Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een 240... (nu met meer turbo)
zo, vakantie net begonnen, dus hard aan de slag.

begonnen met de 850 stoelen.

[Afbeelding: mainphpg2viewcorey.jpg]
frame gelast zodat de 850 stoel op de 240 verstellings-rail kan staan, samen met de 850 hoogteverstelling. de 240 heeft een heel makkelijk rechthoekig montagevlak op de rails, de is heel anders, die 850 heeft een rechtopstaande strip waar de hoogteverstelling spullen aan vast zitten, dat past nooit zonder aanpassing. bovendien staan de 850 rails een stuk breder uitmekaar. 2 L-profielen zouden dus genoeg zijn om van de horizontale 240 bevestiging naar de verticale 850 bevestiging te gaan, maar vanwege de breedte was er geen standaard profiel dat netjes paste en moest er een dwarsversteviging in komen (zodat de rails van de 240 niet verkeerd belast zou worden en voor wat extra stevigheid mocht er eens een crash zijn. op andere sites heb ik wel eens ronduit enge stoelbevestigingen gezien.

[img width=450 height=600]http://img208.imageshack.us/img208/2063/mainphpg2viewcoregzk.jpg[/img]
misschien duidelijker met een fototje Smile

resultaat:

[Afbeelding: mainphpg2viewcoreu.jpg]
(ongewassen stoel, rechtstreeks uit 850 van de sloop)
zit veel beter dan de doorgezakte 240 stoel die er eerst in zat.

voordeel is dat ik de stoel nu zo kan bevestigen dat ie verder naar achteren kan (niet voor mij nodig, maar kan handig zijn voor de lange erg mensen onder ons). Ook nog de stoelverwarming aansluiten...

nu nog de scherpe hoekjes weghalen, verven, wat met het muntenbakje van de 850 stoel doen (komt nu tegen kaartenbak in de voorste verstelpositie) en de stalen buizen die uit het stoelframe steken wat inkorten.

meer foto's: http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=4011

verder heb ik de intercooler nog wat ingekort zodat deze wat beter past, zonder dat ik carosseriebalken hoef weg te zagen (6 cm van de onderkant af). lijkt me dat er nog genoeg intercooler over is... ;D

before:
[Afbeelding: mainphpg2viewcorei.jpg]

after makeover:
[Afbeelding: mainphpg2viewcoree.jpg]

nu nog de onderkanten dichtlassen en wat bevestigingsbeugels er op. meer pics: http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2...&g2_page=2

vandaag begonnen aan de installatie van de elektrisch verstelbare+verwarmde spiegels en het centraal slot. genoeg te doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
danielk schreef:fijne stoelen ja van de 850. v/s 70 ook ;D . Was een 7 stoel niet eenvoudiger geweest? Die zitten ook heilig, vond 2 stoelen eigenlijk ook nooit vervelend. Zelfs de 4xx en 3xx stoelen zitten als gegoten. Stoelen maken heeft Volvo altijd wel begrepen, weet alleen niet hoe dat zit met huidige modellen als de v50.

Puik gedaan 8)

thanks!

ja, de 240 stoelen zijn goed, zeker. helaas is de bestuurders-stoel duidelijk wat doorgezakt (al eens gerepareerd met een stuk transportband) en de passagiers-stoel heeft ergens een stuk doorgesleten schuim zodat er een stuk buis te voelen is aan de linker kant )ter hoogte van schouder, niet dat er iemand ooit over geklaagd heeft haha). opknappen van de huidige stoelen was duurder dan 2 850 stoelen van de sloop, incl materiaal om te bevestigen Smile
700/900 stoelen waren ongeveer even veel werk denk ik, ik zou het even moeten opmeten. de 850 stoelen waren erg goed om aan te passen omdat ze met het weghalen van 8 klinknagels geen stoelrails meer meer hadden, bij de 7/900 stoelen zijn die minder goed los te halen. maar het kan zeker.

nu nog de verwarming aansluiten, echt nodig in dit weer haha.

