Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hajo met zijn witte 240.
#11
leuke wagen,
wit is the best (hier maak ik geen vrienden mee.. Wink)
veel veilige km-ers toegewenst
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#12
Leuke originele Volvo accessoires zitten er in Hajo.
Ik dacht even dat ik naar 1 van mijn eigen wagens zat te kijken toen ik het motorruim zag.

http://www.mijnalbum.nl/Album=HB3QJXGT


Veel plezierige km-ters toegewenst in je Volvo.
Antwoord
#13
danielk schreef:wow die koplamp ruitenwissers zijn bijna net zo groot als die op de voorraam van een smart :o

Hoezo bijna??? Wink Wink
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Antwoord
#14
Mooie Volvo, goed bouwjaar Wink lijkt wel op de mijne, maar dan een beetje tegenovergesteld ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#15
Hoi!

Alweer een tijdje geleden, maar nu een ervaring rijker. Ik heb namelijk de carburateur gereviseerd Smile

Het verhaal:
Sinds mijn laatste post en 15.000km op gas gereden te hebben liep het beestje niet meer zo fris. Ik kreeg um niet meer afgesteld wat ik ook probeerde. De temperatuurcompensator vond ik ook een keer op de bodemplaat ??? Zelfs na de TC provisorisch te hebben bevestigd mocht niet baten. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik in de stad met de choke in de aanslag moest rijden. En na afgelopen periode wat hortend en stotend voor de verkeerslichten gestaan vond ik het wel welletjes. Ik had nog een rev./pakkingsetje liggen voor de carburateur dus ik als sleutelgroentje heb mezelf wat moed ingepraat :Smile
Alle handboeken, internet en een dosis voorzichtigheid bij de hand en aan de slag!

Voor de revisie:
[Afbeelding: Foto-FOY67ZP3-D.jpg]
De Stromberg in afwachting van operatie:
[Afbeelding: Foto-A8BVQ64Z-D.jpg]
Zoek de verschillen: (als voorstudie heb ik deze stromberg van een amazone gebruikt)
[Afbeelding: Foto-GLXEZIMH-D.jpg]
De temperatuurcompensator ook wel bekend als het doodskistje Smile
[Afbeelding: Foto-CYDX6MIA-D.jpg]
De welbekende tandenborstel. Mijn zwager is zelfs van mening dat ik de gehele auto poets met een tandenborstel Tongue:
[Afbeelding: Foto-3QFA3QVR-D.jpg]
Alles demonteren en poetsen maar. m.b.v. wasbenzine, terpetine en benzine om de spullen te reinigen:
[Afbeelding: Foto-CDOSZGYC-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-NT48QIJS-D.jpg%5D]
[Afbeelding: Foto-R7JUHXVL-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-PDKA6ZGR-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-6WQYUAZG-D.jpg]
[Afbeelding: Foto-HV8CRUJ4-D.jpg]
De gehele carb een dagje laten weken in benzine:
[Afbeelding: Foto-6U8JOAUC-D.jpg]
Alle kleine onderdelen in de ultra-soon reiniger:
[Afbeelding: Foto-PP3HMR3Z-D.jpg]
Alle schone onderdelen netjes gesorteerd in de bakjes van de lokale chinees Wink:
[Afbeelding: Foto-Y6ZQXV6M-D.jpg]
Het kleine spul laten weken in de benzine, ultrasoonreinigen en daarna doorspuiten met perslucht. Wel alle zeefjes in de gaten houden anders is het zoeken geblazen(Been there done that :Smile):
[Afbeelding: Foto-RXOOTYO3-D.jpg]
De carb. na het benzine-bad:
[Afbeelding: Foto-RUKC4WCS-D.jpg]
De carb. weer fonkelnieuw en voorzien van nieuwe pakkingen:
[Afbeelding: Foto-NKFTH87U-D.jpg]
Ziedaar de nieuwe Temperatuur Compensator:
[Afbeelding: Foto-P8T34HOU-D.jpg]
Meteen ook de luchtslangen en luchtfilterbak gereinigd, vandaar deze grote leegte:
[Afbeelding: Foto-FLGCTDKB-D.jpg]
Na de revisie:
[Afbeelding: Foto-YHIR44RF-D.jpg]

En toen le Moment Suprême het starten…….Hij start…hij loopt stationair….. en blijft lopen ;D
Voor de kijkers thuis het filmpje:
Filmpje

