OK!
APK weer goed doorgekomen, alleen adviespuntje was een fuseekogel en een band. Fuseekogel heb ik al liggen, die gaat er nieuw op als ik mn poly bussen er in ga zetten.
Ook even een 4-gasmeting laten doen:
eerste waarde stationair, 2e op verhoogd toerental, ergens tussen de 2000-3000 rpm.
CO2 14.76 % vol. - 7.37 % vol.
HC 12 ppm vol. - 7 ppm vol.
O2 0.35 % vol. - 0.20 % vol.
CO 0.019 % vol. - 0.109 % vol.
COcor 0.02% vol. - 0.22 % vol.
Lambda 1.015 - Lambda 1.015
Niet slecht lijkt me. Ik had de auto er om 9 uur afgeleverd en om 12:30 is de meting gedaan, misschien dat dat het ook nog wat beïnvloed. Lambda waarde was op de wideband (nu even uitgebouwd) minder arm, was altijd .95-.99. er zijn er wat uitlaat-lekjes tussen de kat en de tailpipe waar de meetsonde bij de keuring in hing, denk dat dat een verschil geeft.
De wideband sensor even uitgebouwd, met de keuring kon ik niet aankomen met een stuk printplaat op het dashboard en de sloridge bekabeling. Ik heb Ruben's oude sensor gebruikt uit zijn 740, die was pas nieuw. Ik ben bezig de wideband controller in een mooi kastje te zetten. Heb al een degelijke kabel gemaakt van hele stevige kabel (lijkt op dat teflon spul uit vliegtuigen) met een hele stevige siliconen slang er om heen. Ook zijn er nu met een nieuwe firmware versie uitgangen geactiveerd die aangeven of de sensor koud/warm/oververhit is. leuk speelgoed.
Vorige week nog een setje nieuwe bougiecords er op gezet, nieuwe bougies (BP6ES ivm met de MSCD ontsteking), nieuwe verdelerkap+rotor en nieuwe klemmen/houders. Loopt toch wat netter, had een mengelmoesje van kabels sinds vorig jaar een of ander knaagdier de kabels had opgegeten.
Ook bleek dat de transmissiesteun stuk was (uitlaat kwam tegen carosserie aan bij wat gas in de 1), die ook gelijk vervangen (nu 2 weekjes geleden al gefixt).
Toevallig heb ik ook nog een nieuwe Garrett T3 turbo gevonden en gekocht. ik was de 2e hands turbo's een beetje moe. de 13C was perfect (nog geen 20.000 km oud) maar te klein, de 16T doet het wel maar die is naar een 850 gegaan en blijft daar waarschijnlijk ook, de K24 van turbobricks bleek wat duurder om te reviseren (ook geen echt punt maar de vorige eigenaar had em verkeerd inmekaar gezet), daar ga ik nog eens achteraan, ik wacht nog op fotos van de schade. Al met al, een nieuwe heeft ook wel wat!
Plan is nu omgegaan naar een +T waarschijnlijk. originele blok er uit tillen, wat seals vervangen, terugloop boren, aanvoer er op via plug aan voorzijde blok. het huidige blok loopt zo goed en ik wil geen gedoe met RDW. later dan nog een keer misschien iets met de cilinderkop doen voor betere (en grotere kleppen) en wat bewerkte kanalen, maar eerst eens rustig en simpel beginnen als de wielophanging in orde is.... (is iets te onbetrouwbaar/instabiel).
Hopelijk is de 760 een keer weg uit de garage