Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Black Moose schreef:&*%^$$#@%^%^&* Waarschijnlijk de koppakking defekt, vandaag 1,5 liter olie en koelvloeistof bijgevuld :'( :'(
Wie kan me helpen, ik zoek nog een monteur om deze te repareren.
Koelvloeistof niveau is misschien gezakt omdat ze bij de lpg inbouw het systeem niet goed bijgevuld hebben c.q. dat er een luchtbel is achtergebleven.
Inderdaad wel vreemd dat dit juist na de lpg inbouw zich voordoet.
Is de auto misschien een oliegebruiker?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Oliegebruiker weet ik niet zo, toen ik er mee begon te rijden heb ik het niveau aangevuld tot max op peilstok, daarna eigenlijk niet meer gecontroleerd tot eergisteren. Daarbij was het oliepeil zodanig gezakt dat er nog een drupje aan de stok hing en het expansietankje van de koelvloeistof was ook leeg. Tussentijds heb ik niet gecontrleerd. Temperatuur van de motor is ook nooit hoger geweest dan halverwege de schaal.
Maar dinsdag gaat er een ervaren Volvo-monteur naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Dirk242 schreef:Ik vond het spannend om eraan te beginnen. Maar achteraf viel het allemaal reuze mee.
Mooie foto Dirk!!
Ik ga ook in het voorjaar mijn kop vervangen (die is echt verlopen joh!)... zal je dan nog wel om advies vragen.
In Zweden wordt er op dit moment eentje geprepereerd speciaal voor mij :-), gewoon een B23 kop hoor, wel met verharde kleppen voor het gas)
Ben benieuwd Jan!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Black Moose schreef:Oliegebruiker weet ik niet zo, toen ik er mee begon te rijden heb ik het niveau aangevuld tot max op peilstok, daarna eigenlijk niet meer gecontroleerd tot eergisteren. Daarbij was het oliepeil zodanig gezakt dat er nog een drupje aan de stok hing en het expansietankje van de koelvloeistof was ook leeg. Tussentijds heb ik niet gecontrleerd. Temperatuur van de motor is ook nooit hoger geweest dan halverwege de schaal.
Maar dinsdag gaat er een ervaren Volvo-monteur naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.
Mijn (beperkte) ervaring met de 240 met lekke koppakking is dat de meter niet in het rood loopt,dit in tegenstelling to de meeste andere auto's. Wel typisch voor de 240 is dan het niet op 4 cilinders lopen bij de koude start. Na even gedraaid te hebben loopt de auto dan weer gewoon op 4 cilinders. Wel koelvloeistofverlies maar geen overkokend expansievat.
Ik denk en hoop nog steeds dat vanwege haastwerk het systeem niet goed is nagevuld en ontlucht.
Stevig olieverbruik vind ik eigenlijk verontrustender. Geeft de auto blauwe rook bij stevig doorrijden en plots het gas loslaten?
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Volkswagens vertonen precies dezelfde symptomen. Zegt alleen maar op een goed moment KRRRAAAAKK en dan heb je net nog genoeg tijd om de uitbollende wagen richting pechstrook te laveren :-X
Gelukkig was het een busje van 't bedrijf EN Nederlands ;D ;D ;D
Kwam pas na acht uur op 't werk aan (R'dam), mijn werkdag was nog nooit zo snel omgeweest..
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
;D ;D ;D Gisteren bij de monteur geweest. Volgens hem liep de motor heel mooi, er zat geen olie in het koelvloeistoftankje en het nivo reageerde normaal op gasgeven. DHet oliepeil was wel weer gezakt, maar dat was volgens hem 'normaal' bij Volvo, zelfs nieuwe volvos mogen 1 liter op 1000 km verbruiken.En er was een pijpje (carterontluchting geloof ik) afgebroken wat de lekkage op de stoep verklaarde. Hij heeft het luchtfilter nog ff omgeleid want door de rijwind kreeg ik backfire boven de 120km/u.
Dus..... gewoon blijven rijden, regelmatig olie pijlen/bijvullen en over 10.000km weer eens terugkomen om de klepspeling te controleren.
Weer een tevreden Volvo-rijder ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Eind goed, al goed!
Dit zijn de betere momenten van een berijder
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Mmmmm, toch nog niet helemaal goed, koelvloeistof spuit uit het tankje, waar uit weet ik nog niet dop of een scheur ???
Vanmorgen trok ik de kap open en was het tankje weer leeg, deze bijgevuld en naar mijn werk gereden, halverwege (25km) gecontroleerd en ja hoor weer lekkage geweest, alles was nat rond het tankje. Nivo was nog goed, dus niet veel uit. Wat kan dat toch zijn?
Misschien een slecht funktionerende thermostaat of dop (zwart 75kPa) of scheur in tankje.
Kan ik de thermostaat er uit halen zonder een pakking te moeten vervangen? Dan kan ik 'm morgen ff in een pannetje heet water testen.
Overige tips zijn welkom.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD