Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsverlichting op de klassiekers
Wellicht heeft iemand wel eens achter een soorgelijke auto als van hem zelf of uit eenzelfde periode gereden, met name na zonsondergang en/of met mist. Dan moet het zijn opgevallen dat het licht dat de gemiddelde klassieker aan de achterzijde laat zien niet veel meer is dan dat van een oude fiets.

Er zijn verschillende manieren om dit te verbeteren. Ooit eens iets gelezen over verchroomde "spiegels" i.p.v het gangbare zinklaagje.

Juist dit is zeer goed benaderbaar, zo niet hetzelfde, met een product dat in elke bouwmarkt verkrijgbaar is, en bij een ieder die wel eens laminaat heeft gelegd waarschijnlijk al in de schuur ook!

Het betreft hier "chroom" tape welke wordt gebruikt om isolatie onder laminaat vloeren met elkaar te verbinden. Stevig en doet niet onder voor duur verchromen, en kost een paar cent per lamp.

Is wel een beetje freubelen maar werkt goed. Bij gebruik van de normale gloeilampen geeft dit al zichtbaar meer lichtopbrengst!

De lampjes en lampglazen verouderen en vervuilen ook, de glazen zet je af en toe eens in de vaatwasser, lampjes vervangen voor nieuw / beter. Oude lampjes gaan zeer lang mee maar omdat de gloeidraad uiteindelijk toch verdampt wordt het glas zwart.

Ik ben inmiddels ook met LED verlichting aan het experimenteren, levert in de lampen nog wat meer op. Voordeel is dat er meerdere leds per "bolletje" worden gebruikt, mocht er eentje stuk gaan merk je dat niet, de overige branden gewoon verder. Uiteindelijk neem je ze mee naar de volgende auto, en de volgende...

De richtingaanwijzers is een ander verhaal. Het bi-metaal in het gebruikte relais "begrijpt" niets van het LED lampje, en zal (nog) onregelmatiger knipperen. Dit relais vervang ik door een elektronische versie welke niet op stroomsterkte reageert.

Verder is het totale wattage van de verbruikers lager.

http://rides.webshots.com/photo/25967027...5362cSAXjn
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:.......

Klinkt wel als een goed idee. Heb jij het al helemaal gedaan of ben je er nog mee bezig?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Op zijn site staan de resultaat foto's al. Ziet er goed uit. Dezelfde truc heb ik ook gedaan maar dan met staalwol en heel fijn waterproof schuurpapier. Dit is veel makkelijker!

[Afbeelding: 2334056140102125362gHfvHz_th.jpg] [Afbeelding: 2245673530102125362eWWumf_th.jpg] [Afbeelding: 2155271550102125362BFolIC_th.jpg] [Afbeelding: 2276118140102125362IgsXKL_th.jpg]
Antwoord
Trouwens Ham; Echt een tof project; als ik jou zo bezig zie ben jij een project aan het afmaken waar ik een tijd geleden ben stilgevallen. Je hebt zelfs de zelfde wielen op de plank liggen als ik.

Heb je nog wat meer leuke info over de auto (misschien je eigen topic maken). Ik zag op je fotoalbum namelijk dat het een moderne 144 is qua versnellingsbaktunnel en deuren. De achterkant en neus zijn weer prà71. Ideale combi imho.
Antwoord
Dop, de auto heb ik enkele weken geleden in deze staat gekocht, weinig km's, het is een Belg. Dit is de uitvoering zoals ie uit de fabriek is gerold. Op kappaza staat er precies zo eentje met nog eens 10000 km minder op de klok. (koop dan geen auto denk ik dan... trouwens, in Zwitserland eentje met 25000... en als we toch bezig zijn, een Renault 4 uit "52 met bijna 2000 KM, kan zo het museum in, we dwalen af)

