Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alternatieve LPG choke op B230F
#1
Ik heb de B200K in mijn 242 vervangen voor een B230F. Werkt prima op gas, start lekker snel, maar ik heb geen choke meer omdat de carburateur weg is.
De meeste mensen zullen bij een B230F een gestuurde lpg installatie hebben denk ik, vaak startend op benzine. Ik heb op het moment een ouderwetse verdamper en nog niets aangesloten van het motormanagement. Dus bij koude start blijft de motor nog maar net draaien of slaat af. Zodra alles warm is werkt het perfect.
De gasklep heeft geen mogelijkheden voor een choke voor zover ik zag.

Zijn er anderen die hier een oplossing gevonden hebben. Een baksteen naast het gaspedaal zou kunnen, maar iets handzamers lijkt me beter.

Zelf zat ik te denken aan het gebruiken van de originele choke kabel, met een stukje flexibel eraan (is een stugge harde kabel) en dan verbinden aan de gasrol. Maar moet nog eens kijken of dat wel te doen is.
Antwoord
#2
zou zo 1,2,3 geen oplossing weten robert maar je zou jezelf/ en partner aan kunnen leren constant een beetje gas te geven tot dat de motor warm genoeg is...
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Ja dat kan, lukt mij meestal ook wel. Maar je komt een voet te kort.
Handig parkeren en gelijk wegrijden en hopen op weinig oponthoud de eerste 5 minuten werkt wel. Helaas is er om de hoek een lastige kruising en 100m verder een stoplicht.
Antwoord
#4
moet je eens proberen met je rechtse voet verticaal de rem in te trappen en met je tenen je gas te kietelen. heb aan het begin van de 242 vaak met een platte accu gestaan (slechte accu+soms wel eens de lampen vergeten op school)
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
Op de gasrol zou ik wat fabrieken, de gasklep is heel groot dus een klein eindje is genoeg. Anders krijg je dat de gaskabel van de rol afschiet.
Mijn 240 met B230F start op gas, de stat.regelklep houdt alles keurig op gang.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Cruise control? (in feite stel je dat zelf al voor met het vastzetten van de choke op de gasrol).
Antwoord
#7
kun je niet de stationair stelschroef op de verdamper iets verder open draaien? loopt hij als die warm is alleen beetje harder stationair...
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Op de gasrol zou ik wat fabrieken, de gasklep is heel groot dus een klein eindje is genoeg. Anders krijg je dat de gaskabel van de rol afschiet.
Mijn 240 met B230F start op gas, de stat.regelklep houdt alles keurig op gang.
Jaa daar was ik ook bang voor. Maar misschien toch slim om de boel aan te sleuten zodat de stat motor dat over neemt. Heb jij ook een venturiring of injectoren? En heeft hij op LPG al lambda signalen etc nodig? Of heb ik dan voldoende aan de LMM en bdp sensor?

markfranken schreef:Cruise control? (in feite stel je dat zelf al voor met het vastzetten van de choke op de gasrol).
Daar is het ook handig voor ja.

asterix schreef:kun je niet de stationair stelschroef op de verdamper iets verder open draaien? loopt hij als die warm is alleen beetje harder stationair...
OP de gasklephuis zag ik geen instelling zitten. Bovendien zou ik dan eea in de war kunnen gooien voor later gebruik. Ik heb wel al de stationairschoef op de verdamper misbruikt. Dat werkt inderdaad prima op zich, alleen gaat hij dan als hij op gewarmd is harder lopen en koud stinkt het naar lpg. Dus vandaar de wat nettere oplossing Wink.
Antwoord
#9
Mijn 240 heeft een soort overgangsmodel LPG, volgens mij wordt de ECU vrij simpel gefopt zodat-ie denkt dat-ie op benzine loopt. De lambda wordt elektronisch op 1 gezet, de sonde is eruit, alleen de badge zit nog op de grille. Hij meet en verwerkt braaf alles, totdat het signaal naar de injectors onderbroken wordt. De ontsteking is dus EZK116.
LPG toevoer is met een mengstuk, debiet wordt met een vacuumgestuurd klepje geregeld. I.t.t. latere LPG systemen die wel het lambda signaal gebruiken en een stappenmotor op de verdamper hebben. Ik denk dat latere systeem makkelijker te vinden is op de sloperijen in den lande, zoek modeljaar 90-93, hoort wel wat meer elektronica bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik ga dan binnenkort maar eens proberen de ECU en EKZ aan te sluiten (benzine traject nog niet), en kijken wat er minimaal aangesloten moet worden om op een ouderwetse verdamper te draaien.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.687 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.293 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 599 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.413 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.540 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.582 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.449 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.669 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.885 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 9.463 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)