Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
AJ,
Van een voorruit man ooit de vraag gekregen of ik clips of a polar rubber gemonteerd wilde hebben voor mijn 244 uit 1978.
Denk dus dat beide mogelijk zijn daar ik aanneem dat die voorruitman eerder met hezelfde bijlte heeft gehakt...

Anders gewoon even een ruitenboer vragen....

groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
skidje schreef:AJ,
Van een voorruit man ooit de vraag gekregen of ik clips of a polar rubber gemonteerd wilde hebben voor mijn 244 uit 1978.
Denk dus dat beide mogelijk zijn daar ik aanneem dat die voorruitman eerder met hezelfde bijlte heeft gehakt...

Anders gewoon even een ruitenboer vragen....

groet,

Hartelijk dank voor je antwoord!! Ik heb per toeval een nieuw type voorruit op de kop getikt (met een polar eromheen ;D) en ik heb de ruit er uitgehaald. Daaruit kan ik opmaken dat het geen punt moet zijn de nieuwere ruit in de oude sponning te gebruiken met bijbehorende (plattere) voorruitlijst. Enige verschil in de ruiten is dat er van die moderne blokpatroontjes getekend zijn rondom de ruit om de kitrand te verdoezelen. dat heeft de oude ruit niet.

Dus we gaan de nieuwe monteren tzt met ditto lijst eromheen. Veel makkelijker, maar vooral beter tegen windgesuis, roest enz.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Staan de twee projectjes al naast elkaar?
DopdeDouwer schreef:Staan de twee projectjes al naast elkaar?

jip

[Afbeelding: 200906112300391.th.jpg]

(beetje onduidelijk, maar het idee is er denk ik ;D ;D We hebben er een cabrio van gemaakt!!

Waar ik wel nog moeite mee heb is de deuk rechtsachter. Ter hoogte van het tankklepje is een vouw in de koets naar binnen toe. Nu zat ik samen met mijn 'denktank' te filosoferen om misschien wel bet algehele scherm te vervangen. Immers doet men dat volgens mij ook bij een aanrijding en reparatie, of niet?

In VADIS zie je ook een reparatieplaat beschikbaar genaamd achterspatscherm, links, dus het werd wel gedaan. Maar hoe pak ik dat aan. En is dat niet wat rigoreus. Uitdeuken is misschien ook een optie. Dus daar zijn we dan eens voor gaan zitten. Maar helemaal fijn is dat nog niet uitgepakt.

Ik zal er binnenkort wat betere foto's van plaatsen, dan graag jullie opinie.

[Afbeelding: deukimage145.th.jpg]

[Afbeelding: deukimage146.th.jpg]
Mijn idee was ook om dat paneel in z'n geheel te doen.
Waar je de snedes moet leggen weet ik zo niet, maar ik zou delen nemen waar wat bolling/kromming inzit. Dan heb je meer stevigheid zodat je met het lassen minder last hebt van kromtrekken.

Maar het uitdeuken zag er niet bijster lastig uit, misschien is het makkelijker om eerst met wat kloppen te kijken hoe ver je kan komen.
Ik mis nog steeds een bepaalde foto ;D ;D ;D ;D ;D
Jelmar schreef:Ik mis nog steeds een bepaalde foto ;D ;D ;D ;D ;D

ok, jij je zin ;D ;D ;D

[Afbeelding: jelmar.th.jpg]
Ik ben bezig de achterste spatborden uit de donor te slijpen. (Met (goeie!) hulp welliswaar.) En wel zo dat ik ze kan hergebruiken. Maar dat valt nog niet mee. Zeker niet wat betreft de puntlassen die rondom aan de wielrand zitten.

Deze heb ik reeds uitgeboord, de wielrand verwarmd met vlam om de kit los te krijgen. Maar nog steeds wil binnen- en buitenspatbord niet handig uit elkaar. Ik heb nu al mn hoop gevestigd op een scherpe bijtel die ik ga gebruiken... :-[ Iemand tips???
Ik weet niet precies wat je wel en niet wil hebben (en hoe je het gaat terug lassen).

Maar kan je niet halverwege het spatbord (of verder naar binnen) een snede over de hele lengte maken zodat je het geheel eruit haalt?
Eventueel kan je dan op je gemakje het spul uitelkaar halen of in z'n geheel terug lassen?
Als je jezelf een goede beitel wilt aanschaffen weet ik nog wel een HELE GOEDE;

Midlock 1220-G dat is een hele sterke platte beitel.
hoewel de site van midlock er expliciet bij vermeld dat het alleen voor dun plaatwerk is sla ik er in de praktijk rustig M8 bouten de kop mee af!
UITERAARD GEBRUIK JE ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL BIJ DAT SOORT ACTIES
ook even opletten waar de afgehakte delen heenvliegen, een M8 kop is altijd goed voor een ruit als hij loskomt door hakken.
Maar terug naar het plaatwerk; door z'n slanke vorm uitermate geschikt voor plaatwerk en door z'n sterkte lang scherp.

Dan hebben we nog de puntlasboren,duur en breken nog wel eens.
Ik boor soms gewoon kleine gaatjes van 3mm in de puntlas en neem vervolgens een oude boor 6-8 die ik als een soort freesje slijp.
D.W.Z. een platte kant op de kop met in de ziel nog net een puntje dat als centrering in het voorgeboorde gaatje valt.
De platte kant geef je een snijhoek en dat geeft goedkoop goed resultaten.
Bij al die verspanende bewerkingen is het goed om een kwaliteits-snijolie of pasta te gebruiken!
De standtijd van je gereedschap wordt meer dan verdubbeld. Een goed maar dure is; Rocol maar met een knijpfles ter grotte van een colablikje doe je de rest van je leven.(als je er niet overheen rijdt, uitleent, omstoot etc.) ;D

Wat je ook kunt doen is de puntlas helemaal wegboren, gaat een stuk sneller en het moet gek gaan als later met het samenvoegen precies 2 gaten tegenover elkaar komen te liggen.In dat geval nog geen ramp,gewoon dichtlassen.

Wat de voor-ruiten betreft, ik heb m'n '78 voorruit rondom preventief volgespoten met kit(zwarte kleef-en dicht van Wurth)
De sponning mooi glad afgestreken met de bedoeling e.e.a. zo te laten.
Het zag er superstrakgestroomlijnt uit en dus OERLELIJK!(helaas geen foto's van)
Maar toen????De sierlijst heeft clipjes nodig die om het raam grijpen dat net was dichtgekit (en uitgehard) >Sad
Ik heb toen met dezelfde kit het raamrubber met chrome sierlijst er gewoon op vast gekit.

Eerst de zaak goed ontvet, rubber uitgecentreerd op voorruit/carrosserie en vastgeplakt tegen verschuiven d.m.v. schilderstape.
Vervolgens op div. plekken een flinke dot kit gespoten en aangedrukt met latten,spanbanden etc.(volvo heeft trouwens een heel frame om een raam in de sponning te fixeren, zal wel een dit kosten!!! , denk niet dat veel dealers het hebben.......)
De uitstulpende kit weggeschept en met oplosmiddel verwijderd, resultaat; goed aanliggende sierlijst/rubber en de wetenschap dat de sponning veilig "volgestort" ligt met kwaliteitskit.

Ik hoop at je er wat aan hebt, anders mooi zonde van onze tijd geweest zo'n verhaal. Big Grin

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.383 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.019 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.835 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.515 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)