Berichten: 22
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2009
Dag allemaal,
Ik heb een Volvo 142 met een defecte motor, wil ik deze in zijn geheel vervangen omdat repareren geen optie is. Nu kan ik voor 400 euro een Volvo 144 automaat van iemand overnemen(met goede motor, b20 verder rot). Heb alleen gehoort dat dit voor allerlei complicaties kan zorgen. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten en goe dit in zijn werk gaat? Bedankt alvast!
Ps. Wil in eerste instantie niet de bak overzetten, alleen het blok.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Eerste en waarschijnlijk enige probleem wat je bij deze wissel kunt tegenkomen is een vliegwiel met 6 gaten en een krukas met 8 gaten.
Er zijn twee soorten B20, oud met 6 gaten in de krukas en nieuwer (haha) van ca. 1974 e.v. met 8 gats krukas.
Verder nogmaals is dit een doodgewone motorruil, die ik al twee keer gedaan heb. Welk jaar zijn de 142 en de 144?
En belangrijker, is de bout voorin de krukas (waar de poelie voor de V snaren mee vast zit) metrisch of UNC (te herkennen aan drie radiale strepen op de boutkop en de letters UNC)?
Zitten er nog leuke interieur grappen o.i.d in de 144? 400 euro is potentieel een aardige investering waar je wel uitkomt (op den duur).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
zet je toch het vliegwiel ook over...!? En meteen een nw koppeling en prise-as lager als de boel toch open ligt.....
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
In je left-over 142 heb ik vervolgens wel interesse...
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zijn donor is een automaat, dus zonder vliegwiel. Het vliegwiel wat-ie nu heeft moet dan op de donormotor, en daarvoor moeten ze hetzelfde aantal boutgaten hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
idd, goed lezen zeg ik dan altijd
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Tsja het was vroeg "vanmorgen" ofzo... Ik had wel interesse in een leuke 142 carrosserie, maar zelfs dat had ik niet goed gelezen.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
geeft niet, stiekum vindt ik die ook het "mooiste", maarruh, laten we de topic niet om zeep helpen ;D
Berichten: 22
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2009
Bijde auto's zijn van 1971, kan ik het vliegwiel dan gewoon overzetten?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het bouwjaar van de auto's is op zich hoopgevend maar zegt niks. Motorblokken worden met de regelmaat van de klok vervangen en overgezet. En de rest ook, ik heb al een B18 kop op een B20 gevonden.
Zelfs binnenin een motorblok kunnen complete andere krukas, drijfstangen en zuigers gezet zijn (minder vaak).
Voor de zekerheid moet je de bout van de krukaspoelie bekijken. Of de bouten waarmee het kopp.huis aan het blok zit, die zijn bij een 8 gats B20 ook metrisch.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969