Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 Super Polar (Principessa)
240diesel, ik zie het! Dank je voor je antwoord. De speurtocht naar de blindklinkschroeven kan beginnen :-\

Nu nog de precieze plaatsing van de gaten! Wie helpt me daar verder mee? Een handleiding voor het installeren? Wie?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Onderstaande tip is er een van algemene aard, kan je gebruiken als er verder niets "orgineel volvo" aanwijzing opduikt. Big Grin

Wel eens een afzuigkap opgehangen of CV ketel of.......
Bij zulke apparaten zit vaak een boormal d.w.z. een stuk papier dat de contouren vertoond van het te plaatsen apparaat met op alle te boren plekken een kruisje.
Je pakt dan het papier en een paar stukjes tape en plakt de handel tegen de muur, precies waar je je apparaat ook wilt hebben.
Je boort precies in de kruisjes of je neemt de positie van die kruisjes over door ze even met een spijker of centerpunt aan te tikken zodat het patroon overgenomen wordt op de muur.

Nu jouw dak;

Pak een strook stevig papier,plaats je rail er op en trek met een pen de omtrek over van die gedeelten waar de rail het dak raakt.
Verschuif nu de rail niet meer en neem de gaten over;
Let op hier kan het het makkelijkst mis gaan / onnauwkeurig worden;als je een gat van 10mm af tekent met een stiftje van 4mm dan kan je soms krijgen dat het gat scheef geprojecteerd wordt op het papier.
Zorg er dus voor dat je ten volle overtuigd bent van de afgetekende gaten alvorens je de rail van je papier verwijderd!
Je zet nu over de gaten heen een kruisje zodat je tijdens het boren ook kunt blijven checken dat je boortje niet verloopt.

Geef bovendien duidelijk aan op het papier wat de rijrichting is van de auto/rail, je hebt maar zo een vergissing.

Als laatste krijg je dan nog het uitlijnen van je papieren boormal op je dak.
Vraag iemand even een paar goed referentiematen te nemen van zijn/haar dakrails.

bijvoorbeeld;

-als ik het haakje van m'n rolmaat in de kier haak tussen achterklep en dak meet ik de eerste bout op 233mm
etc.

nog handiger is even een volvo er naast te zetten en dan jouw mallen op de jouwe te plakken

hoop dat je hier wat aan hebt......
mocht je de busjes niet kunnen vinden wil ik ze tegen kostprijs wel opsturen, dan doe je maar een PB-tje met aantal en boutmaat (M6 denk ik)

wat nog uit te zoeken is is het verhaal van de afstandbusjes, dat lijkt me een niet onbelangrijk detail!!!!!!
Je kan in plaats van papier ook van dat dikke afplakband nemen en je auto ter plaatsen van de roofrail beplakken.
Hier kan je vervolgens makkelijk aftekenen.
dat is een goeie ;D

een mens kan snel te ingewikkeld denken,de procedure wordt er zelfs nauwkeuriger van zoals jij voorsteld.
@ 240diesel, hier kom ik alweer een stukje verder! Ook fijn dat je me die busjes (blindklinkschroeven) kunt leveren. Ik zal de maat van de schroeven proberen te achterhalen en dan PB ik je wel zoals voorgesteld Smile

Het is de bedoeling dat Gideon me helpt met deze operatie, hij heeft een Polar waar de roofrails op zitten, dus we kunnen de maten zo overnemen!
Dit zal denk ik wel ergens begin volgend jaar worden. Eerder denk dat niet zal lukken vanwege het gebrek aan tijd.

Morgen eerst het keuringsnazicht, want de jaarlijkse keuring komt er weer aan!

Groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
ruuds70 schreef:Het is de bedoeling dat Gideon me helpt met deze operatie, hij heeft een Polar waar de roofrails op zitten, dus we kunnen de maten zo overnemen!

Ik ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om wat foto's te maken van de bevestiging. Sad Hopelijk dat ik aankomend weekend wat tijd kan maken, om het allemaal eens nader te bekijken...
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Keuringsnazicht laten uitvoeren, morgen vroeg maar weer eens richting het keuringsstation dus :-X

@gideon, zou fijn zijn. Kijk maar, het heeft geen super haast. Ik moet toch eerst de maat van de schroeven bekijken en dan 240diesel voor verder hulp vragen .
Opgelucht dat ik, net terug van de jaarlijkse keuring, Principessa weer ÃÂÃÂn jaar goedgekeurd heb! WhoeHoew.
Haar netjes gestald in de garage, het vriest hier immers!
;D
Gisteren begaf de draadboom van de kentekenplaatverlichting en achterruitverwarming.. Gevolg: draadboom vervangen in de 20 cm sneeuw die hier gevallen is :-\ Dus gelijk maar een foto voor je gemaakt:

[Afbeelding: dsc00025pf.jpg]

Het lijkt erop dat er het een en ander al is voorgemonteerd, voor modeljaar '93.. Hopelijk kun je hier wat mee Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Gideon, Bedankt dit geeft een nog duidelijker beeld! Ik wacht wel even af tot op zijn minst de sneeuw is verdwenen! Wink
Fijne Kerstdagen allen

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.672 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.428 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.863 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.507 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)