Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 Super Polar (Principessa)
En Gideon heb je de brochure al uit Wink
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Nee, die heb ik nog niet uit Wink Big Grin
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Beste Volvolvolisten,

Volgende week gaat mijn 240 naar de garage voor haar jaarlijks keuringsnazicht, we mogen weer naar de keuring het is alweer een jaar geleden!
Hierna wil ik toch wat dingetjes afwerken.
2010 wordt o.a. het jaar van de vernieuwing van de bekleding van de bestuurdersstoel en het plaatsen van de Roofrails die ik onlangs bemachtigde op de Volvo Klassiekers Beurs.

Hierover heb ik echter wat informatie en of hulp nodig.

Het gaat erom dat ik graag weet hoe ik ze moet monteren. Een foto van de bevestigingswijze aan de binnenzijde van het dak zou daarbij een welkom gegeven zijn.
Een instructie of handleiding hoe deze beugels gemonteerd dienen te worden zou nog beter zijn.

Wie o wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Als je de twee in de lengte lopende dragers bedoelt zoals die op de jongere types zitten, dan komt het vrij nauw waar je precies in het dak gaat boren.
De schroefdraad van de drager gaat namelijk ook door het "binnenframe" van het dak heen.
De afstandbusjes die je (hopelijk) erbij hebt worden tussen het dak en het binnenframe geschoven en dit komt nogal nauw omdat de boorgaten dicht tegen de rand van het binnenframe zitten.
Als je een paar cm. teveel naar binnen boort in het dak dan zit je al naast het binnenframe.

Er zal neem ik aan wel een tekening zijn waarop precies de maten staan waar de boorgaten komen.
Ik zal dit weekend eens kijken hoe mijn roofrails zijn bevestigd en dan maak ik daar wat plaatjes van, zoals je dat in een PB bericht aangaf Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
jos245 schreef:Als je de twee in de lengte lopende dragers bedoelt zoals die op de jongere types zitten, dan komt het vrij nauw waar je precies in het dak gaat boren.
De schroefdraad van de drager gaat namelijk ook door het "binnenframe" van het dak heen.
De afstandbusjes die je (hopelijk) erbij hebt worden tussen het dak en het binnenframe geschoven en dit komt nogal nauw omdat de boorgaten dicht tegen de rand van het binnenframe zitten.
Als je een paar cm. teveel naar binnen boort in het dak dan zit je al naast het binnenframe.

Er zal neem ik aan wel een tekening zijn waarop precies de maten staan waar de boorgaten komen.

Jos, ik snap maar ten delen wat je bedoeld. Ik heb in ieder geval geen standaard afstandbusjes, maar daar zal nogwel overheen te komen zijn, cq zelf iets te verzinnen zijn. Zijn dit plastieke exemplaren of van een koperlegering ofzo iets?
Aan mijn roofrails zitten nu lange inbusschroeven. Deze hebben een lengte van een centimeter of vijf tot acht.
Ik begrijp uit je tekst dat ik door het dak en de verstevigingsframe (binnenframe) moet boren en daar tussen in de afstandbusjes moet zetten. Je voorziet eventuele problemen met het boren, maar dat kan toch ook van binnenuit? Of denk ik nu te simpel?

Gideon, ik ben zeer benieuwd Smile

Overige forummers, wie heeft een installatietekening van het plaatsen van roofrails voor me? of wellicht het juiste installatiesetje met afstandbusjes e.d. of zelfs nog meer tips?
Van binnenuit boren is een mogelijkheid maar dan heb je nog steeds een tekening/c.q. de maten nodig voor waar je precies de gaten van bovenaf boort. Je krijgt maar EEN kans voor het op de juiste plaats boren ,anders zit je met een gaatje in het dak waar het niet hoort Wink

Die afstandbusjes zijn van licht materiaal,soort aluminimum. Je kunt ze zelf misschien ook zagen van bijvoorbeeld een kunststof pijpje met dikke buitenwand. De binnendiameter heb je; ze schuiven goed passend over de imbusbout.
Ik heb even een foto gemaakt van zo'n busje.
Het heeft toch wel een aparte vorm;er zit zelfs een schroefdraad aan.

[Afbeelding: 2em0kes.jpg]

Heb je deze busjes niet erbij?

Jos, bedankt, hier heb ik wat aan!

Neen dit soort dingen heb ik er niet bij, maar zoiets is wellicht wel te verzinnen. Al weet ik nu niet hoe of waar. Zit in de binnenkant van dit busje ook schroefdraad?

Iemand op dit forum wel een idee? ???
het busje op de foto is een blindklinkmoer;

het is nieuw uit de doos gewoon cilindrisch met een randje bovenaan.
je boort de juiste maat voor en duwt het busje in het gat, je hebt dan een speciale tang waarmee je het busje klinkt als een soort popnagel.
als je op de foto kijkt zie je dat de bus al samengetrokken is, je hebt daar niets meer aan.

bij een goed gesorteerde ijzerhandel kan je die busjes wel kopen.

i.p.v. een spec. tang kan je ook een draadeindje in de bus draaien en met een moertje/ringetje/beetje vet de bus klinken/krimpen.

EDIT; typ maar eens "blindklinkmoer" bij google en kies AFBEELDINGEN dan snap je het helemaal ;D

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.672 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.428 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.863 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.507 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)