Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2010
Hoi, ik ben ik verliefd op een volvo 265 en stond op het punt 'm aan te schaffen, maar twijfel nu ik wat negatieve verhalen lees over de PVR V6 B28 motor. Ik ben a-technisch en van plan dat te blijven, en ben mede door zijn degelijke imago voor Volvo gevallen (rijd nu een 440, doet het altijd). Doe ik er dan beter aan om voor een standaard motor te gaan? Ik rijd weinig (7k per jaar) en de auto zelf is top: nieuwe lpg, nieuw gespoten, nieuwe banden, nieuwe remmen, prachtig interieur. Niet goedkoop, maar alleszins redelijk.
Wat zeggen de deskundigen?
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Met goed onderhoud kan zon PVR (Peugeot, Volvo, Renault) motor best wat aan. Zeker de B28, de verbeterde variant van de B27, die wat kleine oliekanaaltjes had.
Ook met een red-blok kan wat aan de hand zijn, die zijn redelijk eenvoudig te repareren. Je naamgenoot JoostV6 en funsdaf hebben denk ik de meeste ervaring met deze motoren op dit forum.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je zelf a-technisch bent en van plan blijft om dat te blijven dan is een 245 een betere keus naar mijn mening,zeker als je veel km. wil gaan rijden met de auto.
Een 265 rijdt weliswaar erg fijn, maar als je onderhoud en reparaties uit moet besteden dan kan het een stuk duurder uitpakken dan een 245.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2010
Dank!

Dat klinkt aardig geruststellend, aangezien ik toch al van plan was m goed te (laten) onderhouden. Nog een klein puntje wat bij mij wat twijfel gaf waren berichten over backfire bij lpg, specifiek hier op het forum. Heeft dat ook te maken met onderhoud, of kan je dat altijd overkomen? En hoe erg is het?
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Je kunt ook altijd nog bij de Alpineclub langs om eea wat op te leuken..
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Prima motoren!
De meeste met commentaar op deze blokken hebben er zelf nog nooit Ã
Ã
n gehad en waarschijnlijk ook nog nooit mee gereden!
Succes en heb je er een goed gevoel bij gewoon doen!
Je kan hem ook nog even laten nakijken en na laten meten bij een specialist: aankoopkeuring dus kost misschien een paar centen maar heb je wel iets meer zekerheid.
Maar het blijft natuurlijk wel een oudere wagen waar altijd wel iets aan mankeert
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
de kans op LPG backfire wordt groter als:
- de motor een zeer ruim inlaatspruitstuk heeft
- een nokkenas heeft die vrij veel overlap heeft
- de kleppen niet goed gesteld zijn (hydraulische kleplifters zijn zelf stellend)
- als de motor gebruik maakt van een gloeidraad luchtmassameter (= ontstekingsbron)
maar de kans op backfire wordt sterk geminimaliseerd als de gasinstallatie van het type multipoint injectie is. (vialle LPI, OVML dampgasinjectie) en altijd start op benzine en vrevolgens automatisch overschakelt op LPG.