vandaag ook weer verder gegaan met de spiegels/centraal slot. gelijk in de deuren alles goed doorgesmeerd, alle dingen die kunnen gaan trillen vastgezet, kabels centraal slot van nieuwe huls voorzien, kleine roestplekjes aangepakt en de naden opnieuw in de was gezet (Mike Sanders vet). Misschien nog nieuwe kabels voor de speakers, dan de boel weer dicht, ik heb genoeg van het werken in de deuren Smile
Antwoord
Zie je dat negatief camber ook duidelijk van die taxi fusees?? En wat kost dat dan?
Antwoord
PB240 schreef:Zie je dat negatief camber ook duidelijk van die taxi fusees?? En wat kost dat dan?

ik ga ze er een dezer weken opzetten, dan pas zal ik kunnen zeggen of het te zien is. bij de dealer waren die dingen 100 euro per stuk, maar dan kwamen ze samen met fuseekogels (helaas met fuseekogels voor de niet-stuurbekrachtiging modellen, die hebben minder caster). via VOC mensen zijn ze nog wel eens te koop, eens op die sites rondkijken.
Antwoord
[Afbeelding: p9203890.jpg]

[Afbeelding: p9203888k.jpg]

3" downpipe gemaakt van 321 rvs, komt nog een metaalkat (200 cpi) in en de nodige lambdasonde aansluitingen.

[Afbeelding: p8133788.jpg]

Ook nog een V-band flens voor de turbo gemaakt.

[Afbeelding: p9133823.jpg]

interieur is ook weer zo goed als inmekaar, 850 stoel met verwarming aangesloten, elektrische spiegels (verwarmd en verstelbaar), centraal slot zit er nu ook in. Later nog cruise control, maar dat komt nog.

[Afbeelding: p9133827.jpg]

Hoe de motor er nu uit ziet.

[Afbeelding: p7123714.jpg]

Zo zag de motor er uit op de stand, voor de liefhebbers.

[Afbeelding: mainphpg2viewcoreq.jpg]

De M90 zit er ook in.

[Afbeelding: p8243818.jpg]

[img width=450 height=600]http://img263.imageshack.us/img263/9692/p8113763.jpg[/img]

Wielophanging ook af... Koni geel, -40 mm veren, taxi fusee houders, poly bussen, nieuwe remleidingen (goodridge), nieuw laagje verf.

[Afbeelding: p8113748.jpg]

Ook nog wat kleine andere onderdelen in de lak gezet.

[Afbeelding: p7043711e.jpg]

Mooi vies die motorruimte na bijna 20 jaar weinig wassen.

[Afbeelding: p7023695.jpg]

Geen roest op de vloer of in de balken. gelijk maar wat naden en de diepste plekken (waar water kan verzamelen) met Mike Sanders vet geconserveerd.

(Niet in chronologische volgorde, telegram stijl). meer foto's van het werk zijn op mijn site te vinden.

Nu nog de downpipe helemaal af maken, luchtinlaat iets voor verzinnen, wat kleine dingen terugplaatsen, aangepaste aandrijfas terug, uitlaat monteren, wat spul onder de motorkap terug, bekabeling motor terug etc. Over een maandje kan ie wel rijden lijkt me, heb het helaas druk met de aankomende tentamens en projecten (school) etc, dat gaat toch even voor Smile
Antwoord
Ziet er echt heel gaaf uit! Petje af hoor..
Maar zijn bij jou die bumpstops nog wel heel?? En niet roestig of heb je nieuwe gekocht? Big Grin
Antwoord
PB240 schreef:Ziet er echt heel gaaf uit! Petje af hoor..
Maar zijn bij jou die bumpstops nog wel heel?? En niet roestig of heb je nieuwe gekocht? Big Grin

thanks!
de bumpstops waren bij mij nog netjes, beetje roest aan de bevestiging maar wat verf er over en het was weer als nieuw.
Antwoord
Nou, complimenten hoor !, je doet je subnaam weer eer aan ! Wat is een Vband flens, zit die aan het begin van de downpipe ?

