14 July 2015, 18:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 July 2015, 18:17 door Potvisboer.)
Er is iets raars met mijn stationair toerental direct na het starten. De motor draait de eerste seconden iets boven de 500 toeren, waarna hij opeens omhoog klimt. Het gebeurt bij zowel warme als koude start, maar heel soms (zeg 1 op de 10 keer) is het toerental wel meteen in orde. Als ik tijdens het lage toerental stevig gas geef voel ik soms wat gesputter en komen er zwarte pluimen uit de uitlaat. Na een paar keer gasgeven zijn de pluimen verdwenen. Sowieso heb ik het gevoel dat de auto de laatste tijd niet echt meer 'wil'. Bij plankgas klinkt er een soort luie brom en het optrekken gaat erg gezapig. Van gesputter en gestotter is tijdens het rijden overigens geen sprake. Het verbruik is ook gewoon normaal. Het gaat om een 240 uit 1991 met LH2.4.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=qd8nsMlR...load_owner
Ik heb echt alles al geprobeerd en gecontroleerd. Alle stekkers, contacten en sensoren zijn dik in orde. Meerdere heb ik er al vervangen, zonder resultaat. De luchtmassameter en de stationairklep heb ik vervangen. Bougies, kap, rotor en kabels vernieuwd. De gasklepschakelaar staat goed afgesteld, het gasklephuis is schoon. De kleppen staan goed, de compressie is dik in orde. Brandstofpomprelais is vernieuwd. Nieuwe lambdasonde. Valse lucht heb ik uit kunnen sluiten. Alle slangen gecontroleerd, tot aan de olie-afscheider en de aan toe, alle pakkingen, ringen en rubbers vervangen. Ik kan duidelijk horen dat beide brandstofpompen (ook die in de tank) werken. Noem het maar op of ik heb ernaar gekeken, niets lost het op. Het enige wat ik niet gedaan heb is de injectoren ultrasoon laten reinigen. Oh, en trouwens, dat pieperige gefluit dat je soms hoort bij het zakken van de toeren is geen valse lucht. De stuurbekrachtigingspomp maakt dat geluid.
Dat brengt me bij mijn laatste idee. Ik denk dat er iets mis is met de brandstofdruk. In eerste instantie dacht ik aan nadruppelende injectoren en daarmee samenhangende lage druk bij het starten. Maarrr... ik heb ooit een oude BMW gehad die ook een LH-jetronic systeem aan boord had, en wanneer ik de sleutel omdraaide en het contact aanzette hoorde ik altijd de brandstofpomp 1 a 2 seconden pompen om de injectorrail op druk te brengen. Dat hoor ik bij m'n Volvo niet. Hoort dat wel zo? Google heeft me geleerd dat dat aan een slechte ECU zou kunnen liggen. Met name de 561 met roze label schijnt berucht te zijn, en ja hoor, die hangt er bij mij in.
Is er iemand die deze kwaal herkent, het bovenstaande kan bevestigen en/of een oplossing weet? Alle hulp en ideëen zijn welkom!
Gr. Sander
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=qd8nsMlR...load_owner
Ik heb echt alles al geprobeerd en gecontroleerd. Alle stekkers, contacten en sensoren zijn dik in orde. Meerdere heb ik er al vervangen, zonder resultaat. De luchtmassameter en de stationairklep heb ik vervangen. Bougies, kap, rotor en kabels vernieuwd. De gasklepschakelaar staat goed afgesteld, het gasklephuis is schoon. De kleppen staan goed, de compressie is dik in orde. Brandstofpomprelais is vernieuwd. Nieuwe lambdasonde. Valse lucht heb ik uit kunnen sluiten. Alle slangen gecontroleerd, tot aan de olie-afscheider en de aan toe, alle pakkingen, ringen en rubbers vervangen. Ik kan duidelijk horen dat beide brandstofpompen (ook die in de tank) werken. Noem het maar op of ik heb ernaar gekeken, niets lost het op. Het enige wat ik niet gedaan heb is de injectoren ultrasoon laten reinigen. Oh, en trouwens, dat pieperige gefluit dat je soms hoort bij het zakken van de toeren is geen valse lucht. De stuurbekrachtigingspomp maakt dat geluid.
Dat brengt me bij mijn laatste idee. Ik denk dat er iets mis is met de brandstofdruk. In eerste instantie dacht ik aan nadruppelende injectoren en daarmee samenhangende lage druk bij het starten. Maarrr... ik heb ooit een oude BMW gehad die ook een LH-jetronic systeem aan boord had, en wanneer ik de sleutel omdraaide en het contact aanzette hoorde ik altijd de brandstofpomp 1 a 2 seconden pompen om de injectorrail op druk te brengen. Dat hoor ik bij m'n Volvo niet. Hoort dat wel zo? Google heeft me geleerd dat dat aan een slechte ECU zou kunnen liggen. Met name de 561 met roze label schijnt berucht te zijn, en ja hoor, die hangt er bij mij in.
Is er iemand die deze kwaal herkent, het bovenstaande kan bevestigen en/of een oplossing weet? Alle hulp en ideëen zijn welkom!
Gr. Sander