Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dirk242 - "De bruine"
Dirk242 schreef:De vakantie gaat naar Z-Frankrijk op de BMW (waarvan ik de nokkenas moet gaan vervangen...) en naar Portugal. Niet met de Volvo dus.
Ik bedoelde dat ik de auto in "de vakantie" kan gaan maken aangezien ik volgende week geslaagd ben (als het goed is) en meer tijd heb.

Heu feest bij dirk! Allemaal matras achterin de volvo en naar hapert biertjes komen drinken! Dirk zorgt voor de vrouwen.. ;D
over Volvo gesproken, hoe is t eigenlijk met 'de bruine' want daar ging dit topic toch over??? :Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
want....????
je bent gay geworden??( of was het al? ;D ;D ;D) Big Grin
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Dirk242 schreef:Nee, want ik heb sinds een half jaar ook maar een vriendinnetje Big Grin

Haha ja dat is heul stoer, want iedereen heeft er tegenwoordig eentje of meerdere ;D

Nee maar is goed kom wel een biertje pakken als die helmonder dan ook even zen wielen komt showen.
he Dirk,

ik heb je ooit gesproken op het parkeerterrein van de VKB in Utrecht. Jou 242 ziet er steeds beter uit!
Ondertussen heb je al wel heel veel meegemaakt met die auto!
Geen idee wat je van plan bent met de motor maar ik heb al herhaaldelijk in dit draadje gelezen dat je problemen had met draaien op LPG.
Ik heb zelf vele jaren rond gereden met een BMW 2002 op LPG en later ook BMW 2800 op LPG, beiden auto's net als jou 242 nog met een contractpunt ontsteking.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat alles aan de ontsteking kritisch is voor een LPG auto. Ontsteking moet op een LPG-motor echt perfect optimaal zijn.
Voor een klassieker betekent het dat de beste optie is om een ombouw te doen naar electronische ontsteking. Geen slijtage van de contactpunten.
Eenmaal ingesteld, altijd blijvend goed. Er zijn mooie aftermarket kitjes voor te koop. (Luminition of Pertronix)
Kies je ervoor om toch de oude contactpunt installatie te behouden dan geef ik je het advies om bij iedere checkbeurt de volgende zaken echt nauwkeurig te doen:
- bougies afstellen op 0,6mm, hard slijten doen ze niet veel maar die afstand is wel degelijk belangrijk
- altijd nieuwe contactpuntjes gebruiken. de 2 stalen contactpads zijn van speciaal gehard staal en eenmaal gepit zijn ze nooit echt meer optimaal. Dus afveilen en weer opnieuw gebruiken is naar mijn mening verkeerde zuinigheid
- contacthoek afstellen/contactpuntsafstand afstellen nauwkeurig doen met voelermaatjes. contacthoekmeter zit vaak op speciale garage toerentellers die je los aansluit op de bobine. Daarmee kan je de contacthoek perfect meten.
- en hier komt ie dan omdat het vaak vergeten wordt: altijd ook meteen een nieuwe condensator plaatsen ( bewaar de oude als reserve)
Dit is echt cheap insurance. als deze kapot is slijten je contactpunten als de ziekte, zeer snel. Er slaan dan grote vette vonken over tussen de puntjes.
- als je de rotor van de verdeleras aftrekt, druppel dan ook even wat motorolie op het viltje in de as, is dat ook weer gesmeerd.
- smeer na afstelling even een dun laagje kogellagervet op de verdeleras, zo slijt de volgernok van de contactpuntjes niet zo snel (overdaad schaadt in dit geval.)

Als je zo omgaat met je contactpunt ontsteking start je auto zelfs bij -5C nog perfect op LPG.
Of een tz28h ontsteking erin knallen van een b230...
Setje scoren bij de Albra's en fun for years...

http://www.volvoracing.se/images/Bilder/TZ28H.JPG
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
de inlaatspruitstukpakking wilnog wel es lekken, spuit daar zeker even goed op! Weet niet of remmenreiniger veel laat merken, startspray / startpilot zeker wel!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Dirk, kijk/voel eens of er speling zit op de gasklep-as , dar kan vervelend en onregelmatig valse lucht worden aangezogen.
Verder heb je met een verdamper altijd wel wat olie achtige sludge aanslag in je gasklephuis. Dit kan de loop bij erg kleine gasklep openingen (= stationair)hinderen. periodiek schoon maken (bv met remreiniger) is een goeie zaak.
Wat is slecht lopen?
Die van mij liep ook slecht stationair, bijna afslaan ook bij warme motor. Ben bij twee lpg inbouwers geweest, na de eerste werd het niet veel beter, wel iets zuiniger (van 5 naar 6 km/liter). bij de tweede werd de bobinekabel vervangen en opnieuw carb en verdamper afgesteld. De kabel was wel een verschil, liep iets beter. Maar uiteindelijk werd het weer slechter.
Maar nu loopt ie hartstikke fijn.
Nieuw onderblok er in gezet, dus met oude kop en carb, loopt fantastisch.( was wel nav de tik in het blok, heb jij toevallig geen last van? Wink )
Dus als het helemaal niet meer goedkomt, lijkt me dit wel een goede tip ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Eerste oorzaak van onregelmatig lopen is waarschijnlijk de ontsteking. Sluit dit eerst uit en ga dan aan de gang met mechische aansluitignen die misschien een oorzaak kunnen zijn..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het bruine bakbeest Paul Oud 11 6.749 5 December 2013, 16:51
Laatste bericht: Paul Oud
  Dirk242 - "De bruine 2.0" Drk 210 89.704 11 February 2012, 11:05
Laatste bericht: Dopski
  Dirk242 - "Den Blauwe" Dirk242 258 109.298 11 February 2012, 11:01
Laatste bericht: Dopski
  Dirk242 - "De witte" Dirk242 76 36.972 4 October 2008, 13:24
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)