Mijn eerste 144 heb ik ook nog, gekocht in 86 en een jaar of 13 elke dag mee gereden. Alles wat daar aan is veranderd wordt overgebouwd. Verder pas ik nog wat zaken aan. Lijstje (de grootste bedreiging voor de portemonnee) gaat er in grote lijnen zo uit zien:

gasinstallatie nieuw
vloerbedekking 240 (prettiger dan rubber en stiller in de cabine)
wintermatten (hou je de vloerbedekking prutvrij in de natte maanden, toevallig gevonden, er staan hier 2 144's op de sloop waarvan eentje beter is dan de gemiddelde auto die je op de weg ziet)
Banden 16" op V70 velgen (stukje wegligging, wel noodzaak voor winterrubber want het wordt zo wel breed)
Klokje
tectyl
uitlijnen
Sport schijven&blokken (wat sneller gaat en geen ABS heeft moet ook op tijd stoppen)
neoprene bussen (nauwelijks speling en veel langere levensduur)
verlichting aanpassen (stukje veiligheid)
bekleding oude 140 (dan blijft het originele en onverprutste materiaal in "nieuwstaat")
Scheel stoelen (de originele zijn van nylon, dat gaat stuk, hoezen zijn geen porum, en met een beetje "hoeken"val je van je stoel)
M410 overdrive (de voordelen kennen we...)
Kruisstukken tusssen as
Tunnelbak korte pook (maken of kopen) Stukje comfort, werd ook als acsesoire aangeboden maar moeilijk, heel, te vinden)
KM kabel
GT cluster overbouwen (originele 5 meter versie)
Isolatie materiaal (voor de oren)
Koppelinghuis P1800E of ES (om de M410 aan de B20 te knopen)
Voorspoiler overzetten en spuiten (origineel R-sport)
Schokbrekers Bilstein (veel beter, gas gevuld en zowel in- als uitgaande slag dempend, de minste beweging wordt al gecorrigeerd)
Zijspiegels (de aanwezige verkeerde spiegel er af, en nu 2 sport spiegels, uit de periode , er op)
Spacers 3mm/5mm (voor de correctie van de ET waarde vanwege de V70 velgen)
Bakje op dash, bakje aan dash (origineel accesoire)
Olie temp klokje (je wilt weten wat er beneden gebeurd, de motor is pas op temperatuur als de olie warm is, niet het water!!)
Bakje tussen stoelen 240 (bij gebrek aan een 140 exemplaar)
console 240 passend maken voor radio (dash is nog dicht)
achterbank leer repareren invetten en overzetten
3e remlicht overzetten (240, je wilt toch wel opvallen in de file)
Audio aanleggen
Deurpanelen oude auto herstellen en overzetten (het originele goedkope interieur is deels nylon en cognac kleurig)
Interval ruitenwissers + ruitenwisser sproeiers overzetten (rails van een pug 405 op de wisser, werkt perfect!!)
Schakelaar overdrive
Alf (niet origineel)
lampjes vloer
rolgordels (stukje veiligheid, de ouder versies hadden ze al, deze auto is een "budget" versie geweest)
zonwering achter overzetten
antennekabels aanleggen, mogelijk antenne op de achterruit verwarming (hoeft er geen gat in het spatbord, beweegt altijd door de wind)
stuur, boss aanpassen op nieuw stuur en overzetten (Moto Lita stuur, dikker en wat kleiner, stuur prettiger en stapt makkelijker in)
Motorblok oude auto overbouwen (ja ik weet het, 60000 k maar het "oude blok heeft minder gelopen en loopt harder)
koeling (ik heb ooit een 240 koelblok in de kappen van de 140 versie laten zetten, plus een Kenlow fan monteren. Propeller van de waterpomp af. Dit levert gratis PK's op en je pomp plus snaar gaan langer mee)
koplamphuizen vv
isolatie schutbord isolatie motorkap(geluid )
oliekoeler (het wordt heet)
roest achter scharnieren aanpakken (belgische auto's zijn erg schraal gespoten)
claxon overzetten (nu stuk)
filter adapter overzetten (hierdoor kan een grote filte worden gemonteerd, je kunt er beter bij en helpt de temperatuur lager te houden doordat de uitlaat er niet langs loopt
Lampje motorruimte lampje kofferruimte(origineel)
plaatselijk tralen dorpels, (steenslag) en behandelen
sluitingen zijruitjes plaatsen (bij wie breken ze niet af)
Stralen wielranden
Zijlichtjes plaatsen (dat vindt ik leuk)
mogelijkheid voor aanpassen grill bekijken voor verstralers plaatsen (de "bekende"politie of ambulance grill, GT grill)
mistachterlamp vv (nu een plastic doosje, wordt een chromen Hella)
getint glas overzetten
zonneband voorruit (de originele ruit is nog goed inclusief inrijsticker, en krijg die er maar eens af)
Kapje inlaatrooster overzetten (origineel Volvo "72-einde 240)
Emblemen vv/aanpassen emblemen (wie heeft er nog een plaatje overdrive liggen)
Kentenplaathouders. kentekenplaathouder achter voor gas dop monteren (kantelbaar)
Schuifdak (ooit)
Trekhaak
Voortrein uitwisselen (verlaagd)
achterveren uitwisselen (verlaagd)
Neoprene bussen stabi (later)
Neoprene bussen draagarmen voor (later)
Neoprene bussen achter (later)
Uitlaat overzetten, Simons (meer vermogen, lees trekkracht onderin!)

