Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid vermindert bij gas geven (rond de 80km/H)
Hallo allemaal,

Beetje off-topic: ik heb een Volvo 340 gekocht en zag dit forum toevallig op internet. Ik heb nul komma nul verstand van auto's, maar wil me er wel in (gaan) verdiepen. Wellicht hebben jullie wel een antwoord voor mij...

Ik heb dus een Volvo 340 (uit 1989 met 128000 op de teller) gekocht en sinds dat het buiten onder de 10 graden is, heb ik AF EN TOE dat als ik gas geef de auto langzamer gaat rijden (alleen op de snelweg). Dat leek me niet helemaal de bedoeling. De eerste keer heb ik de Wegenwacht er bij gehaald en die beweerde dat het aan het K&N sportluchtfilter lag. Dat heb ik laten vervangen door een 'origineel' luchtfilterhuis (sportfilter is nu te koop voor de liefhebber), maar onlangs had ik toch weer hetzelfde probleem. Als ik dan 10 minuutjes langs de weg stil ga staan met de motor uit en vervolgens weer verder rijdt, dan is alles weer goed.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Antwoord
Ten eerste is dit niet offtopic, want je start zelf het topic met de juiste onderwerpnaam. Ten tweede ben je hartelijk welkom want je rijdt immers Volvo...! Ook al is dat geen 200 serie.

Wat betreft je problemen: klinkt als valse lucht bij gasgeven. Een K&N filter mag het probleem niet zijn. Maar het kan zijn dat er een vacuumslang niet helemaal dicht is. Controleer alle slangen van en naar je carburateur eens grondig. Kijk door te knijpen of ze poreus zijn. En vervang zo nodig.

check ook je spruitstukpakking inlaatzijde..misschien dat hier valse lucht door aangezogen wordt?

Daarna de carburateur zelf controleren. Misschien een membraam lek aan de zijkant van je carb.(of zit die alleen bij een 360 er op?) of gehele carburateur laten reinigen. Stapje voor stapje.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
zit aan bobine te denken; is oliegevuld om te koelen, als ie het niet goed doet wordt hij te heet, gaat olie koken en verliest de bobine kracht.
MAAR, kan ook zijn dat carb. bevriest door rijwind, dus idd een aanzuigprobleem, heeft 3 serie zomer/winterstand??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
TheSaint77: dankjewel!
Nu komt dan ook mijn onwetendheid m.b.t. auto's volledig aan het licht...

Ik neem aan dat je kan zien aan een vacuumslang dat hij poreus is omdat hij 'indeukt' op het moment dat je er in knijpt? Een vacuumslang die nog volledig vacuum is zal teveel weerstand geven, lijkt me.
Overigens, zou een poreuze slang dan niet iedere keer dit probleem opleveren?

PP: daar had de WW het ook over. Omdat het sportfilter niet was aangesloten met een warme lucht aanzuiging, zou de carb. bevriezen. Hij adviseerde dan ook om even stil te gaan staan langs de weg, zodat ie weer kon ontdooien. Vandaar dat ik dat luchtfilter heb laten vervangen door de originele; het lijkt ook aannemelijk, omdat ik na de vervanging hetzelfde probleem heb gehad en na even stil te hebben gestaan gewoon kon verder rijden.
De 3 serie heeft naar mijn weten geen zomer/winterstand, maar ja, dat ik dat niet weet zegt op zich niet zo veel.
Antwoord
poreus: (eventueel bij indrukken) zie je kleine scheurtjes. Dus het is niet luchtdicht meer.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
luchtfilterhuis kaduuk??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Sluit me aan bij PP's 2e optie: als je een zomer/winterstand hebt zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.
79-er 242 GT B23e
Antwoord
TheSaint77 schreef:poreus: (eventueel bij indrukken) zie je kleine scheurtjes. Dus het is niet luchtdicht meer.

ok, dus het is zelfs te zien... thnx, ik ga vanmiddag gelijk even kijken!
Antwoord
PP schreef:luchtfilterhuis kaduuk??

ja... dat zou het ook kunnen zijn natuurlijk. Daar had ik nog niet aan gedacht. Hij zit er net in (weliswaar een 2dehandsje, maar toch) dus ging er vanuit dat die wel goed zou zijn. Controleren ze dat niet bij een garage, voor ze 'm plaatsen? Of valt dat niet te controleren?
Antwoord
En is de 'defroster-slang' (zo'n stofzuigerslang die de warme lucht van je spruitstuk naar het luchtfilterhuis vervoert) wel (goed) aangesloten?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 8.162 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Stotteren bij constante snelheid Mr.Green 1 1.802 25 June 2020, 11:05
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.080 2 December 2018, 14:02
  Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur Jeru 12 12.217 14 September 2018, 14:57
Laatste bericht: Jeru
  Geluid bij stationair/ gas geven lenlux 2 4.227 28 July 2016, 21:05
Laatste bericht: lenlux
  S80: Motor slaat niet aan, startmotor draait de boel wel rond skippie 0 1.874 26 February 2016, 10:10
Laatste bericht: skippie
  Motor slaat niet aan, startmotor draait de boel wel rond pierre 5 4.381 24 February 2016, 13:38
Laatste bericht: Potvisboer
  Krukas niet helemaal rond te draaien, harde tik bij starten Martie 18 14.695 10 August 2015, 14:56
Laatste bericht: Martie
  hoe B200F meer trekkracht geven? jos245 4 2.804 8 September 2012, 22:42
  motor komt langzaam op snelheid en hoog verbruik volvomachinery 25 15.370 18 March 2012, 22:54
Laatste bericht: volvomachinery

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)