24 January 2010, 21:50
En hoe zou dat kunnen komen, waardoor is die druk hoger als ik ga rijden? Het spijt me, maar op dit gebied ben ik nog echt een leek..
|
Aangenaam: wij en onze 144!
|
|
24 January 2010, 21:50
En hoe zou dat kunnen komen, waardoor is die druk hoger als ik ga rijden? Het spijt me, maar op dit gebied ben ik nog echt een leek..
24 January 2010, 22:04
De oliepomp is een mechanisch tandwielpomp onderin het blok, aangedreven door de nokkenas. Als de motor meer toeren maakt, maken de tandwieltjes in de oliepomp ook meer toeren, dus meer druk.
Zelfs stationair maken ze teveel druk en daarvoor zit er een geveerde terugvoerklep in de pomp. De olie wordt dan door het filter geperst, en dan langs de oliedrukmeter naar de 5 krukaslagers, de 4 drijfstanglagers, de 3 nokkenaslagers, een oliespuitje boven de distr. tandwielen en de tuimelaaras op de cilinderkop. Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
24 January 2010, 22:16
Guppi schreef:We zijn alles een beetje aan het inventariseren.Och Kleinigheidje blijf je houden. Veel plezier ermee.
24 January 2010, 22:22
Marc1970 schreef:Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt. Ik heb meteen even zitten zoeken op dit forum en zag deze zin: "Als je eenmaal de carterpan eraf hebt is een koud kunstje om de drijfstanglagers te vervangen (niet duur) en de oliepomp en olieafvoerbuis na te kijken." Dit doet me vermoeden dat we binnenkort in een doe het zelf garage staan! We hebben hier geen sleutelruimte en dus ook geen brug. Je uitleg is trouwens erg duidelijk, vooral met het werkplaatshandboek erbij, bedankt!
24 January 2010, 22:27
Precies, komt allemaal goed. Mijn 240 had na een paar km gloeiende remschijven, de eerste 144 reed de berm in als ik het stuur losliet en de laatste 144 stopte er gewoon mee na 3 km (door een verdwenen drijfstanglager en een verbrande klep by the W).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
24 January 2010, 22:34
Kijk, andersmans leed doet altijd verzachten.
Met onze daf hebben we ook heel wat in huis gehaald, maar alle tijd en geld die we erin hebben gestopt hebben we er aan plezier ook zeker uitgehaald. We weten niet zoveel, maar we zijn niet bang en met het werkplaatshandboek en wat tips hier moet het allemaal lukken (en soms natuurlijk wat geld).
24 January 2010, 22:45
Marc1970 schreef:Precies, komt allemaal goed. Mijn 240 had na een paar km gloeiende remschijven, de eerste 144 reed de berm in als ik het stuur losliet en de laatste 144 stopte er gewoon mee na 3 km (door een verdwenen drijfstanglager en een verbrande klep by the W). ja je moet het ook goed doen natuurlijk
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
31 January 2010, 14:15
Hallo, daar zijn we weer!
We zitten fijn een weekendje in Friesland, maar onderweg is wel voor de tweede keer een stuk uitlaat afgebroken. We hebben een nieuw stuk uitlaat, het gedeelte vanaf de laatste demper, en die zit er nu ook onder. We vinden het alleen lijken alsof hij erger bungelt dan eerst. We zijn dus bang dat we iets over het hoofd hebben gezien, een extra steun, rubber, o.i.d. Vanaf de laatste demper zit er ÃÂÃÂn bevestigingsplek met twee rubbers die naar twee ophangpunten aan het chassis gaan. Missen we iets? Of heeft iemand een foto van de uitlaat van de 144 (met ophangpunten)? Alvast bedankt! En als we niets horen merken we het wel vanavond als we 150 km naar huis moeten rijden
31 January 2010, 14:18
het lijkt me zinvol om samen met een "140 "techneut" in de buurt eens praktisch de auto na te lopen zodat eventuele nieuwe verrassingen op tijd getackelt kunnen worden...
31 January 2010, 14:19
Dat lijkt ons ook een goed idee, maar in de tussentijd moeten we toch soms ergens heen!
Op dit moment dus geen gouden tip? |
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|