Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
@Postma 245 GL: Ik kijk zo ff naar je link. Maar spuitcabines kun je ook huren volgens mij. En daarnaast...ik ben zo allergisch als de pest. Plus ik mis de ervaring van een ECHTE spuiter.

o, ik moet inloggen!?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Ticcie schreef:Mooi plan!
En nu dus de tijd gevonden om er ook echt mee aan de slag te gaan. Enige probleem bij mij was het gebrek aan energie om er s avonds wat aan te doen. Als je elke avond 3u klust, maak je enorme vorderingen, maar ik moest het toch vooral vd weekenden hebben. En voor je het weet zijn die ook volgepland...

Strak maken zou je zelf kunnen doen en de finishing touch dan overlaten aan een professional?

De gemiddelde plaatwerker is er niet blij mee om de ''rotzooi'' van een ander op te knappen cq af te maken.
(ja, of je krijgt een rekening waar je U tegen zegt).

Bezint eer ge begint !
Je hebt in ieder geval nagedacht over een goede sleutelruimte. Gereedschap, brug, verwarming, etc. Sommigen beginnen met de auto op de oprit te strippen.....
Als je toch later wil gaan schuren en plamuren en daarvoor je sleutelruimte wil afscheiden met plastic, dan kan je dat beter nu gelijk doen. Dan blijft ook je warmte beter bij je sleutelplek als je in de winter met een heater gaat werken.
Ik heb bij mezelf die afscheiding ook gemaakt, vooral voor het slijpen. Simpel staalkabels met daaraan plastic, zodat je een soort gordijnen hebt die je ook weer open kan doen. Ik wil niet dat alles onder de las- en slijpspetters zit. Hoewel al mijn glas alwel beschadigd is....
1 sleutelavond in de week is ook een goed idee. Anders loop je grote kans dat het in het slop raakt. Het is toch heel veel werk. Je hebt soms ook een beetje coaching nodig, van iemand die je af en toe weer onder(jereetschopt)steund.
Ik heb ook een professioneel gezichtsmasker gekocht. Dat gebruik ik als ik met verf en plamuur bezig ben. Scheelt enorm. Ben er 1 keer goed ziek van geweest.
Heeeeele goede brandblusser is ook wel handig...

Onenigheid met de professionele spuiter/plaatwerker voorkom ik door mijn auto in de grondlak te laten spuiten door de professional en vervolgens ter plekke onder zijn begeleiding de auto strak te zetten, zodat hij 'm vervolgens weer in de kleur kan spuiten. Kwestie van vooraf goed overleggen of ie zoiets ziet zitten.

Niet te veel internetten scheelt ook een hoop in de voortgang Big Grin

Goed werk,heiligmans ;D

Nu hebben wij in onze sleutelschuur een wet waarbij een ieder zijn eigen talenten op een auto loslaat,dit is dus verdeeld over 4 man.
Spuiten en spuitklaar maken is een vaardigheid die je moet beheersen,heb je die niet dan kan het een nachtmerrie en dure grap worden,daar hebben wij dus een mannetje voor en die doet dat perfect,gaan wij dus niet zelf kloten,missen wij ook de tijd voor plus het feit dat er bij ons altijd meerdere projectauto's tegelijk staan waar wat aan moet gebeuren :o
Om aan de techniek van de auto voorlopig niks te doen en jezelf op het plaatwerk te concentreren vind ik een heel goed plan.

Ik begrijp dat je zoveel mogelijk zelf wil gaan doen om ervan te leren, maar dit zal toch invloed hebben op het uiteindelijk resultaat.
Ik weet niet HOE belangrijk je het vind dat deze auto perfect moet worden anders zou ik toch wat zaken heroverwegen m.b.t. tot uitbesteden of zelf doen.

P.s. zelf spuiten en deuken repareren als je daar geen ervaring mee hebt zal je uiteindelijk eerder meer dan minder geld kosten.
@cvt240turbo: Bedankt voor die tip van de brandblusser en het gezichtsmasker. Daar zat ik laatst ook aan te denken inderdaad. Even kijken binnenkort. Tijd om de lijst eens na te kijken.

Masker vind ik ook een goed idee. Zeker voor mij aangaande allergiën

En inderdaad was dat ook de reden dat minstens ÃÂÃÂn vaste sleutelavond te gaan claimen. Anders komt het niet van de grond.

De spuiter zal ik nog eens aanschieten binnenkort. En dan eens vragen of hij over een poosje wil langskomen als ik aan de gang ben en de koets is wat kaler. Want inderdaad. Een goed endresultaat begint bij het vroeg betrekken van dat soort mensen.

Coaching zit wel snor. De auto heb ik gekocht in november 2003. Tot vorig jaar had ik HELEMAAL geen budget en tijd om er in te steken. De start was ook even lastig. 2007 heeft totaal in het teken gestaan van de techniek. Dat viel achteraf vies tegen. Maar uiteindelijk kijk ik er toch zeer positief naar. Ik heb er veel van geleerd door zo veel mogelijk zelf te doen en me te omringen met 'deskundigen' die mij ook vaak geholpen hebben. (waarvoor dank) Dat heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven om verder te gaan tot de stappen die ik nu ga nemen. Aanvullend heb ik onder anderen ontdekt dat je NIET dit soort tijdrovende en vooral geldrovende zaken moet gaan doen als je de auto nodig hebt (bijna) dagelijks. De situatie is daarom nu sowieso ideaal met de leaseauto. De leaseauto geeft me, buiten onafhankelijkheid van mobiliteit, de rust en de tijd om weloverwogen aan de Volvo te gaan werken. Bovendien kan ik hem mooi misbruiken als 'servicewagen' omdat het een stationwagen betreft.