Heb je voor de verwarmde spiegels standaard 240 glas genomen ? Passen helaas niet op het oude model...
[img][/img]
Antwoord
Zo.

Weer hard gewerkt afgelopen weken. Tussen de tentamens en andere school zaken toch tijd gevonden.

De oude foto's: december
[Afbeelding: pb223931.jpg]
De downpipe helemaal af. met nieuwe lambdasondes, nieuwe kat.

[Afbeelding: pb223941.jpg]
En een rvs beugeltje gemaakt om dat geweld van de straat te houden.

[Afbeelding: pb213928.jpg]
lasje

[Afbeelding: pb293925.jpg]
inlaat gemaakt van 60mm uitlaatbuis, hardgesoldeerd. Luchtfilter komt van Nicky, nog bedankt!

[Afbeelding: pb293928.jpg]
Iets negatief camber zichtbaar met de taxi fusees. met de motorkap en andere zaken gemonteerd staat de voorkant nog wat lager, dan is het erg duidelijk te zien.

Januari:

[Afbeelding: p1100001z.jpg]
JT 76 mm systeem met 2 dempers. Paste niet echt goed, moest wel wat er aan verbuigen. Maar u het er onder zit ben ik heel erg tevreden. Is nog steeds erg stil de auto. Tuurlijk, zonder obstructie van turbine tot aan bumper (alleen absorptiedempers) is het wel ietsje brommeriger maar dat merk je alleen als je buiten de auto staat. gewoon rijden is er niet veel van te merken tot 110 km/h, daar boven niet getest.

[Afbeelding: p1164026.jpg]
Inlaat afgemaakt met CBV aansluitingen.

[Afbeelding: pc270006.jpg]
Aangepaste koel-leidingen voor de turbo (standaard T3 gebruikt een kleinere maat bij volvo). Nu past het alsof het origineel is.

[Afbeelding: p1164029.jpg]
Turbo gemonteerd, turbinehuis en lagerhuis in de POR15 'cast iron gray' gezet, houd het goed tot nu toe.

Filmpje van tijdje terug toen ie voor het eerst startte: http://www.youtube.com/watch?v=3tS_BQzeRHk

In Februari heb ik de uitlaat aangepast en stukken interieur netjes teruggezet.

Afgelopen week APK gekeurd. De rit er naar toe was wel spannend, de motor wilde niet stationair draaien. Bleek dat de stekker van de gasklepschakelaar er af was gevallen. snel gefixt dus. De monteurs vonden het er erg mooi uit zien, geen enkele aanmerking. Bij de meting van de uitlaatgassen ging de CO meter op 0.00 staan en lambda was perfect bij de 1. Beter kon niet zeiden ze ;D.

Ik doe het nu nog wat rustiger aan om de nieuwe koppeling netjes in te rijden, dus heb nog geen 0-100 meting gedaan etc. In ieder geval loopt het erg goed. bij 1800 toeren is er na kort wachten al turbodruk (3 PSI) en het geeft een enorme duw in de rug van 2000-4000+ rpm. Daarna ook nog wel maar ik heb de indruk dat ie daar wat te rijk loopt dus dat test ik nog niet zo hard.
Bij gewoon rijden is het een B230F met meer koppel, zonder brommen, heel soepel. Bij wat gas geven gaat het ineens snel. Boost staat nu op 7PSI, ik verheug me er nu al op om de druk later op te draaien naar 1 bar ofzo, samen met de grote intercooler.

Enige dat nog moet worden opgelost is een probleempje met de transmissiesteun (motor wil wat ver naar achteren zakken) en de rijhoogte achter, de verlagingsveren zijn te laag. Maar wat blokken er tussen maken om de voel wat op te hogen. Ook trilt de aadrijfas wat veel dan. De uitlijning moet ook nog worden aangepakt, grip op de vooras is nog niet wat ie moet zijn. Om de Koni's rustig te laten wennen staan ze nog op zn zachtst, nog heel comfortabel.
Antwoord
Hi JW,

ziet er allemaal supertech uit ! Erg mooi hoor !

[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.119 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.494 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.184 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.991 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.578 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)