Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Groot gelijk Dirk.
Je hebt er een duit euro's aan uitgegeven en het is niet gebruikelijk dat die installatie er in korter dan een jaar de brui aan geeft.
Die gasboer moet dat gewoon fiksen! Basta
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 6.731
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Owja dat is natuurlijk nog maar kort geleden, dan zou ik inderdaad lekker terug gaan.
Hopelijk kom je eruit met de kop.
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Da's niks, een kwartier warmdraaien. Getver. Wij zijn wel eens met een Ford Taunus naar Frankrijk gereden die daarvoor het dorp niet uitkwam, gaf wel mooi de geest bij Nancy.
Maar voor een blok afslaat wgs mechanische slijtage moet er wat meer mis zijn als een lekkende inlaatklep.
Om de ontsteking wat af te stellen heb je helemaal geen stroboscoop nodig. Je maakt de verdeler wat los van z'n houder en verdraait hem een paar graden terwijl de (warme) motor loopt, net zolang tot-ie mooi regelmatig en zonder ploffen in de uitlaat loopt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dan ga ik daar eens mee beginnen.
De auto staat intussen weer thuis. Net naar de plaats van bestemming gefietst en alles een keer bekeken.
Het viel me op dat het koolstiftje niet meer aanwezig was in de verdelerkap. Geen stiftje = geen vonk (dacht ik...)
Had thuis nog een nieuwe verdelerkap liggen. Deze erop gezet en het zaakje loopt weer. Wel een opluchting.
LPG doet het nog steeds niet, het loopt allemaal nog ff belabberd. Maar het doet het.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb zo'n vermoeden dat ie het na vervanging en precies op tijd zetten van de puntjes en evt. voorontsteking weer prima doet.
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja die koolstiftjes willen wel eens afbreken als je de verdelerkap er iets te scheef erop zet/eraf haalt. Ik heb ook ergens zo'n kap.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Met mijn kop perikelen destijds hebben ze het koelstof reservoir op druk gezet en gekeken of deze ook terug liep. Deze liep enigszins terug wat impliceerde dat er koelvloeistof ergens ontsnapte. Andersom ook getest door het drukding erop te laten en motor te laten draaien en zo te kijken of er ook teveel druk werd opgebouwd (wat dus het geval was). Dus Dirk, word er bij jou ook teveel druk opgebouwd?
En wat betreft de ontsteking op tijd zetten, zou men deze niet het beste op vermogen kunnen sturen? I.p.v. de ontsteking a.d.v. een opgave uit een boekje (?) op tijd te zetten?
(Zelf zit er bij mij een ander nokkenasje in (uit een turbo als ik mij niet vergis) dus dan zouden de waarden uit het boekje niet helemaal meer opgaan, toch?)
Verbruikt het blok nu ook meer olie dan toen je hem aanschafte?
Suc 6 igg!!! Nooit leuk zoiets.
Als je bepaalde dingen weet, dan kun je makkelijker diagnose stellen.
Het is daarom wel fijn om te weten hoe of wat.
Berichten: 6.731
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hij bedoelt denk ik (...o jee; voor anderen proberen te denken, met interpreteren van berichtjes).
...dat je nog niet echt onderzocht hebt wat er mis kan zijn met de motor;
- compressietest van de cilinders (uit je beschrijving van de werkzaamheden van nick lees ik dat dit niet helemaal gelukt is).
- Lekke koppakking?
- Wordt er druk opgebouwd?
- Staat de ontsteking goed?
Om dan gelijk te experimenteren met de ontsteking lijkt dan niet het meest voor de hand liggend.
Maar... ik heb het marc wel eens zien doen; ziet er eenvoudig uit en had wel effect. Of het veel kwaad kan als je iets fout doet weet ik niet, merk je meestal vanzelf