En allerlei andere tijdrovende narigheid waar je even niet aan wilt denken..

Antwoord
Jambon schreef:Dop, de auto heb ik enkele weken geleden in deze staat gekocht, weinig km's, het is een Belg. Dit is de uitvoering zoals ie uit de fabriek is gerold. Op kappaza staat er precies zo eentje met nog eens 10000 km minder op de klok. (koop dan geen auto denk ik dan... trouwens, in Zwitserland eentje met 25000... en als we toch bezig zijn, een Renault 4 uit "52 met bijna 2000 KM, kan zo het museum in, we dwalen af)

Mijn eerste 144 heb ik ook nog, gekocht in 86 en een jaar of 13 elke dag mee gereden. Alles wat daar aan is veranderd wordt overgebouwd. Verder pas ik nog wat zaken aan. Lijstje (de grootste bedreiging voor de portemonnee) gaat er in grote lijnen zo uit zien:

Noem mij een purist, maar ga je nou die mooie originele bak helemaal verbouwen?? :-[
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Wees gerust, alles blijft bewaart. De bekleding is (bijna) onbeschadigd en wil ik zo houden. Alle techniek die er in komt is R-sport materiaal, dus "origineel", of spullen die al 30 jaar gelden door de aftermarket met succes werden en worden geproduceert, nadat Volvo R-sport er mee ophield. Kijk die folders maar eens door en dan zul je zien dat het allemal nog veel extremer kan.

Wat mijzelf het meeste tegenspreekt is de LPG installatie, maar zolang je het idee hebt aandelen bij de pomp te kopen ipv brandstof, moet dat er wel in.

Het doel is een auto neer te zetten die met het huidige verkeer mee kan, daarnaast veilig en wat sneller. En dat wil je ook stoppen, daar heb ik genoeg "bijna" nare ervaringen mee. Alles zo subtiel mogelijk uitgevoerd en met periode artikelen.

Iedereen beleeft op zijn manier een hobby maar beleeft er hetzelfde plezier aan.... Voor mij is techniek en verbetering een uitdaging.
Antwoord
Bestaat er naast de standaard rubberen bussen ook een neopreen uitvoering?
Bedoelt Jambon hier wellicht PU mee ???

Lijst ziet er imposant uit.. Succes..

245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Dat zat ik me ook al af te vragen. Neopreen bussen zou je zelf kunnen maken/draaien, maar wat ik gehoord heb is dat neopreen eigenlijk tè hard is.
Antwoord
Het enige neopreen(C4H5Cl) wat ik ken zit in mijn wetsuit en is gelukkig erg zacht, al kun je die luchtbellen ook uit de stof weglaten natuurlijk.
Maar zelfs zonder lucht blijft het een redelijk zacht materiaal en prima geschikt om dreunende Volvogeluiden mee te dempen.
Als je dat ergens op wilt bevestigen gebruik je Polyurethaan(C25H42N2O6)-lijm, dus de producten hebben wel wat met elkaar te maken, maar zoals je in de chemische formules wel ziet(tussen haakjes), lijkt het niet op elkaar. :Smile :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)