Je bent nu simpelweg aan het gissen, een beetje in het wilde weg aan je ontsteking draaien en prutsen word die auto niet beter van.
wat snap je nu niet ??
Dat je niet snapt hoe je het probleem nu aan moet pakken dat snap ik ! snap je het nog ? ;D
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Tuurlijk kan het mis gaan als je zomaar de stroomverdeler een halve slag verdraait, vette knallen en zwarte rook, gisteren nog gedaan. Maar dat is nou net het idee, dat je het doet, er even over nadenkt (liefst ook een beetje vooraf) en ervan leert.
YMMV, oftewel mocht je uitlaat elkaar ploffen of er een gat in je zuiger pingelen dan heb ik natuurlijk niks mee te maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Help alsjeblieft dat bruine koekblik naar de klote, dan heb je iig wat geleerd dirk.
Of niet marc1970 ?.....................................................
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja, gut, dat bedoelde ik maar ik kon net even niet de juiste woorden vinden. Dank je Jelmar. Misschien kan je voortaan alle forumbijdragen zo kort en bondig samenvatten?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 409
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2005
'we' kunnen toch ook Dirk proberen te helpen ? :-\
"Nostalgie is niet meer wat het geweest is"<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jongens jongens jongens. Iedereen hier zou moeten weten dat je zonder stroboscoop een ontsteking NOOIT kan 'afstellen'. 'Afstellen' betekent uiteraard het precies op de vooraf vastgestelde waarde afregelen van in dit geval een ontstekingmechanisme voor een verbrandingsmotor. Zonder dat lampje ben je dus aan t gissen (tenzij je stroboscopische ogen hebt, maar die lui bestaan niet). En 'gissen' in de techniek valt onder de noemer: Putswerk!
Dus zorg nou eens dat dit ding lekker loopt heren.
1. zet er indien je twijfelt nieuwe bougies in.
2. Controleer de kabels grondig! Als je met een plantenspuit in het donker op de kabels sproeit, en je ziet blauwe vonkjes ben je aan vervanging toe. Bij droogte scheurtjes/poreuze kabels ook direct vervangen.
2. Zorg voor een stroboscooplampje (niet gek duur, maar lenen ofzo is natuurlijk ook prima)
3. Stel die ontsteking fatsoenlijk af op de 'vastgestelde waarde'
Omdat je zegt dat er koelvloeistof weg is:
4. Onderzoek of je vloermatten vochtig zijn (kans op lekker kachel)
5. Controleer bij droog weer je slangen van en naar je radiator, zijn ze opgebolt bij warme motor dan dien je ze te vervangen. Poreuze slangen idem dito.
6. check bij datzelfde droog weer heel grondig je radiator op lekjes of natte plekken. Bij twijfel even heel heel voorzichtig aan je vinger proeven (op eigen risico!). Smaakt zoetig.
7. Check je expansievat even heel goed. Vooral de aansluiting aan de onderkant wil nog wel eens gaan lekken. De in het vat meegegoten wartel kan scheuren.
Ook de carburateur dien je eens grondig aan inspectie te onderwerpen. Draai m desnoods eraf en reinig hem in zn geheel. Is vast wel een klein tutorialtje ergens op internet te vinden hoe je dat aanpakt, maar het is redelijk eenvoudig.
9. vergeet je vacuumslangen niet te checken op scheurtjes!
10. daarna de carb laten afstellen met een viergasmeter of iets dergelijks.
En als je nou nog problemen zou hebben...dan zou ik zeggen ga eens denken of die koppakking lekt of niet.
Voor alle LPG meuk zou ik ZEKER teruggaan zsm naar de inbouwboer. Maar het mooist is als het karretje wel prima op benzine rijdt eerst!!
succes
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
bump!! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 658
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2008
Heb je nou een motor gekocht?
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ik zou zeggen, check eerst even de lijst die ik heb gepost....Dan hoef je waarschijnlijk echt geen 'nieuwe' motor te kopen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"