Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aangenaam: wij en onze 144!
En hoe zou dat kunnen komen, waardoor is die druk hoger als ik ga rijden? Het spijt me, maar op dit gebied ben ik nog echt een leek..
Antwoord
De oliepomp is een mechanisch tandwielpomp onderin het blok, aangedreven door de nokkenas. Als de motor meer toeren maakt, maken de tandwieltjes in de oliepomp ook meer toeren, dus meer druk.

Zelfs stationair maken ze teveel druk en daarvoor zit er een geveerde terugvoerklep in de pomp.

De olie wordt dan door het filter geperst, en dan langs de oliedrukmeter naar de 5 krukaslagers, de 4 drijfstanglagers, de 3 nokkenaslagers, een oliespuitje boven de distr. tandwielen en de tuimelaaras op de cilinderkop.
Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Guppi schreef:We zijn alles een beetje aan het inventariseren.

-Er lekt olie, dus we gaan de motor even schoonspuiten en kijken waar het vandaan komt.
-In de derde versnelling resoneert er iets, maar de wielen moeten denk ik sowieso uitgelijnd worden en dan kijken we daarna verder.
-De verwarming achterin (hoedenplank) doet het niet.
-De aansteker doet het niet.
-De ruitenwissermotor piept heel erg.
-Het lekt in de kofferbak en bij de voorruiten bovenin
-Bij waarschuwingslicht doen de linker knipperlichten het soms niet
-De gordels zijn eruit maar de willen we er graag weer in hebben
-Het gaspedaal gaat na 80 km/u zo zwaar dat ik er pijn van in mijn been krijg
-De kleine ruitjes in de voordeuren zijn dichtgemaakt (of is dit normaal?) en we vinden het leuk als die weer open kunnen
-De motor wordt niet echt heet en de verwarming doet het wel, maar zonder jas is het nog te koud
-Als ik stil sta na een stuk rijden gaat het olielampje branden, zodra ik gas geef gaat hij weer uit
-De uitlaat lekt ergens en het allerlaatste stukje is afgebroken
-Een paar hele kleine mini-roestplekjes die we beter nu aan kunnen pakken dan wachten tot het zich uitbreidt

Kortom, sommige dingen moeten we snel aanpakken, anderen hebben geen haast, maar het is allemaal zelf te doen! En daar hebben we zin in dus dan moÃÂt het lukken!
Och Kleinigheidje blijf je houden.
Veel plezier ermee.
Antwoord
Marc1970 schreef:Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt.

Ik heb meteen even zitten zoeken op dit forum en zag deze zin: "Als je eenmaal de carterpan eraf hebt is een koud kunstje om de drijfstanglagers te vervangen (niet duur) en de oliepomp en olieafvoerbuis na te kijken."
Dit doet me vermoeden dat we binnenkort in een doe het zelf garage staan! We hebben hier geen sleutelruimte en dus ook geen brug.

Je uitleg is trouwens erg duidelijk, vooral met het werkplaatshandboek erbij, bedankt! Smile
Antwoord
Precies, komt allemaal goed. Mijn 240 had na een paar km gloeiende remschijven, de eerste 144 reed de berm in als ik het stuur losliet en de laatste 144 stopte er gewoon mee na 3 km (door een verdwenen drijfstanglager en een verbrande klep by the W).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Kijk, andersmans leed doet altijd verzachten.
Met onze daf hebben we ook heel wat in huis gehaald, maar alle tijd en geld die we erin hebben gestopt hebben we er aan plezier ook zeker uitgehaald. We weten niet zoveel, maar we zijn niet bang en met het werkplaatshandboek en wat tips hier moet het allemaal lukken (en soms natuurlijk wat geld).
Antwoord
Marc1970 schreef:Precies, komt allemaal goed. Mijn 240 had na een paar km gloeiende remschijven, de eerste 144 reed de berm in als ik het stuur losliet en de laatste 144 stopte er gewoon mee na 3 km (door een verdwenen drijfstanglager en een verbrande klep by the W).

ja je moet het ook goed doen natuurlijk Wink
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hallo, daar zijn we weer!

We zitten fijn een weekendje in Friesland, maar onderweg is wel voor de tweede keer een stuk uitlaat afgebroken. We hebben een nieuw stuk uitlaat, het gedeelte vanaf de laatste demper, en die zit er nu ook onder. We vinden het alleen lijken alsof hij erger bungelt dan eerst. We zijn dus bang dat we iets over het hoofd hebben gezien, een extra steun, rubber, o.i.d.

Vanaf de laatste demper zit er ÃÂÃÂn bevestigingsplek met twee rubbers die naar twee ophangpunten aan het chassis gaan. Missen we iets? Of heeft iemand een foto van de uitlaat van de 144 (met ophangpunten)?

Alvast bedankt! En als we niets horen merken we het wel vanavond als we 150 km naar huis moeten rijden Wink
Antwoord
het lijkt me zinvol om samen met een "140 "techneut" in de buurt eens praktisch de auto na te lopen zodat eventuele nieuwe verrassingen op tijd getackelt kunnen worden...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dat lijkt ons ook een goed idee, maar in de tussentijd moeten we toch soms ergens heen!
Op dit moment dus geen gouden tip?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.434 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Onze "nieuwe" volvo 240 estate rhoek 4 3.451 17 April 2013, 16:38
Laatste bericht: paulb
  aangenaam, Tijdrovers is de naam tijdrovers 18 13.435 11 September 2012, 12:15
Laatste bericht: Rubicon
  Onze rode 240 polar uit 93 dannyswart 7 7.714 21 August 2012, 11:33
Laatste bericht: BartWillem
  Leven met onze 245 (was: 245 logisch vervolg op onze 2CV) landloper 75 37.285 12 June 2012, 14:02
Laatste bericht: landloper
  Onze nieuwe kinderwagen Hein T 30 16.445 30 July 2011, 10:01
Laatste bericht: rients
  Update: Onze toekomstige "schoolbus" MyFirstVolvo 9 4.787 4 September 2009, 23:03
Laatste bericht: TheSaint77
  Onze eerste Volvo Boxerman 17 8.826 1 August 2009, 21:51
Laatste bericht: Boxerman
  aangenaam M@urice 18 9.976 4 May 2008, 13:27
Laatste bericht: Dirk242
  aangenaam schande 8 5.281 24 February 2008, 04:19
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)