Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik en mijn Volvo 144 uit 1967 FOTO"S
#1
Hoi,

Ik ben Koen 20 jaar en zins een waar weken de eigenaar van een 144 met een B18 automaat.

[Afbeelding: corriechira208.jpg]

Ik ben samen met mijn neefje bezig om de wagen weer door apk te krijgen en verder op te knappen.
Tot nu toe hebben we een stuk meer problemen gehad dan de vorige eigenaar verteld heeft.
(hij heeft trouwens ook veel meer last van mijn Daihatsu Feroza ;D) Maar IK heb gelukkig niks ernstigs

Dit hebben we allemaal al gedaan:

- 4x remslangen voor
- Bijde raamhouder achter zijn kompleet weg geroest.
- 2 stuur stangen (zou de 1 zijn >Sad)
- deuren achter gingen niet open.
- Remklauwen voor zaten verkeerd om. (heb ik hier op het forum gelezen)
- brandstof pomp met een lek membraam.
- uitlaat lek.
- water inplaats van koelvloeistof.
- En nog een paar kleine dingen...

Het enige wat er nog moet gebeuren voor de APK is:

Een revisie set voor de hoofdrem cilinder (verliest heel langzaam druk).
Ontluchten, wat bepaalt geen leuke bezigheid is >Sad
En rond om nieuwe banden. Deze zijn helemaal uitgedroogd maar kunnen nog net door 8)

Bijna alle onderdelen heb ik bij nordicars vandaan kunnen halen alleen geen HRC kupjes.
Weet iemand mischien waar ik dit zou kunnen kopen of bestellen?

Verder ga ik nog wat doen aan de roest onder de motorkap, dit moet weer een mooi pronk stuk worden ;D
Op de koets zit ook nog wat roest en de verf laag is niet al te knap meer. Het is op sommigen duidelijk te zien dat de auto eerst "ouderwets geel" was Tongue.

Het interieur van de wagen is nog vrij knap al moet er flink gepoetst worden.

Groetjes Koen.

ps: verdere foto's volgen me camera is zonder mij op vakantie en de mobiel is kaduuk Wink

Antwoord
#2
Oja vergeet ik hem bijna al weer:

Toen we gingen kijken waarom de dynamo het niet deed (koolstof borstels zijn "nieuw") konden we niet echt iets vinden in de dynamo, Tenzij er iets onder die 2 grote platkop schroeven had moeten zitten ??? welke we er met veel pijn en moeite uit hebben gekregen :Smile

Ik heb alleen het idee dat de spannings regelaar kapot is of horen ze te roken???... We hebben de + en de - nu weer goed op de dynamo gezet.

We zitten nu allen met een doorgebrand draadje onder de regelaar. Kan dit gerepareerd worden of moet ik op zoek naar een nieuwe?

groetjes koen
Antwoord
#3
Mooi, ziet er nog recht uit. Was-ie saharageel, da's een nog veel mooiere oude kleur. Als het plaatwerk verder goed is zijn die paar onderdeeltjes peanuts natuurlijk.

Onder die twee platkopschroeven en een stukje karton heeft mijn dynamo de koolborstels zitten. Als je externe regelaar stuk is zou ik een andere zoeken. Zijn ook in transistorversie: http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2138

Er zijn ook dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar, die van de 240 past met een kleine aanpassing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Als de rook uit de regelaar is, moet je een andere hebben, waar de rook nog in zit. Heb ik wel voor je.
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Er zijn ook dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar, die van de 240 past met een kleine aanpassing.

@Marc, kun je aangeven (of is r al een topic over..) welke dynamo het is, wat is de aanpassing, is ie zwaarder dan de huidige B20 versie?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Deze is een aangepaste 55A dynamo (die bij de 240 rechts naast het blok hangt): http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1043

In de 240 ziet-ie er zo uit: http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=3634

De aanpassing is niet meer dan het afzagen van een stuk van het bevestigingsgedeelte. Ws. past elke dynamo aan de B18/20 zolang er maar twee bevestigingsoren tegenover elkaar zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm

8)
Antwoord
#8
ton76 schreef:http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm

8)

prachtig..!!

@Mack Trible, zo te zien zijn de spatbordranden achter al eens vervangen (doet mij de foto vermoeden..) goed nazien..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
@Marc, in principe, en als je nieuw wilt kun je je 30 euro besparen met een zaag..! Liever een wat zwaarder exemplaar dan 55W
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Hihahilarisch die Lucas Smoke.

Ik heb wel eens zitten kijken naar een 80A dynamo uit de 740, maar het bevestigingsoog wat je af moet zagen is ter plaatse niet dik genoeg om op de B20 te bouten. Het spanoog zit ook wat krap: http://link.marktplaats.nl/358831271

Misschien met een paar adaperplaatjes? Dan gaat de 100A er ook nog wel in: http://link.marktplaats.nl/360464489
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.794 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 658 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.667 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.248 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.848 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.149 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.815 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: