Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Te laag stationair na starten en gebrek aan vermogen
Er is iets raars met mijn stationair toerental direct na het starten. De motor draait de eerste seconden iets boven de 500 toeren, waarna hij opeens omhoog klimt. Het gebeurt bij zowel warme als koude start, maar heel soms (zeg 1 op de 10 keer) is het toerental wel meteen in orde. Als ik tijdens het lage toerental stevig gas geef voel ik soms wat gesputter en komen er zwarte pluimen uit de uitlaat. Na een paar keer gasgeven zijn de pluimen verdwenen. Sowieso heb ik het gevoel dat de auto de laatste tijd niet echt meer 'wil'. Bij plankgas klinkt er een soort luie brom en het optrekken gaat erg gezapig. Van gesputter en gestotter is tijdens het rijden overigens geen sprake. Het verbruik is ook gewoon normaal. Het gaat om een 240 uit 1991 met LH2.4.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=qd8nsMlR...load_owner

Ik heb echt alles al geprobeerd en gecontroleerd. Alle stekkers, contacten en sensoren zijn dik in orde. Meerdere heb ik er al vervangen, zonder resultaat. De luchtmassameter en de stationairklep heb ik vervangen. Bougies, kap, rotor en kabels vernieuwd. De gasklepschakelaar staat goed afgesteld, het gasklephuis is schoon. De kleppen staan goed, de compressie is dik in orde. Brandstofpomprelais is vernieuwd. Nieuwe lambdasonde. Valse lucht heb ik uit kunnen sluiten. Alle slangen gecontroleerd, tot aan de olie-afscheider en de aan toe, alle pakkingen, ringen en rubbers vervangen. Ik kan duidelijk horen dat beide brandstofpompen (ook die in de tank) werken. Noem het maar op of ik heb ernaar gekeken, niets lost het op. Het enige wat ik niet gedaan heb is de injectoren ultrasoon laten reinigen. Oh, en trouwens, dat pieperige gefluit dat je soms hoort bij het zakken van de toeren is geen valse lucht. De stuurbekrachtigingspomp maakt dat geluid.

Dat brengt me bij mijn laatste idee. Ik denk dat er iets mis is met de brandstofdruk. In eerste instantie dacht ik aan nadruppelende injectoren en daarmee samenhangende lage druk bij het starten. Maarrr... ik heb ooit een oude BMW gehad die ook een LH-jetronic systeem aan boord had, en wanneer ik de sleutel omdraaide en het contact aanzette hoorde ik altijd de brandstofpomp 1 a 2 seconden pompen om de injectorrail op druk te brengen. Dat hoor ik bij m'n Volvo niet. Hoort dat wel zo? Google heeft me geleerd dat dat aan een slechte ECU zou kunnen liggen. Met name de 561 met roze label schijnt berucht te zijn, en ja hoor, die hangt er bij mij in.

Is er iemand die deze kwaal herkent, het bovenstaande kan bevestigen en/of een oplossing weet? Alle hulp en ideëen zijn welkom!

Gr. Sander
Antwoord
Die 561 gaat vooral kapot in de USA lijkt mij, waar ze alles kapot krijgen aan de 240. Heb je de drukregelaar voorop de rail bekeken? Zwarte pluimen is meest onverbrande benzine, die via de regelaar de inlaat in lekt misschien. Ik denk niet dat deze injectors veel fout kunnen doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc, ja, die is vervangen, inclusief het slangetje en het rubberen ringetje. De temperatuurzender voor de ECU trouwens ook.
Antwoord
De pompen doen wel even bzzz als je de sleutel op II zet in mijn 240, dat regelt de ECU gok ik. Zou dan dat ene stukje regelcircuit kapot zijn en de rest nog in orde?

Kan iets zijn in de koudestartverrijking, maar ik denk dat deze geen aparte koudestart injector meer heeft en het elektronisch regelt, dus dan zou het weer de ECU z'n schuld zijn. De enige doenbare manier om een ECU te testen is vervangen door een zelfde andere, gelukkig zijn er zat in omloop. De 951 uit 1993 zou het ook goed moeten doen: http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm

Het sloom reageren kan ook van de brandstofdruk zijn dan, maar niet van de pompen, als die draaien dan draaien ze gewoon voluit. Hoe is het benzinefilter onder de auto er aan toe? Je kan de injectors eens leegschudden (zit een minifiltertje in met ws. een paar brokstukjes erin).
Antwoord
Er zit een vers brandstoffilter op, en lekkage is er ook niet. Ik heb nog wel een koudestartinjector, maar als ik start met de stekker los merk ik geen verschil. De injectoren en het inlaatspruitstuk had ik wel schoongemaakt, die waren smerig. Ik ga de filtertjes nog een keer extra controleren, brokken zag ik niet. Sowieso maar eens op zoek naar een andere ECU, desnoods handig als reserve. Ik wil graag ook weer een ferme bzzt bij contact aan! Het liefst een 951, maar 933 en 935 schijnt ook te kunnen. Iemand hier nog wat liggen? Wink
Antwoord
Wat een eigenaardig lange massastrip en die rode kabel, komt die van de dynamo, is dat het resultaat van een eerdere poging om hem beter te laten lopen?

Weet je zeker dat de distributieriem goed zit op alle assen? Met een paar tanden ernaast loopt de motor nog best aardig maar mist vermogen.
Antwoord
Die rode kabel gaat naar mijn versterker. Die massastrip kwam ik op de sloop tegen en heb ik er extra opgezet. Het is zo'n vertakte dubbele strip die ook aan het schutbord en het klepdeksel zit. Massaproblemen verwacht ik voorlopig dus niet.
Antwoord
De riem heb ik zelf nog vervangen 2 jaar terug, en toen stond hij goed. Kan ik nog wel een keer nalopen, verschieten die dingen vaak?

Edit: haal je met een foute riem nog wel de topsnelheid? Ik tik afhankelijk van het humeur van de Volvo na lang wachten wel 170/180 op de teller aan
Antwoord
Ik neem aan dat ze niet makkelijk vanzelf verspringen, dat zou wat wezen, hooguit als de spanrol veel te los zit. Ik heb toevallig wel eens met twee tanden verschil gereden (dat was een montagefout), toen was het ineens op bij 130, vreemde ervaring.
Als je de normale topsnelheid haalt zit het met het vermogen ook wel goed.
Antwoord
Dat is nou precies het vage. De motor voelt vaak futloos aan, maar die ene uit tien keer dat hij wel normaal start voelt de motor veel 'voller' aan, gaat het optrekken veel soepeler en bromt het minder. Maar ongeacht of de kwaal zich voordoet of niet bereik ik altijd wel de topsnelheid, al duurt het soms langer. Voorlopig richt ik mijn pijlen maar eens op een andere ECU, al is het maar uit nieuwsgierigheid.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.475 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.252 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 801 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 2.161 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.904 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.433 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.416 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.226 23 March 2020, 16:28
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.899 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.547 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)