te laveren :-X

Gelukkig was het een busje van 't bedrijf EN Nederlands ;D ;D ;D

Kwam pas na acht uur op 't werk aan (R'dam), mijn werkdag was nog nooit zo snel omgeweest..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#67
;D ;D ;D Gisteren bij de monteur geweest. Volgens hem liep de motor heel mooi, er zat geen olie in het koelvloeistoftankje en het nivo reageerde normaal op gasgeven. DHet oliepeil was wel weer gezakt, maar dat was volgens hem 'normaal' bij Volvo, zelfs nieuwe volvos mogen 1 liter op 1000 km verbruiken.En er was een pijpje (carterontluchting geloof ik) afgebroken wat de lekkage op de stoep verklaarde. Hij heeft het luchtfilter nog ff omgeleid want door de rijwind kreeg ik backfire boven de 120km/u.
Dus..... gewoon blijven rijden, regelmatig olie pijlen/bijvullen en over 10.000km weer eens terugkomen om de klepspeling te controleren.
Weer een tevreden Volvo-rijder ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#68
Eind goed, al goed!

Dit zijn de betere momenten van een berijder Wink
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#69
Mmmmm, toch nog niet helemaal goed, koelvloeistof spuit uit het tankje, waar uit weet ik nog niet dop of een scheur ???
Vanmorgen trok ik de kap open en was het tankje weer leeg, deze bijgevuld en naar mijn werk gereden, halverwege (25km) gecontroleerd en ja hoor weer lekkage geweest, alles was nat rond het tankje. Nivo was nog goed, dus niet veel uit. Wat kan dat toch zijn?
Misschien een slecht funktionerende thermostaat of dop (zwart 75kPa) of scheur in tankje.
Kan ik de thermostaat er uit halen zonder een pakking te moeten vervangen? Dan kan ik 'm morgen ff in een pannetje heet water testen.
Overige tips zijn welkom.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#70
Black Moose schreef:Kan ik de thermostaat er uit halen zonder een pakking te moeten vervangen?

je rijd toch geen lelijke eend ? ;D (2cv rijders zijn echt extreem -goedkope- prutsers ;D ;D)

volvo rijders halen gewoon voor een paar euro een nieuwe pakking zoals het hoort. Wink

Succes ermee
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.385 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.020 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.835 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.515 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Zwarte 940 2.3 LPT Arjan240 13 12.079 20 August 2018, 00:53
Laatste bericht: Arjan240
  Mijn witte 240 Bostel 10 11.098 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 46.723 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.493 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)