Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lambda probleem
Sinds langere tijd al het Lambda lampje op het dashboard aan het branden. Meer in verdiept en de foutmelding 2-1-2 gevonden. Lambdasonde vervangen, foutmelding blijft terugkomen. Kat eronderuit gehaald, leeggeschudt en weer goed vast teruggezet. Melding blijft terugkomen. Meerdere keren 'gereset' via zekering 1 en accu loskoppelen, geen resultaat. Het lampje gaat dan uit, maar na een paar km springt ie weer aan, met dezelfde foutmelding. Op de aansluitingen van de Lambda, onder de bobine, heb ik een groene en 2 grijze. Op de groene meet ik 0.5V, hier heb ik de zwarte draad van de Lambda op aangesloten, de twee witte op de grijze. Wat doe ik fout?
Ook al gekeken naar lekken in de uitlaat, helemaal niks. Onlangs de einddemper vervangen, maar moet geen foutmelding geven lijkt me. Spruitstuk zit ook goed vast. Lmm doet ook z'n werk.

Het gaat om een Volvo 740 2.3 GL op benzine, uit 1990

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken
Antwoord
Meet de weerstand van de Lambdasonde eens. Bij een koude lambdasonde moet je 3 ohm meten; bij een warme lambda (motor even iets warm draaien is voldoende) moet de waarde 13 ohm zijn.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Ik denk dat je het nog niet goed aangesloten hebt. In de LH2.4 schema's (injectiesysteem van je motor) staat altijd een verwarmde sonde, met drie draden. Een 12V en een massa voor de verwarming, en een signaaldraad naar de ECU, dat is de groene. Een lamdasonde genereert zelf spanning (tussen 0,1 en 0,9V) en heeft dus geen 12V nodig om te kunnen meten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja dat denk ik ook. Ik heb 2 witte en 1 zwarte. Witte gaan naar de dubbele stekker en de zwarte naar de enkele groene. Maar nog steeds de melding. Lambda wordt ook niet warm met draaiende motor, dus denk dat t m daar in zit. Het dubbele stekkertje geeft 0.5v spanning en als de motor draait valt dit weg, terwijl de groene draad continu 0.5v spanning geeft. Lekkage van stroom?
Antwoord
Dan zal er iets met de 12V naar de verwarming mis zijn. Een koude lamdasonde geeft nauwelijks signaal, volgens dit verhaal moet-ie iets van 700 graden worden: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...iagnostics
De dubbele stekker, hoe zien de draden daarna eruit? Is er 1 geel/rode en 1 zwarte? Die geelrode komt vanaf de zekeringskast, kweenie welke (dezelfde als de brandstofpomp in de tank, die geelrode draad is dikker).

ZOu best kunnen dat er 0,5V op de signaaldraad vanuit de ECU staat, ik heb geen idee hoe de ECU zijn signalen verwerkt.
Antwoord
Ik begin toch steeds meer de ecu te verdenken. Net de verwarmingsaansluiting direct op de 12v gehouden en de groene draad normaal aangesloten en na enige tijd weer de melding, zoals vanouds zeg maar. Lijkt me dat het dan in de ecu zit toch? Alleen dan de volgende ellende, hoe kun je dat zeker w(m)eten?
De kleur draad had ik niet meer kunnen zien, het werd te donker
Antwoord
Je kan de groene draad nog bekijken van stekker naar stekker, tenminste, meten wat de weerstand is. En, omdat het een zwak signaal is, zal die draad ook een soort extra mantel hebben tegen interferentie gok ik, zit dat nog goed.
De standaard methode om een ECU te controleren is vervangen door een andere probleemloze, misschien kan je ergens wat lenen.

Een andere mogelijkheid is gewoon een fout in de benzine/lucht verhouding, alhoewel je dan ook nog codes 221, 231 en/of 232 zou krijgen. Dan denk ik aan een lekkende brandstofdrukregelaar, dingetje voorop de injectorrail. In het vacuumslangetje daaraan mag geen benzine zitten.

Nog een dingetje, de massa vd sonde is de uitlaat, en dan weer via kleppendeksel naar het schutbord, daar zit een gevlochten massakabel is die nog goed? Om signaal te maken heeft de sonde O2 van de buitenlucht nodig, en daarvoor heeft-ie ergens ventilatiegaatjes, zijn die vrij van smeer etc?
Antwoord
Ja ik ga vanavond eens onder t dashboard kijken naar de groene draad. Als t dat niet is moet t haast wel de ecu zijn, kreeg gisteren ook de foutcode 232 toen ik de sonde afkoppelde. Vanavond ook meteen even de massadraad controleren. Sonde is gewoon schoon, afgezien de roetplekjes. Brandstofregelaar dacht ik ook al aan maar daar zit geen probleem in, geen lekkage oid. Weet u toevallig een adresje waar ze ecu's nakijken/maken? Mocht t nodig zijn
Antwoord
Toch gaat de ECU zelden stuk, kweenie waar je zoiets kan laten nakijken. Op MP staan er altijd wel een paar.

Hier kan je vinden dat 24 de pin is van de lambdasonde: http://www.stonis-world.com/lh_ezk.html Haal de accu los voor je eraan gaat werken.
Antwoord
Ja ik weet t anders ook niet. Ik hoop dat t de groene draad is. Probleem alleen is als dat ik de accu eraf haal, de ecu niet meer te testen is. Of heb ik dat fout? Thanks for the help so far!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.687 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 594 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.041 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.230 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.980 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.143 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.740 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 4.447 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.579 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 11.712 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)