Na even staan te glimlachen meteen in de auto gesprongen voor de test. Aan het einde van de straat kon de choke al uit en is sindsdien ook uitgebleven. Bij de verkeerslichten bleef ie netjes stationair draaien zonder horten of stoten. Zelfs toen we omschakelden naar benzine gaf ie geen kik. Het voelde meteen weer vertrouwd.
Diezelfde avond kreeg de 240 nog even 250km voor z’n kiezen toen ik naar mijn vriendin zoefde. En no problemo….Missie geslaagd!! 8)

Op naar het volgende project!
Gr Hajo
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Antwoord
#16
Mooi werk zeg!
Zeker niet slecht voor een "sleutelgroentje", ook helemaal zelf afgesteld?
Antwoord
#17
Ja ken dat ook wel, als ik in dorp/stad rij dan en hij is nog niet helemaal warm heeft ie ook neiging tot afslaan, vooral op benzine. In het begin, direkt na de gasinbouw eind oktober, had ik geen last, liep goed op gas en benzine. Alleen het verbruik was wat hoog, liep langzaam op van 1 op 6 naar 1 op 5. Daarna af laten stellen (ivm hoge verbruik) door een (andere) lpg inbouwer, maar toen kreeg ik problemen met starten als de motor nog niet helemaal warm is. verbruik was weer 1 op 6 geworden, nog niet jippie.
Nogmaals af laten stellen door Volvo-specialist/gasinbouwer, maar na eerst 1 op 6,5 te hebben gereden gaat het verbruik weer omhoog (1op6).
Ook loopt ie niet regelmatig (motor schud) en hoor ik getik, lijkt wel of er een klep blijft hangen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#18
Netjes. Nog wat geleerd over de oorzaak? Misschien valse lucht langs die temp. compensator?

Volgens mij worden LPG installaties stationair veel te arm afgesteld, de mijne werd in elk geval een stuk gelukkiger nadat ik de stelschroef er bijna uit had gedraaid. Bij de APK bleek-ie op 2,5% CO te staan, teruggedraaid naar 1,5% en gelijk weer schudden.

Van kleppen krijg je ook wel schudden, als je meer dan 0.10 mm verschil over de in- en uitlaatkleppen onderling hebt gaat-ie al merkbaar meer schudden. Die tik kan een te ruime klep zijn (meer dan 0.50 mm speling).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
kop is pas gevlakt en gecontroleerd, zou toch goed moeten zijn. binnenkort apk, gaat ie toch weer terug naar de monteur, kan ie gelijk ff kijken naar de kleppen .
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#20
DopdeDouwer schreef:Mooi werk zeg!
Zeker niet slecht voor een "sleutelgroentje", ook helemaal zelf afgesteld?

Thanks! Er viel niet veel af te stellen. :Smile Ik heb voordat ik de carb. eraf schroefde um zo goed mogelijk afgesteld. Bij het reviseren heb ik de CO-stelschroef laten zitten want daar ben ik altijd al vanaf gebleven. Ik was ook van mening dat hij niet langs gasklepas lekte dus ik heb de gehele as laten zitten.
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 11.099 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  De frikandel (de witte 242) nick740 460 324.022 24 August 2017, 17:40
Laatste bericht: Volvo240
  Even Voorstellen Dick en zijn volvo Amazon VolvoDick 293 166.402 28 October 2016, 19:43
Laatste bericht: VolvoDick
  Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar BramvanBlokland 7 6.579 2 August 2016, 20:33
Laatste bericht: A_A
  Drk - Den Witte 2.0 Drk 222 111.767 17 January 2015, 20:50
Laatste bericht: henqui
  Witte 240 DeBruin 3 3.133 17 November 2014, 19:18
Laatste bericht: DeBruin
  Een witte reus als oude bekende. Henkv 10 8.206 19 February 2014, 02:30
Laatste bericht: Henkv
  Rob zijn Volvo's ,Turbo plannen enz....... sludge 15 8.063 5 January 2014, 20:33
Laatste bericht: sludge
  Dirk zijn eerste volvo Dirk86 33 19.203 12 December 2013, 21:15
Laatste bericht: Dirk86
  Flip_21 en zijn 760 Turbo 16V project... flip_21 182 77.212 24 August 2013, 12:24
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)