Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlaatspruitstuk
#1
Hallo iedereen,

Na een km of 100 met een grote aanhanger rondgereden te hebben begon de uitlaat van m´n 240 Polar B200F toch wel aardig lek te klinken. Bleek de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de flens van de uitlaatpijp naar zijn grootje.

Ff nieuwe halen en ertussen plaatsen zou je zeggen. Helaas had het roestwonder wat anders voor me in petto. Uiteraard liepen de moeren errug stroef over de tapeinden, dus WD40 erop en spierballen. Twee moeren er goed afgekregen, maar de bij de derde brak (natuurlijk) het tapeind af. Sad
Onder de auto nog geprobeerd om het tapeind uit het spruitstuk te krijgen, maar vergeet het maar. Veel te vastgeroest.

OK, plan B. Spruitstuk dan maar van de kop halen om zo beter toegang tot het geheel te hebben. Helaas, de moeren van de voorste uitlaatpoort zagen er aardig misvormd uit (dop 12 te groot, 11 te klein, maar er zou 13 op moeten!). De achterste zes moeren waren het probleem niet, die kwam zo los (drie met en drie zonder tapeind). Maar de voorste twee wilden natuurlijk geen mm verdraaien. Uiteindelijk dus door moeten slijpen.
Spruitstuk eraf en nu steken er dus twee stukjes tapeind uit de kop die daar echt niet uit willen. Veel WD40 gebruik en twee moeren tegen elkaar vergrendeld om de tapeinden uit de kop te draaien. Forget it, ze lijken wel gefuseerd met het alu van de kop! Ik heb nu al enkele dagen geregeld WD40 erop gespoten en waag morgen nog een poging met de twee moeren.
Ik vrees dat grovere methodes nodig zijn, en ik wil uitboren natuurlijk alleen als het niet anders kan.

Ik heb een tip gekregen om een moer op het tapeind te lassen. Door de hitte die daarbij ontstaat zou het ijzer van het alu losspringen, en ik kan de moer dan mooi gebruiken om een sleutel op te zetten. Iemand hier ervaring mee?

Nog andere tips'n'tricks om de tapeinden uit de kop te krijgen?

Alvast bedankt!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
hitte doet wonderen idd
maar wel een lastig klusje! Succes!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
idd flink heet stoken helpt.
en ik zou zo veel mogelijk van de tapeindes vervangen (wel origineel volvo gebruiken). Koperen moeren erop helpt om het later nog los te kunnen krijgen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
OK, bedankt, dat ga ik proberen!

Mag het i.p.v. koper ook RVS zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Een paar flinke klappen op de tapeinden geven wil ook wel eens helpen....schrikken ze lekker van.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#6
ik weet niet of rvs goed werkt. rvs heeft de neiging om (net zoals aluminium) een beetje vast te vreten, bij schroeven tenminste.
ik d8 dat BMW altijd koperen moeren gebruikt. Mijn volvo monteur gebruikt ze ook de hele tijd voor uitlaten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Lukas Lagerweij schreef:Een paar flinke klappen op de tapeinden geven wil ook wel eens helpen....schrikken ze lekker van.

Dan wel eerst een moer er op draaien, anders heb je een probleem.

Ik zou ook gaan voor de optie van het flink heet stoken, dat werkt altijd.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
Of een combinatie Idea
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#9
WD40 = Water Displacement 40, dit is helemaal geen roestoplosser, alleen bedoeld om dingen droog te houden. Gebruik IMAL.

Vervolgens, wat bij mij altijd werkt (tot nu toe, knock on wood), is met een MIG/MAG lasapparaat een paar flinke druppels ijzer op de astap lassen (lukt wellicht ook wel met elektrode), en daar een griptang opzetten. Zo wordt de astap goed heet en heb je lekker grip.

ALs je gaat lassen de massa van de accu halen om lek- en dwaalstromen door je elektronica te vermijden.

Succes, Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Peter Timmer schreef:
Lukas Lagerweij schreef:Een paar flinke klappen op de tapeinden geven wil ook wel eens helpen....schrikken ze lekker van.

Dan wel eerst een moer er op draaien, anders heb je een probleem.

Ik zou ook gaan voor de optie van het flink heet stoken, dat werkt altijd.
zou voor twee moeren gaan, tegen elkaar vast en dan diegene tegen het uitlaatspruitstuk zit losdraaien.....
werkt altijd! Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T6 uitlaatspruitstuk tekening Stan245 1 1.610 25 April 2020, 22:42
Laatste bericht: Stan245
  RVS uitlaatspruitstuk wel of niet heat wrappen? Bavadi 4 4.146 20 April 2016, 19:01
Laatste bericht: v700r
  Uitlaatspruitstuk en downpipe worden roodgloeiend hooge048 21 16.748 26 April 2015, 14:27
Laatste bericht: hooge048
  Tapeind uitlaatspruitstuk dol Stevves 4 5.067 2 October 2014, 20:57
Laatste bericht: smit
  Scheurtjes 90+ turbo uitlaatspruitstuk Volvo 142 B23 9 6.531 27 December 2012, 22:55
Laatste bericht: Ovlov343
  enorm verweerd uitlaatspruitstuk pwassink 2 1.973 23 April 2010, 08:06
Laatste bericht: 242-turbo
  Uitlaatspruitstuk uitwisselen, past het? Help! stockholmmarathon 0 1.536 8 September 2009, 19:53
Laatste bericht: stockholmmarathon
  Uitlaatspruitstuk verangen Martin245 7 4.183 27 February 2009, 20:30
Laatste bericht: Martin245
  Uitlaatspruitstuk gescheurd of lekke pakking? OPGELOST !! deusjevo 17 13.571 18 November 2006, 00:17
Laatste bericht: 240estate
  uitlaatspruitstuk TonHerman 2 2.668 8 November 2005, 23:54
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)