Topics: 1
Beste liefhebbers,
Voor een eigenbouw wil ik een B20 gebruiken. Die heb ik nog niet. Wel een B18 blok. Als ik alles nu pas maak op de B18 (vliegwielhuis, koppeling, motorsteunen) kan ik dan de B18 gemakkelijk vervangen door een B20? Met andere woorden: zit er verschil in afmetingen, ophangpunten, vliegwielhuis, koppeling?
Bij voorbaat dank,
Gert Jan.
Topics: 82
Even groot en zwaar aan alle kanten, zelfde aanhangsels, zelfde boutgaten (de B20 heeft er een paar meer). Ze hangen op drie rubbers, de achterste zit aan de bak (uitwisselbaar). De voorste hebben aan de motorkant dezelfde 3 gaten, maar omdat de B18 meest uit de Amazon komt, zijn de steunen zelf wijder dan de B20 steunen, die meest uit de 140 serie komt.
De koppeling in de Amazon is een hydraulisch duw geval, die in de 140 een trekgeval met kabel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 69
Enige wat qua form factor nog wel eens verschillend zou kunnen zijn is de afdekkap van het koppelingshuis (alu steun versus blikken plaatje).
Type koppeling wat Marc schrijft klopt (al hebben de 1969/1970 Amazons ook al kabel en een B20), maar dat staat los van het blok.
Dat zit hem in het koppelingshuis en aanverwante delen en die zijn 1 op 1 uitwisselbaar tussen B18 en B20.
Topics: 78
Enige verschil tussen de blokken is dat ze de B20 iets te lang hebben gehoond...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 52
Nou je vraag is beantwoord denk ik. Nou ben ik benieuwd wat voor zelfbouwproject je hebt?
Sent from my iPad using Tapatalk
Topics: 47
De oude b20 en b18 blokken hebben een 6 gaats krukas en de latere een 8 gaats.
Althans dat dacht ik 😊
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 91
Klopt Jerry uit mn hoofd is vamaf 1973 of 74 iedere b20 met een 8 gats krukas. En de b20a koppen hebben grotere kleppen net zoals de e kop
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Dank voor alle reacties.
Ik heb nog een oude landrover waar een ander benzine blok in mag. Ik wil de originele bak gebruiken om dat er anders te veel aanpassingen komen. De handrem zit op de versnellingsbak en de aandrijfassen zijn niet in het midden.
Een landrover blok is op zich betrouwbaar en simpel maar kampt met het probleem van te weinig vermogen. De mogelijkheden om dit omhoog te krijgen zijn beperkt en kostbaar. De B20 heeft als voordeel dat er voldoende van zijn in nederland, er veel kennis is en veel voor te krijgen is. Ook heeft deze de inlaat en uitlaatspruitstuk aan de kant zitten waar bij Land Rover de ruimte zit. Het blok bij een LR zit namelijk links uit het midden en aan die linker kant zit ook al de stuurinrichting. En de B20 staat recht op, evenals een Land Rover blok.
Ik heb meerder opties overwogen maar dit komt toch als beste uit de bus.
Mocht iemand nog een bruikbaar B20 blok weten die ik kan gebruiken als "dummy" en later kan reviseren dan hou ik me aanbevolen.
Gert Jan, nul zes 22765956.
Topics: 47
Bij de landrover zitten de in en uitlaat volgens mij precies contra ten opzichte van de b20.
Zou je er niet beter een b230 in kunnen hangen.
Die zijn makkelijker en goedkoper te vinden dan de b20.
Dan zit de inlaat aan de originele kant en hoef je alleen de uitlaat aan te passen.
Voor minder geld meer pk en koppel.
Blok kan je ook goed rechtop zetten.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Het klopt dat de uitlaat en inlaat bij de LR aan de linkerzijde zit. Dit is ook ook het probleem omdat daar heen ruimte meer zit in verband met je stuurhuis en dergelijke. Om gelijke reden heeft Volvo de blokken toch ook gekanteld? Aan de rechterzijde heb ik heel veel ruimte voor uitlaat en inlaat. Een uitlaat maken is niet het probleem.
De LR is qua ontwerp een rechtsgestuurde auto en dat merk je bij conversies. Ooit ook een V8 rover erin gebouwd, in engeland een normale conversie, maar dit gaf ook te veel problemen. Het kan allemaal wel maar dan moet het schutbord aangepast worden, je moet naar stuurbekrachtiging om je hulpstuurhuis te verplaatsen, gaspedaal veranderen enz. En bij de B230 kom ik ook weer niet weg met de inlaatspruitstuk. Te weinig ruimte. Daarom de B20, simpel te realiseren, zonder aanpassingen aan blok of stuurinrichting of wat dan ook. Alleen een conversie plaat, vliegwielaanpassing voor de drukgroep van de LR en toplager diameter / lengte ( door de conversie ring)
grt, Gert Jan.