@volvo200liefhebber: inderdaad. Uitdeuken, strak maken en spuiten is bijna alleen weggelegd voor de professionals. Simpelweg omdat het behoorlijk wat capaciteiten van je vergt die je feitelijk echt alleen kan leren als je het veel doet. En bovendien een portie aanleg hebt in combinatie met onderricht. Spuiten ga ik zeker niet doen. Strakmaken...ik denk het ook niet. Maar we zullen zien t.z.t.

@jos245: ik begrijp je gedachtegang wat betreft de kwaliteit en het eindresultaat. Maar gelukkig beschik ik over de gunstige combinatie van de eigenschappen geduld en perfectionisme. Anders was ik ook niet gestart met het project om de k-jetronic eruit te mikken en over te stappen op Megasquirt (lees het topic maar eens door hier). Terwijl ik tot aan dat specifieke moment eigenlijk toen nog niet eens wist waarvoor contactpunten dienden. En het is me ook gewoon gelukt. Inclusief een andere kop monteren. Op straat toen nog. Dat project aangaande Megasquirt, of eigenlijk fase in het project, maar op zichzelf een project door complexiteit, stel ik uit. Na de carosserie en de motorrevisie wordt dat naar een hoger niveau gekrikt! (jaja!!)

Inderdaad, zaken zoals spuiten enz laat ik doen. Maar lassen lijkt me geen probleem. Zeker als ik weet dat ik collega's met een universitaire achtergrond, welke meestal iets te theoretisch ipv praktisch zijn gebleven, hele kevers tip-top heb zien lassen in een jaar tijd in de eigen garage. Daarnaast heb ik vroeger vaker gelast, maar vaak maar simpele dingen helaas. Ging altijd prima. Niet altijd even mooi. Maar ik leer snel met een lasttoorts in de hand, zo heb ik gemerkt. Daarnaast heb ik nog een broer met diverse lasdiploma's die ik ook af en toe eens om raad kan gaan vragen. Woont helaas 250km verderop dus kan niet meehelpen.

De auto moet gewoon kwalitatief hoog worden aan het eind van de rit. Als voorbeeld zou ik het project van Ticcie willen noemen. Alleen neem ik zelf ook nog het laswerk tot mijn rekening, iets waar Ticcie anders voor gekozen heeft. Daar zal hij wel zijn redenen voor gehad hebben en dat respecteer ik ook gewoon. Maar ik kan het denk ik wel en het lijkt me leuk om er meer van te leren.

We gaan het zien. Eerst de SAAB 900 van vriend/buurjongen) lopend krijgen. Dat is topprioriteit nu even. Daarmee begin ik nu aardig wat k-jettronic ervaring te krijgen. Sterker nog, het s he-le-maal niet moeilijk alleen zien er veel lui enorm tegenop zoals ik ook had. Begrijp me goed. Ik ga het niet terugbouwen in de Volvo want ik vind Megasquirt of kdFI veel mooier persoonlijk. Leuk project!

Woensdag moet het hok lopen is geplanned. Daarna tijd voor de Volvo. Dan ga ik het interieur eruit sleutelen. Hopelijk aankomend weekend nog.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
TheSaint77 schreef:Alles ZELF, eventueel soms met hulp als dat nodig mocht zijn. Maar ook het laswerk wil ik graag zelf uit gaan voeren. Over het eigenhandig strak maken van de koets twijfel ik nog sterk. Maar ook dat doe ik wellicht nog zelf ook. Mijn uiteindelijke doel is er veel van te leren en dan als resultaat een auto te krijgen in zeer goede staat voor een langere tijd.

Middels deze draad zal ik proberen zoveel mogelijk te laten zien van de vorderingen. En ook informatie uitwisselen over mijn bevindingen uiteraard.

AJ, mn buurtjes keken (en kjken misschien nog steeds) altijd naar een programma op BBC geloof ik (of discovery ofzo) waarin iemand helemaal begeleid wordt in het ZELF restaureren van hun auto. Ik zal eens vragen hoe dat programma heet, want het schijnt dat je er als kijker ook heel veel van kan opsteken. Het schijnt echt een leuk programma te zijn. Wilde er zelf ook wel eens naar kijken om zelf eens wat te gaan ondernemen.....maar ja....de tijd he......

ben trouwens heel erg benieuwd hoe alles met je project gaat...leuk dat je het allemaal wil delen!!

succes!
Sinds 15 november 2007 een Volvo 240 DL 2.3 uit 1989 a.k.a. &quot;the Bitch&quot;;<br />Sinds 2 april 2008 een Volvo 144 DL uit 1972 a.k.a. &quot;the Queen&quot;
Volgens mij weet ik welk programma jij bedoelt op Discovery.
Hierin wordt een aantal restauraties van knutselaars gevolgd maar vooral verteld hoe je een restauratie moet organiseren,niet zo zeer hoe bepaalde reparaties moeten. Zelf vond ik het meer intertainment als infotainment.
je bedoelt : a car is born; a racingcar is born; a 4x4 is born; a helicopter is born enz..... ;D ;D ;D ;D
is idd leuk, zeker voor die vent ( Mark Evans)Wink Wink Wink heeft alles zelf bedacht, verkocht aan discovery, mag alles doen & houden :-* :-* :-* :-*
en is eigenlijk dierenarts ;D ;D
http://www.markevans.co.uk/
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Het programma heet WHEELER DEALERS en je kan er best wat van opsteken, bijvoorbeeld dat er een handig hulpstuk bestaat, een soort kurketrekker, om deuken op een lastige plaats naar buiten te trekken.
Daarna gaatje weer dicht lassen en met plamuur glad maken.
Als je het ziet doen lijkt het een fluitje van een cent, maar het zal wel moeilijker zijn in werkelijkheid. :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.418 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.475 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.232 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.064 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.859 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.523 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)