Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkende voorruit
Jaha! de eerste post in de 140 subgroep!
ÃÂn gelijk maar even van wal stekend met een technisch vraagje.
Mijn ijsblauwe volvo 142 dl uit 1968 heeft een incontinentieprobleempje. De auto is recentelijk (door de vorige eigenaar) voorzien van een nieuwe voorruit. Daarbij bleek dat de sponningen nog in uitstekende (roestvrije) staat waren. Mooi.
Maarrr.. als het stevig regent heb ik last van lekkage. Vooral van bovenuit (recht boven het stuur) komt er bij flinke regen een straaltje water naar beneden lopen. Ook in de rechter- en linkeronderhoeken staat bij regen aan de buitenkant soms een plasje (inde hoeken van de rubbers). Daarvan komt soms ook wat water naar binnen lopen.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem aan te pakken?
Volvo 142 DL 1968&nbsp; Iceblue *verkocht*<br />Volvo S70 2.0 1998 *overleden*<br />Volvo V40 2.0 PhII Europa elegance 2002 *voor de vrouw*<br />Volvo 240 2.3 GLE Estate 1993 *nieuw!*
Antwoord
Waarschijnlijk is het bij CarGlass gedaan of zo'n ander soort prutsbedrijf. Gewoon niet goed in de ramenkit gezet. Bij mijn GLT had ik er ook last van, is daarna hersteld door een nieuwe kitlaag aan te brengen.
De originele ruiten hebben ze ook niet overal, dan is de maat net iets afwijkend, dat kan ook een probleem geven.

Geloof me, die rot ruiten kunnen heel wat ergenis opleveren :evil:
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Grappig, eerste 140-onderwerp, is meteen een algemeen probleem.
Met Carglass heb ik ook geen goede ervaring. In Brabant zeggen ze altijd: als ge t niet mir wit vatte ge kit.
Carglaas kit altijd, en dat was zo vanaf de fabriek niet bedoeld. De eerste ruit hebben ze er niet alleen lelijk maar te diep in gezet. Vervolgens hebben ze er onder garantie er een nieuwe ruit ingezet, nu een stuk beter.

Overigens geeft Carglass wel levenslange garantie op de montage van devoorruit, dus áls ie door Carglass erin is gezet, moet je de kosten en reparatie claimen. Effe de vorige eigenaar uithoren?
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Antwoord
Hoi!

Ik heb vroeger zelf wel vaker een nieuwe ruit geplaatst in een 140, en het is goed te doen, mits je de goede kleefrand gebruikt.

Ik weet niet of die nog zomaar te krijgen is maar ik neem aan van wel, zelfs in deze kit-tijd!

Mij beviel de kleefstrook met de verwarmingsdraad erin het beste. Dat is een soort rubberstrook met een draad erin die warm wordt en dan gaat kleven op het moment dat je hem aansluit op een accu. Niet te lang, want dan loopt de boel ertussenuit. Eerst de plakstrook op de (goed schoongemaakte) sponning, dan de ruit plaatsen, die ligt dus op de sponning, met de rubber blokjes eronder. Die blokjes zijn hÃÂÃÂl belangrijk, want daar rust de ruit op. (Anders zakt hij door de zwaartekracht naar beneden en dan krijg je dus die lekkage bovenaan!) Bij Carglass en consorten kennen ze het systeem met blokjes vast niet in elke vestiging!
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Antwoord
bedankt voor de tips!
ik ben er nog niet aan toe gekomen, de vorige eigenaar bekijkt of er nog garantie op de montage zit. Hopelijk wel...
De ruit zit er in elk geval wel netjes in. Niet te diep, niet scheef enzo.
Alleen laat het buitenste rubber gewoon los; er zit aan de bovenrand een kier van enkele milimeters. Aandrukken helpt niet; de boel schiet gewoon weer terug. Ook de aluminum strip begint gezellig los te laten. De ruit zelf lijkt overigens nog behoorlijk vast te zitten (beter gezegd: geen beweging in te krijgen).
Volgens mij hoeft de ruit er dus niet uit, maar is het alleen een kwestie van de buitenste rubbers en de alu-strip opnieuw monteren. Wellicht staat er in de vraagbaak wel hoe dat moet... even opzoeken dus.
Volvo 142 DL 1968&nbsp; Iceblue *verkocht*<br />Volvo S70 2.0 1998 *overleden*<br />Volvo V40 2.0 PhII Europa elegance 2002 *voor de vrouw*<br />Volvo 240 2.3 GLE Estate 1993 *nieuw!*
Antwoord
ik zou die ruit er toch maar uit halen.Je heb kans dat je het lekkagedicht krijgt maar dat er toch nog ergens vocht tussen komt zonder dat dat het interieur bereikt, maar wel metaal dat minder goed beschermd is.Als je nog geen roest bovenaan je voorruit heb zou ik op dat gebied geen risico nemen.Als ie daar gaat roesten kan dat toch wel grote consequenties hebben.
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
volgens mij is een ruit van een 1968 140 een ruit met in een droog rubber. Auto's vanaf 1971(?) hebben een geplakte ruit met de bijbehorende ellende van de roestende bevestigingen van de sierlijst. Een auto van na '70 is te voorzien van een ruit in rubber, maar dan schijnt de sponning iets weggeslepen te moeten worden. Lijkt me wel wat, alleen een eng idee om hier te gaan slijpen, het kan er immers niet meer opnieuw aan.
Antwoord
27 november 2006. Weet niet of dit nog veel zin heeft.
Antwoord
Iemand op het forum is met een dergelijke operatie bezig geweest.
Ik heb een 140 uit 1970 en volgens mij zit daar ook een nieuwe voorruit in (later ingezet). Ik heb iig een sierstrip uit 2 delen welke in het midden bij elkaar komt. Maar opnieuw afkitten zit er wel aan te komen.
Antwoord
als de ruit standaard niet is geplakt maar in rubber zit, zou ik zeker weer overgaan op rubber. Makkelijk zelf te plaatsen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorruit en sierlijst plaatsen Kees144 4 4.868 11 December 2012, 13:47
Laatste bericht: twaintje
  Past het voorruit rubber van 240 in een 140 serrie elerik 6 8.289 27 June 2011, 17:40
Laatste bericht: volvo henk
  lekkage voorruit 140/160 volvodutchy 2 3.254 24 October 2010, 18:59
Laatste bericht: 242-turbo
  voorruit 140 / 240 Jambon 24 19.611 7 September 2010, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Volvo 142 Voorruit Sierlijst Bas. 8 6.261 20 August 2010, 11:38
Laatste bericht: Bas.
  clips siertrim voorruit ton76 6 6.044 5 November 2009, 22:58
Laatste bericht: Jambon
  Sierstrip voorruit Marty Mcfly 7 5.350 14 July 2009, 11:55
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)