Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 Super Polar (Principessa)
Het was toch echt wel stellig mijn bedoeling om tijdens deze tijd niet met Principessa op de zout overgoten wegen te gaan rijden. Ook omdat ik op Energy banden van Michelin rijd en dus nada grip heb met die dingen bij de weg- en weersomstandigheden.

Wat wil nu het geval?
De boiler bij mij thuis geeft de geest en zo'n ding frot je niet zomaar in een S70, dus dan toch maar Principessa van stal. Dat de accu slecht was had ik inmiddels al begrepen tijdens mijn laatste nazicht, maar mede door de lange tijd van stilstand in combinatie met de lage temperaturen. Dus eerst naar Volvo Jacobs om een nieuwe accu te halen. Deze originele accu's zijn volgens mij de eerste echte plug en play apparaten die er zijn. Met een draaiklem haal je de accu los en zet je het ding ook zo weer vast. Dus na een uurtje, inclusief de tocht naar de Volvo dealer reed ik Principessa naar buiten en ging op pad.

Niet alle onderdelen waren voorradig en omdat er toch geen mogelijkheid was om voor vandaag (zaterdag) de boiler te vervangen werd besloten om zaterdag alles op te halen. Dan zijn alle spullen , dat zijn overigens de binnenketel en een zakje O-ringen, er zeker.

Eigenlijk was ik dus onnodig met Principessa gereden. Het daadwerkelijke bestellen en het betalen van een gewenst voorschot, dat had ik ook met de van winterbanden en STC voorziene pekelblauwe S70 kunnen doen! Dat dit beter was geweest bleek toen ik wilde wegrijden. Achteruit rijden uit de parkeerplaats lukte niet! Meteen en bij het minste gas leverde een spinnend achterwiel op en de auto bleef leuk op haar plek staan. Niet moeilijk wegrijden, nee, gewoon helemaal niet!

Wat heen en weer rijden en de auto daarmee schuiner in het vak zetten gaf me na zeker een kwartier morksen de mogelijkheid om weg te rijden.
Volgens mij heb ik daarmee al alle te besparen CO2 dankzij de brandstofbesparende banden voor menige honderden kilometers teniet gedaan.

Maar wat misschien nog erger is. Het ziet toch niet uit voor Volvo off all. Niet weg komen bij een gladde ondergrond van aangevroren platte sneeuw!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Haha, die Ruud! ;D Mooi verhaal.

Mij is het deze winter ook al 2x voorgekomen dat ik niet wegkwam. Voorwielen een
paar centimeter in de sneeuw, achterwielen op ijs: geen centimeter beweging. M'n
zwager heeft me eruit moeten duwen.

Toch volgend jaar ook geen winterbanden. Je hebt principes of niet. 8)
Prachtverhaal ;D
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
De 240 is niet echt een auto voor een dikke sneeuwlaag of ijs heb ikzelf ook ervaren.
Slipt heel makkelijk door met dit weer en een sneeuwlaag van 20 cm. daar kwam ik niet doorheen ???

Ik ben benieuwd hoe die Zweden in Lapland dat doen. Die zullen wel met sneeuwkettingen of flinke spijkerbanden rondtoeren neem ik aan.
jos245 schreef:De 240 is niet echt een auto voor een dikke sneeuwlaag of ijs heb ikzelf ook ervaren.
Slipt heel makkelijk door met dit weer en een sneeuwlaag van 20 cm. daar kwam ik niet doorheen ???

Ik ben benieuwd hoe die Zweden in Lapland dat doen. Die zullen wel met sneeuwkettingen of flinke spijkerbanden rondtoeren neem ik aan.

Of een paar zakken zand achterin gooien! Als je helemaal leeg bent heb je te weinig druk op je achterwielen en gaat ie met de sneeuw slippen.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Die van mij gaat als de brandweer door de sneeuw, nergens last van, hij loopt zelfs beter door de kouwe lucht. Uiteraard is het glad als er een platgereden laag sneeuw omgevormd is tot ijs, dan moet je spikes hebben om niet te slippen.
Met een beetje beleid en de bandje iets minder hard dan gebruikelijk heb ik deze winter geen problemen gehad, ook niet in Haarlem (zie foto's).
[Afbeelding: dsc08353n.jpg]
Een beetje rijden zoals in een diesel, laag in toeren 8)

Ik heb geen winterbanden.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
zag laatst iemand met een 93-er 960. Die stond naast zijn auto terwijl de wielen draaiden... Met de automaat trok de motor op stationair al door de grip heen... maf gezicht
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
doet de b200k ook hoor en aan als ik op de gezichten van omstaanders af ga, moet dat er best maf uit zien.
stationair in 1ste versnelling en dan zelf achteraan staan duwen ;D
Sneeuw zo goed als verdwenen, alweer een dag goed geregend, dus gisteren met Principessa gereden Big Grin

En dat was dus gewoon alweer veel te lang geleden!

Kortom gewoon genoten!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.672 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.428 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.863 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.507 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)